2020-11-11, 12:53
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Har sett flera uppgifter att:

Hur mycket virus som en smittad person (med eller utan symptom) utsöndrar korrelerar inte med hur pass svårt sjuk personen är.

Ja så då smittar barn varandra i sin egen höjd på både dagis och skolor samt genom kontiminerade ytor. När sedan barnet kommer hem och nattas, gosar eller sover nära sina föräldrar så smittas föräldrarna.
Citera
2020-11-11, 12:58
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Från Aftonbladet:

Man tror att det är ett dåligt skämt. Detta behöver lösas NU, inte om en vecka.

Har andra länder dessa problem?
Får uppfattningen att det bara är i Sverige som vi inte lyckas komma till skott med testningen så här 8 månader senare?
Citera
2020-11-11, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur många det är saknar relevans. Svara på frågan.

Nej, finns ingen fråga att svara på.
Citera
2020-11-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det innebär inte att man skall hoppa över att göra insatser i skolan (även om den hålls öppen). Man måste försöka få ned smittan!

Idag har min frus arbetslag tappat två lärare som gått hem med misstänkt Covid (hon får täcka upp för dessa och det lär bli värre, det är bara hon och en till i deras arbetslag som haft Covid tidigare). De tappade två igår också av samma orsak. De hade elever som var hemma med Covid innan höstlovet (förlåt, läslovet har ju Löfvén bestämt att det skall heta). De hade också två elever som skickades hem i slutet av förra veckan pga misstänkt Covid (som uppkommit under skoldagen) - lite misstänkt får man ju säga att detta är. Detta handlar om mellanstadiet. Jag har ingen aning om det är Covid eller inte, men oavsett om det är Covid eller en kraftig förkylning som går så gör man väldigt lite för att hindra smittspridningen i skolan. Man har ställt ut handdesinfektion och ändrat lite i matsalen, det är i princip allt (förutom de initiativ lärarna själva tar).
Barn och lärare har blivit förkylda i alla tider, det är inget nytt, du skriver "kraftig förkylning", du är medveten om att väldigt milda förkylningsymptom räcker för att skicka hem en elev? Alltså symptom som förra året ingen någonsin hade skickat hem ett barn för, och definitivt inte fått en lärare att sjukskriva sig... Räcker ju med att någon hostar till på morgonen så är det "misstänkt covid".
Citera
2020-11-11, 13:02
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
WHO anser iaf att man ska bära munskydd där det inte går att hålla avstånd. Det är alltså viktigare att hålla avstånd vilket världen är överens om.

Det är ju sådana som du, "munskydd är mindre störande än att hålla avstånd", som gör att FHM inte rekommenderar munskydd.

Det är givetvis bra att både hålla avstånd och använda munskydd. Det ena utesluter inte det andra. Däremot finns det mycket annat som utesluter avståndshållande. Om du inte har varit instängd i en källare de senaste åtta månaderna så utgår jag ifrån att du har noterat att det i princip inte hålls några särskilda avstånd alls ute i samhället. I allt väsentligt så rör sig folk precis som vanligt. Vilket är fullt begripligt. På de flesta ställen går det inte att ta sig fram annat än på ett visst sätt. Att alltid hålla sig två meter ifrån andra människor är helt enkelt fysiskt omöjligt. Munskydd är däremot inte fysiskt omöjliga. De är tvärtom ganska enkla att använda i nästan alla situationer.

För att sammanfatta så håller jag fullständigt med WHO. Munskydd bör användas i alla situationer där man inte kan hålla avstånd. När man är ute själv och går med hunden behöver man alltså inget munskydd. Men så fort man vistas i lokaler med andra människor kan man i praktiken inte garantera att avstånd hålls och därför bör man ha munskydd.

Citat:
Det innebär inte att man skall hoppa över att göra insatser i skolan (även om den hålls öppen). Man måste försöka få ned den!

Idag har min frus arbetslag tappat två lärare som gått hem med misstänkt Covid (hon får täcka upp för dessa och det lär bli värre, det är bara hon och en till i deras arbetslag som haft Covid tidigare). De tappade två igår också av samma orsak. De hade elever som var hemma med Covid innan höstlovet (förlåt, läslovet har ju Löfvén bestämt att det skall heta). De hade också två elever som skickades hem i slutet av förra veckan pga misstänkt Covid (som uppkommit under skoldagen) - lite misstänkt får man ju säga att detta är. Detta handlar om mellanstadiet. Jag har ingen aning om det är Covid eller inte, men oavsett om det är Covid eller en kraftig förkylning som går så gör man väldigt lite för att hindra smittspridningen i skolan. Man har ställt ut handdesinfektion och ändrat lite i matsalen, det är i princip allt.

