Citat:
Ursprungligen postat av
KaktusFlaktus
Detta är off topic så bara en kommentar: En röst per medborgare är inte nödvändigtvis mer rättvist.
I de flesta sammanhang får man mer att säga till om ju mer man bidrar. Detta är i grunden tanken med systemet. Ingen kan äta sig mätt på Hollywood-filmer eller värdepapper från Wallstreet. Djur behöver slaktas och grödor behöver skördas. "Rättvisa" är subjektivt och det är inte självklart åtminstone för mig att Lady Gaga och hennes gäng ska få bestämma allt bara för att bonden och hans söner i Fly Over Country är färre till antal.
Där håller jag inte med dig. Oavsett vem du är, vilken klass du tillhör eller vilket kön du har så är din röst lika mycket värd som min.
Enligt dig så ska bonden i Wisconsin ha mer rösträtt än studenten i Californien, antagligen eftersom denne bor i en delstat med mindre invånarantal?
Och eftersom politikerna annars enbart skulle bedriva politik som gynnade "den stora massan"?
Men ska man tänka så så gäller det ju alla minoriteter i ett samhälle: handikappade, svårt sjuka, pensionärer, ensamma föräldrar, bönder, bankdirektörer, militärer, religiösa, då ska alla de grupperna ha en starkare röst än "den stora massan" eftersom de tillhör en minoritet.