2020-11-10, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad är det konstiga med det? Blir det knappt några nya smittfall är det ju självklart att inläggningarna på IVA planar ut. Det kan ju inte bli negativa fall.
Nej, så är det svårt att minska ytterligare då man redan nått extremt låga nivåer redan innan man har stoppad den "drivande motorn" dvs skolan, som enligt din tes driver smittspridningen.
Men kontentan är iaf att man inte ser några som helst spår av skolavslutning/sommarlov i kurvan för nyinlagda på IVA. Alltså finns inget som tyder på att smittan minskade ytterligare efter skolavslutningen. Smittspridningen ligger snarare kvar på samma låga nivåer som man hade sista månaden då skolan fortfarande var öppen.
Senast redigerad av jerka11 2020-11-10 kl. 21:48.
Citera
2020-11-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Mycket intressant.
Jag vill se en riktigt påläst intervjuare driva frågor till ansvariga till sin spets - inte bara sluta fråga när ett par icke-svar/ordsallad erhållits.
Ja, det enda sättet att kräva ansvar verkar vara uppdag granskning.
Jag spådde det på Byggahus i April. Så att säga förväntningarna är höga.
Hoppas att vi inte blir besvikna.
Citera
2020-11-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Såg i början av september ett reportage från SVT då dom gick ut på stan i Uppsala och alla var helt eniga, från bimbos till blattar och näringsidkare att 2020 sommaren vart grymt bra, framför allt för uteserveringerarna, smockfullt hela sommaren. Gallerierna smockfulla, badstränderna smock.

Bra jobbat Tegnell/Löfven.

Var ju också väldigt lite smitta i somras.
Citera
2020-11-10, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nej, så är det svårt att minska ytterligare då man redan nått extremt låga nivåer redan innan man har stoppad den "drivande motorn" dvs skolan, som enligt din tes driver smittspridningen.
Men kontentan är iaf att man inte ser några som helst spår av skolavslutning/sommarlov i kurvan för nyinlagda på IVA. Alltså finns inget som tyder på att smittan minskade ytterligare efter skolavslutningen. Smittspridningen ligger snarare kvar på samma nivåer som man hade sista månaden då skolan fortfarande var öppen.

Fram till årskurs 6 tror jag det är relativt lugnt. Men högstadiet borde vart stängt sen 1:a februari.

Dom hormonstinna ungdomarna driver detta nå så otroligt. Svårmätt ja visst, men ingen slump att 90 procent av lärarna på min äldsta dotters högstadie är sjuka nu.
Citera
2020-11-10, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Var ju också väldigt lite smitta i somras.

Vi hade en lucka mellan v.27 och v.37 då smittan i stort sett var borta. Men alla med lite hjärnkapacitet borde insett att det var 100 procent säsongs/klimatrelaterat plus att skolorna var stängda.

Alla, precis alla visste vad vi hade framför oss efter v.40.

Vi är där nu.

Megadeath
Citera
2020-11-10, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, det är precis vad du gör. Du sitter med skygglappar framför ögonen och förnekar det är som fullständigt uppenbart för var och en. Alla seriösa studier har visat på att barn är lika smittsamma som vuxna. Det har visat sig gång efter gång. Helt otroligt hur du kan fortsätta förneka detta. Vad får du ut av det? Trolla tråden? Finns inga seriösa studier som visar att barn inte smittar. Varför tror du att barn inte får besöka äldreboenden?
Det är det här fullkomligt svartvita tänkandet du faller på, att barn kan bli smittade och därmed smitta andra är fullkomligt okontroversiellt, i vilken grad det sker (särskilt smittar andra mtp symptombild) i olika miljöer är svårare att belägga men det tycks öka med ålder, INGEN påstår att det inte förekommer, kan vi lägga det till handlingarna snart? Inte debatten om skolan men att någon människa värd att lyssna på påstår att det INTE förekommer, när/hur/i vilka åldrar/hur stort barnens bidrag är och vilka slutsatser man sen drar av det är en betydligt mer levande och intressant diskussion.