Det är såklart alltid bra med insatser. Men nu var det ju inte det vi talade om utan om att stänga skolor. Min poäng är att eftersom barn smittar mindre än vuxna är det rimligt att stänga många vuxenaktiviteter först innan man börjar stänga ned skolor.
Citera
2020-11-11, 13:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven

Jag har inte skrivit ett ord om hur många som smittats.
Du kan inte räkna ut andel döda och ta hela världens befolkning som underlag, du måste ta andel smittade.

Edit: ej heller kan du ta ett helt års avlidna och jämföra med de som dött i covid-19.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-11 kl. 13:16.
Citera
2020-11-11, 13:07
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Har andra länder dessa problem?
Får uppfattningen att det bara är i Sverige som vi inte lyckas komma till skott med testningen så här 8 månader senare?
Är inte jätteinsatt i andra länder, men det verkar inte som att jämförbara, utvecklade länder har samma problem som oss. Känslan är att man underskattade det utökade behovet här och tänkte att kapaciteten 100-150k tester som tak per vecka skulle räcka. Det skulle ju inte bli någon andra våg...
Citera
2020-11-11, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Barn och lärare har blivit förkylda i alla tider, det är inget nytt, du skriver "kraftig förkylning", du är medveten om att väldigt milda förkylningsymptom räcker för att skicka hem en elev? Alltså symptom som förra året ingen någonsin hade skickat hem ett barn för, och definitivt inte fått en lärare att sjukskriva sig... Räcker ju med att någon hostar till på morgonen så är det "misstänkt covid".

Detta var kraftigare symtom än bara en hostning. Jag vet inte vad de två igår hade för symtom, men dagens två personer hade feber och huvudvärk, vilket var orsaken till att min fru sade att den ena skulle gå hem, det var nästintill de enda symtom hon själv hade när hon hade Covid. Den andra vände redan i dörren. Pga personalbrist så ville inte riktigt den andra gå hem...
Citera
2020-11-11, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är såklart alltid bra med insatser. Men nu var det ju inte det vi talade om utan om att stänga skolor. Min poäng är att eftersom barn smittar mindre än vuxna är det rimligt att stänga många vuxenaktiviteter först innan man börjar stänga ned skolor.

Jag håller med, men poängen är att det finns en gråskala där emellan. Varje strå man drar till stacken gör skillnad.
Citera
2020-11-11, 13:13
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Jag håller med, men poängen är att det finns en gråskala där emellan. Varje strå man drar till stacken gör skillnad.

Givetvis. Som jag förklarade i tidigare inlägg så är jag också en vän av munskydd och sådana borde definitivt användas mer i skolan. Visserligen är det svårt att tvinga på barn, särskilt mindre sådana, munskydd. Men det borde heller inte vara nödvändigt. Av vad jag har sett så är det betydligt vanligare att lärare smittar sina elever (och lärare smittar andra lärare) än att elever smittar lärare. En mycket bra början vore alltså att alla lärare satte på sig munskydd. Men det finns såklart många andra saker man kan göra också. Distansundervisning någon dag per vecka och skruva upp all ventilation på max känns som enkla åtgärder i sammanhanget.
Citera
2020-11-11, 13:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
I så fall måste jag säga att vasaloppet på ett ypperligt sätt har corona-anpassat sin verksamhet. Men det gäller att folk utnyttjar detta och sprider ut sig ordentligt under dessa tre veckor och dygnets alla timmar. Och det gäller inte bara i starten och spåret, utan även boenden, resor dit etc.

----

Jag noterar att Belgien tydligt fått ner smittspridningen. Bra! Jag förmodar att det är deras lockdown som haft effekt eller?

Kolla sju-dagars genomsnitt på nya smittade:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/
Belgien rapporterar idag ett dödsrekord för en enskild dag, enligt Worldometers. 345 själar. Fler än alla dagar i våras. Det har nu gått elva dagar sedan peaken i nya smittade i andra vågen.
Citera
2020-11-11, 13:18
Medlem
Funderat lite på det här med Sven Wolter. 86 år med KOL. Hans familj tackade IVA Luleå. Hade han fått IVA vård under våren? Ser vi ett skifte till att fler äldre i riskgrupp nu även får vård på sjukhus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in