2020-11-11, 12:19
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Elisabeth Warren? Du menar den demokratiske politikern, vill hon att den republikanske justitieministern skall ställas inför rätta för ett ev valfusk demokraterna begått? Eller för att han vill undersöka om det ev har begåtts ett valfusk av demokraterna? Vilket av dessa två?

Nej.

För hans agerande dessa dagar för att förhindra en nyvald president att tillträda ämbetet.

Frågan är vilka andra som kan ställas inför rätta.
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Jag fattar fortfarande inte varför inte alla republikaner som var inblandade i övervakningen av valet berättat om allt fusk de sett?
Ca hälften av alla rösträknare och övervakare bör rimligtvis vara reps.
Hur fick man upp alla dessa på läktarn samtidigt som miljoner röster fulades in i röstlängderna?
Kolla stämningsansökningen från Philadelphia. Dålig översikt m.m varit mest fokus på det.
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Nu tror inte jag att det stämmer att ingen fick övervaka i Pennsylvanias två största städer. Men vi tar den premissen som utgångspunkt.
De lär fortfarande ha suttit med och räknat röster.

En annan som svarade på samma inlägg hävdar att det beror på att republikaner alltid gör som makten säger, att de inte kan tänka själva och ta eget ansvar. Håller du med i detta?

Ta och lyssna på lite vittnen innan du uttalar dig.

I korta ordalag: på morgonen släpptes det in 169 st observatörer från båda sidor. Man skrev sitt namn i en gästbok. Republikaner fick inte veta att man skulle "signa ut" när man gick på lunch. När de kom tillbaka efter lunch släpptes ingen republikan in igen, för det var "fullt" enligt gästboken. Demokraterna fick gå in såklart. Nu börjades det fuska. Allting är dokumenterat. Detta är bara EN röstlokal, ETT exempel.

Demokraterna kunde sedan hävda att allting hade gått rätt till med gästboken som bevis.
2020-11-11, 12:21
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Du lyckas svara dig själv här. Vill du att Trump ska be om ursäkt om det inte framkommer bevisat valfusk? Vart drar vi gränsen för hur mycket det ska ha fuskats med t.ex.
Klart att det ska prövas i en domstol. det vore fel av Trump och Republikanerna att erkänna sig besegrade nu. Varför har 10%Joe Så bråttom? Han har inte vunnit än och räkningen står stilla nu.
Men han hävdar ju att det är solklart att han har vunnit.
Om det inte kan styrkas så har han ju fel. Då vore det väl lämpligt att be om ursäkt och att erkänna sig besegrad?!
Oavsett om fusk har förekommit som inte påverkar valutgången.

Så frågan kvarstår.
Om det inte framkommer bevis, som håller i domstol, på valfusk som ändrar valutgången, kommer du då hoppas/kräva att Trump erkänner sig besegrad? (tror jag kan ana svaret).

Själv ändrar jag mig direkt om det motsatta sker och bevis presenteras som domstolarna köper. Då är det en enorm skandal.
2020-11-11, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Intressant video. En sak jag tänkte på när det gäller att röster på Trump versus "straight republicans", om det finns många "never trumpers" bland de republikanska väljarna borde inte vi se just det vi ser vad som presenteras i grafen? Detta kan vara t.ex. att republikanska väljarare är nöjda med sina lokala republikanska politiker men är trött på Trump. Vad tror ni?

Han tar upp det fallet i videon vid omkring min. 20 och att det då skulle se ut som en horisontell linje; det som antyder valfusk är att det är ett linjärt förhållande mellan att ju fler som röstar republikan i en precinct, ju färre röstar direkt för Trump. Detta samband påvisas konsekvent i alla swing-states och överallt där det röstas republikant över ett visst tröskelvärde - mellan 10-20% eller något om jag inte minns fel.
2020-11-11, 12:22
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
https://www.youtube.com/watch?v=ibU5KVFCg4Y&feature=youtu.be

Här har du
Uppföljning av Project Veritas! > https://www.youtube.com/watch?v=Cf9DwmUMxFc
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Intressant video. En sak jag tänkte på när det gäller att röster på Trump versus "straight republicans", om det finns många "never trumpers" bland de republikanska väljarna borde inte vi se just det vi ser vad som presenteras i grafen? Detta kan vara t.ex. att republikanska väljarare är nöjda med sina lokala republikanska politiker men är trött på Trump. Vad tror ni?
Det är ju påfallande många som röstat på Biden som president och republikanskt till Kongressen och det stämmer ju med dina tankar på sätt och vis.