Och besöka äldreboende får väl alla friska personer göra så länge man följer rådande rutiner?
Det kanske är knepigt med mindre barn men de är nog inte de största besöksgruppen där heller. Den frågan är i sin tur separat från om man borde dra med ungarna eller ens sig själv och hälsa på gammelmormor i det här läget...
Citera
2020-11-10, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Korkenzieher
Det är det här fullkomligt svartvita tänkandet du faller på, att barn kan bli smittade och därmed smitta andra är fullkomligt okontroversiellt, i vilken grad det sker (särskilt smittar andra mtp symptombild) i olika miljöer är svårare att belägga men det tycks öka med ålder, INGEN påstår att det inte förekommer, kan vi lägga det till handlingarna snart? Inte debatten om skolan men att någon människa värd att lyssna på påstår att det INTE förekommer, när/hur/i vilka åldrar/hur stort barnens bidrag är och vilka slutsatser man sen drar av det är en betydligt mer levande och intressant diskussion.

Och besöka äldreboende får väl alla friska personer göra så länge man följer rådande rutiner?
Det kanske är knepigt med mindre barn men de är nog inte de största besöksgruppen där heller. Den frågan är i sin tur separat från om man borde dra med ungarna eller ens sig själv och hälsa på gammelmormor i det här läget...

Hade vi stängt ner högstadieskolorna kring påsken, så hade vi idag haft en smitta som vi nästan kunnat skratta åt. Det är deras höga hormonutsöndring som skapar asymetrisk smitta slash superspridarsmitta.

Grund och mellanstadie får rulla, högre utbildning likaså.
Citera
2020-11-10, 21:36
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De smittar ju även pre- och asymtomatiskt.

Det förklarar ändå inte varför äldreboenden inte lyckas hejda smittan. På min avdelning kan vi i såna fall också haft smittsam asymtomstisk personal, som ändå lyckats hindra patienterna från att stryka med.
Citera
2020-11-10, 21:39
Medlem
Citat:
Vi hade en lucka mellan v.27 och v.37 då smittan i stort sett var borta. Men alla med lite hjärnkapacitet borde insett att det var 100 procent säsongs/klimatrelaterat plus att skolorna var stängda.

Alla, precis alla visste vad vi hade framför oss efter v.40.

Vi är där nu.

Megadeath

Har dessa människor du hänvisade till då fel i att sommaren var efter omständigheterna bra?
Denna tråds totala besatthet av skolor är också tragisk. Finns det ens något land i världen som har stängda skolor i nuläget?
Citera
2020-11-10, 21:40
Medlem
Citat:
Fram till årskurs 6 tror jag det är relativt lugnt. Men högstadiet borde vart stängt sen 1:a februari.

Dom hormonstinna ungdomarna driver detta nå så otroligt. Svårmätt ja visst, men ingen slump att 90 procent av lärarna på min äldsta dotters högstadie är sjuka nu.
Frugan jobbar på högstadie, ganska stor skola. Några kollegor har blivit bekräftade med covid samt några enstaka elever. Enligt henne mindre frånvaro än vanligt hittills denna termin . Men det varierar säkert från skola till skola. Jag tror att stänga högstadie kostar (icke coronaliv) mer än det smakar (i form av räddade coronaliv). Däremot stänga gymnasie och framförallt högskolor räddar säkert corona liv och borde inte kosta samhället så mkt, i sammanhanget.
Senast redigerad av jerka11 2020-11-10 kl. 21:42.
Citera
2020-11-10, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Det förklarar ändå inte varför äldreboenden inte lyckas hejda smittan. På min avdelning kan vi i såna fall också haft smittsam asymtomstisk personal, som ändå lyckats hindra patienterna från att stryka med.
Ni kanske är duktiga på att hålla avstånd, tvätta händer mm?

Om man slarvar med detta så sprider ju sig smittan lättare oavsett om man har symtom eller ej.

En annan sak som skiljer olika ställen åt är hur bra ventilationen är.
Citera
2020-11-10, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Frugan jobbar på högstadie, ganska stor skola. Några kollegor har blivit bekräftade med covid samt några enstaka elever. Enligt henne mindre frånvaro än vanligt hittills denna termin . Men det varierar säkert från skola till skola. Jag tror att stänga högstadie kostar (icke coronaliv) mer än det smakar (i form av räddade coronaliv). Däremot stänga gymnasie och framförallt högskolor räddar säkert corona liv och borde inte kosta samhället så mkt, i sammanhanget.

Fick på Edwise nyss att denna högstadieskola nu är stängd i två veckor. Till att börja med.

Hade jag fått lajva Tegnell hade jag stängt ner allt från årskurs 7 och uppåt fram till mitten av januari.

Dels kanske vi har ett potent vaccin då, samt att vi kvävt smittan.
Senast redigerad av Hitler.was.a.vegan 2020-11-10 kl. 21:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in