Citat:
Ursprungligen postat av
Leland1979
Hoppas också vi slipper det men är för det om det blir nödvändigt. Men som du verkar vara inne på så är lockdown enbart lönt mödan om den görs vid rätt tillfälle.
Exakt, för efter april kommer, mycket troligt, smittan att börja avta, precis som i våras, ( även fast det maskerades av en stor "testskuld" i Sverige.)
Sedan utesluter jag inte en "nödlockdown" även tidigare, om, "Gud förbjude", sjukvården skulle börja braka ihop totalt eller dödstalen för covid-19 skulle nå flera hundra per dag.
Men, generellt, så är jag emot lockdown som metod, då endast man, då, skjuter problemet framför sig och riskerar ökad smittspridning längre fram. Dessutom orsakar lockdowner stora problem både vad gäller den övergripande folkhälsan och samhället i övrigt.
Jag är heller inte för att försöka nå fram till "nära flockimmunitet" till vilket pris som helst. Men låt oss leka, med den hemska, tanken att mitt katastrofscenario skulle slå in med i genomsnitt 5000 rapporterade covid-19 per dag i november, 20 000/dag i december, 40 000/dag i januari och februari och slutligen 60 000/dag i mars och april.
Låt oss vidare anta att upp till 300 000 rapporterade covid-19 fall i Sverige så finns det 10 gånger fler ej rapporterade. Då utgår jag från att, i dagens läge, så är den siffran lägre, men att den var, betydligt, högre i våras. Men att vi, för alla rapporterade covid-19 efter 300 000, räknar med 5 ej rapporterade fall. Så när skulle denna knepiga smitta börja bromsa in trots högsäsongen för SARS-COV2? Och när skulle vi börja närma oss flockimmunitet, utan att vi räknar in effekterna av vaccinering?
Först måste vi bestämma när bromsen börjar verka: låt oss anta att det krävs en dubbelt så hög andel naturligt immuniserade jämfört med vanlig influensa. För detta verkar vara en smitta som, först och främst i kluster, (vilka kan vara så många att det liknar en våg).
Dessutom verkar, inte minst preasymptomatiska superspridare spelar en stor roll för smittspridningen. Då skulle det kräva, minst, 60 procent naturlig immunitet hos befolkningen bara för att bromsen skulle börja verka effektivt. Och då kanske det skulle krävas minst 85 procent immuniserade hos befolkningen för att flockimmunitet skulle kunna uppnås.
Nu är det bara att börja räkna. I slutet av denna månad så skulle närma oss 300 000 rapporterade covid-19 fall. Och i december ytterligare 600 000 fall. Men över 300 000 rapporterade fall så räknar jag bara med 5 ej rapporterade per rapporterat. Så 3 000 000 plus 3 000 000 ger ju 6 miljoner covid-19 fall, i verkligheten redan vid nyår, och då slår bromsen, förhoppningsvis till och vi slipper en ökning i januari till 40 000 rapporterade covid-19 fall per dag i januari, och det innan något vaccin hunnit sättas in.
Men, observera, jag skulle aldrig önska detta om sjukhusinskrivningarna, iva- fallen och dödstalen når en outhärdlig nivå i Sverige genom denna smittspridning. Istället är jag då för såväl en kort nödfallslockdown i början av januari under några veckor, som strategisk en lockdown längre fram under mars/april. Efter det börjar lågsäsongen för SARS-COV2 och man kan börja öppna upp utan problem.
Men det bästa vore om såväl de nationella som lokala smittskyddsåtgärder bromsar upp ökningen i smittspridningen. Och det finns en liten ljuspunkt: Uppsala, som införde lokala smittskyddsåtgärder för några veckor sedan har, just nu, en lägre ökad smittspridning än riket, och inte minst i jämförelse med en del av de andra regionerna som nu infört/infört lokala smittskyddsåtgärder.