En av Sveriges bästa skådespelare har gått bort. Han var bra i de internationella insatser han gjorde också. Han var en av få kommunister som jag respekterade. Man behöver inte vara för kommunismen för att man gillade hans skådespelargärning.
Hans raspiga röst gjorde hans roller mer autentiska på något sätt
Detta gick alltså att läsa i Aftonbladet för drygt en vecka sedan ang. Wolters covid-19-diagnos:
Sven Wollter, 86, bor numera i Luleå med hustrun Lisa Wede. Han smittades när han besökte sin son och dennes familj i Stockholm för en vecka sedan.
När Sven Wollter kom dit fick de veta att en i familjen just fått diagnosen covid-19 bekräftad. Då var det för sent.
Sven Wollter berättar att han försökte hålla avstånd så gott det gick. Det hjälpte inte.
Efter två-tre dagar märkte han hur han började känna sig trött.
– Trött, trött, trött, säger Sven Wollter.
Han har alltså åkt ner till släkt i Stockholm, varpå en familjemedlem samma dag som hans ankomst diagnosticeras med covid-19. Vad det verkar enligt artikeln så stannar Wolter ändå (!) kvar i familjens omedelbara närhet (i samma hus?) i två-tre dagar till?
Innan alla ni Godhetsknarkare börjar skrika er hesa så:
"Sven Wollter: Därför är jag kommunist
Publicerad 28 aug 2006 kl 17.13, uppdaterad kl 17.27
Sven Wollter vägrar sluta kalla sig kommunist.
I det kommunistiska partiets valbroschyr "En rak vänster" förklarar han varför.
- Jag känner det i magen, i huden, skriver han."
"Virus" är genetiskt material som uppstår till följd av sjukdom, förgiftning, skada, etc. Vetenskapen har aldrig lyckats plantera ett virus i en annan kropp och inducera sjukdom. Väldokumenterat från Spanska sjukan bland annat, fascinerande läsning".
Vilket dravel. Jag själv har lyckats med att plantera ett virus i en annan kropp och inducera sjukdom. När jag har smittat min flickvän med förkylning.
Jävla dåre. Inte fan förespråkade han massmord. Alla kommunister förespråkar inte mord på oliktänkande.
är du dum på riktigt ?
hans öppna stöd för stalinismen och nordkorea är allmänt känd.
räkna ihop stalins offer och du har svårt att hitta någon värre massmördare, kanske Mao.
Han var en skam för ett fritt och demokratiskst samhälle. Omöjligt att koppla bort hans stöd
till progromer, svält och fördrivning från hans skådespelarkaraktär.
Han var ond på riktigt.
Sven blev smittad när han besökte sin son med familj i Stockholm (Sven bodde i Luleå). Kanske inte bästa idén som 86-åring att resa till Stockholm mitt under en pandemi.
Så kan det vara. Jag har hälsat på mina morföräldrar i 90årsåldern en gång i höst, dock när det såg betydligt bättre ut än nu. De kan dö när som helst ändå tänker jag. Så hade känns jobbigt att inte träffa dem på 2 år kanske. Man kan se det lite olika.
Kass skådespelare som agerade exakt likadant oavsett rollkaraktär. Inklusive rollkaraktären Sven Wollter.
En privilegierad kommunist mindre. Tyvärr sker det ständig tillväxt. Så fantastisk förutsägbart att familjen dessutom sparkar in öppet ”regimdikterad sentimentalitet så vi får fortsätta äta gratis”-mål genom att förgylla med Covid.
Känns orättvist att både Myrdal och Wollter fick lov att dö ostraffade, precis som så många andra förbrytare och fega medlöpare. Men jag ska inte slösa min urin på hans grav. Även fega medlöpare är människor, ibland med normala barn etc. så jag hoppas att han har lämnat några fina minnen efter sig bland dem.
orkar inte sitta på fb och rabbla hur många miljoner som fallit offer för wolters sjuka morbida
och patologiska glädje över att svälta människor till döds.