Det styrker ju inte valfusk direkt.

Varför skulle fuskarna öht bry sig om att välja något annat än president?
Kanske för att maska fusket, men det tar ju otroligt lång tid att göra miljontals onödiga kryss.
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinybits
Kolla stämningsansökningen från Philadelphia. Dålig översikt m.m varit mest fokus på det.

Nej. Vi tar det här. Vad innehåller stämningen för saftigt bevis på valfusk enligt dig?
2020-11-11, 12:23
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
ja, de som lever få ser. Än så länge har vi inget mer än en president som vägrar se sig besegrad. Känns bekant från diverse bananrepubliker och diktaturer.
Rösträkning pågår, aktuell ställning 259 - 214 (först till 270, majoritet). Varför skulle Trump se sig besegrad?

https://www.realclearpolitics.com/
2020-11-11, 12:23
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Nu försöker du bara förvilla. Om statslegislatorerna misstänker att valet inte har gått rätt till så är det deras PLIKT att ignorera valresultatet och istället utse elektorerna själva, enligt konstitutionen. Detta gäller oavsett vad någon domstol beslutat. Det är legislaturen som har ENSAMRÄTT att utse elektorer, inte domstolar eller guvernörer.
Detts stämmer inte överhuvudtaget. Ingen sån plikt specificeras i konstitutionen. Det som anges i konstitutionen är att varje stat (i princip legislaturen) har rätt att utse elektorer. Så om legislaturen till exempel hade haft som praxis att det det inte är något val och att legislaturen utser elektorer så hade det varit helt ok. Däremot så när legislaturen redan har stiftat lagar som säger att valresultatet styr elektorsvalet så kan de inte bara välja att bortse ifrån dem. Det finns inga lagar som ger legislaturen rätt att bortse från valresultatet på grund av anklagelser om valfusk.

Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
I samtliga svingstates är det republikaner som är legislatorerna, dessa kommer alltså utse Trump-elektorer om de misstänker valfusk, oavsett vad domstolen säger. Domstolen får alltså en chans att visa att de är korrupta eller inte, för fallet är solklart redan. De domstolar som ger Trump rätt kommer att klara sig, de som vägrar granska kommer att ha avslöjat sig som partiska och kommer ryka.
Det är långt ifrån säkert att legislaturerna kommer besluta om detta trots att det är republikaner. I de flesta fall är det hyfsat jämnt och det krävs bara att en handfull republikaner har någon sorts integritet och tro på demokratin för att de ska välja elektorer utifrån det demokratiska valresultatet.

Om mot all förmodan delstatslegislaturerna, delstatens domstolar och Supreme Court accepterar en sån här mjuk statskupp där det demokratiska valresultatet ignoreras, så finns fortfarande möjligheten för det amerikanska representanthuset att blockera elektorsräkningen enligt vad jag beskrivit ovan.
2020-11-11, 12:24
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men han hävdar ju att det är solklart att han har vunnit.
Om det inte kan styrkas så har han ju fel. Då vore det väl lämpligt att be om ursäkt och att erkänna sig besegrad?!
Oavsett om fusk har förekommit som inte påverkar valutgången.

Så frågan kvarstår.
Om det inte framkommer bevis, som håller i domstol, på valfusk som ändrar valutgången, kommer du då hoppas/kräva att Trump erkänner sig besegrad? (tror jag kan ana svaret).

Själv ändrar jag mig direkt om det motsatta sker och bevis presenteras som domstolarna köper. Då är det en enorm skandal.

Vi ska vänta tills dom räknat klart.
Varför tar det sådan tid?
En möjlig förklaring vore militära röster som inkommer sist, 100% Trump och märkta dessutom.
2020-11-11, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Om en domstol kommer fram till att GOP vann valet så är detta valet en enorm skandal och huvuden kommer rulla bland Dem. Självklart. Bara att hoppas på långa fängelsestraff för de som är inblandade.

Om det visar sig att det inte finns bevis som håller i en domstol, kan ni som håller på Trump då erkänna att det är extremt oansvarigt att agera som man gör och inte erkänna valresultatet?

Vi har ju inget valresultat än, då kan man ju inte erkänna något. Det är ju jättekorkat att ge segern till någon som inte har vunnit. Det verkar som du har gjort det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in