2020-11-10, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Faktum är ju att skolorna är det som sprider smittan mest nu..

Det är inte något faktum. Smittan sker till 80 % i hemmen, sedan på arbetsplatser och andra fritidsaktiviteter.
Citera
2020-11-10, 19:45
Medlem
Durochmolls avatar
Vad är det för idioter som jobbar på svenska äldreboenden? Nu när de dessutom varit möjligt för i stort sett alla med symtom att testa sig.

Vi har haft utbrott på mitt jobb (vårdavdelning på sjukhus), inte en enda patient har blivit smittad. På nyheterna berättade de precis om ett äldreboende där hela 28 i personalen blivit sjuka och de hade sen smittat ner/dödat 13 boenden.
Citera
2020-11-10, 19:47
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Mitt intryck är snarare att barn som gått till skolan 2019 går inte till skolan 2020. Tröskeln till att vara hemma har blivit lägre. Det gäller även fritidspedagoger och lärare.

Jaha, jag vet inte var du bor men det är inte mitt intryck. Däremot så ska man ju stanna hemma vid minsta symptom enligt FHM.
Citera
2020-11-10, 19:48
Medlem
"P.g.a. saknat lagligt stöd stoppas beslutet att avliva minkarna i Danmark."

SKITBRA! Låt oss fastna i byråkrati inför en ny eventuellt hotfull pandemi som håller på och blossa upp och dessutom gör covid-vaccinet som ett dussintal medicinbolag har slitet dygnet runt i nästan ett år med att ta fram, helt jävla verkningslös mot denna muterade danska virusvariant.

Dumma jävla idioter. Vem vill, vem VÅGAR ens ta en chansning i det här läget? Det är för fan bara att avliva minkarna. Eller är dem viktigare än människors hälsa? Men visst, ta några månader och diskutera saken. Under tiden hinner det utvecklas till en ny global smitta som tar död på ännu fler människor och får världen att stanna upp ett eller några år till.

Folk är fan inte kloka.
Citera
2020-11-10, 19:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Helt enig. Folkhälsomyndigheten mörkade detta totalt i våras. Naturligtvis visste man att smittan spreds även bland unga, det är ju ändå bildade människor som arbetar där. Man blåljög helt enkelt för att slippa befolkningens påtryckningar om att stänga skolorna.

Ja, det är nog också en stor anledning till att många yngre skiter i restriktioner och i att skydda sig. Man vet att man ändå kommer åka på skiten förr eller senare genom sina barn. Varför då låta bli att gå ut och äta, gå på fest, träna på gym, resa osv. Ska man ändå bli smittad, kan man ju lika gärna leva som vanligt. Vet flera som resonerar så. På ett sätt lite sjukt, men jag har ändå förståelse.

Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. En båt med hål i skrovet kommer ändå att sjunka. Spelar ingen roll om det är 1 stort hål eller 10 små. Båten kommer gå till botten ändå.
Citera
2020-11-10, 19:51
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är inte något faktum. Smittan sker till 80 % i hemmen, sedan på arbetsplatser och andra fritidsaktiviteter.

Så vem drar hem smittan? Många föräldrar arbetar hemifrån och är försiktiga. Vem blir först sjuk och smittas barnen i hemmet?
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-11-10 kl. 19:53.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det jag menade är att man inte får någon högre effekt för att man överdoserar.

Inte minst av den anledningen bör man hålla sig till rekommenderade nivåer för dagligt intag.

För benstommen räcker de rekommenderade doserna. Dock verkar ju covid19 o d-vitamin vara beroende på nivån i blodet o mindre risk bli allvarligt sjuk upp till 30ng vad jag kommer ihåg från de retrospektiva studierna (inga dubbelblindstudier ännu tyvärr)

För att nå högre nivå i blodet räcker inte 400 iu. Upp till 4000 kan man äta utan risk.

All things considered, a daily vitamin D intake of 1000–4000 IU, or 25–100 micrograms, should be enough to ensure optimal blood levels in most people.

4000 IU is the safe upper limit according to the Institute of Medicine (IOM). Make sure not to take more than that without consulting with a health professional.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
WHO säger fortfarande att underlaget är tveksamt om jag inte missat något?

Du kanske menar att FHM borde lyssna på twitterkontot "Byt strategi nu!"
Du har missat en hel del.

Within wider environments where the virus is spreading, masks should be worn by the general public in settings where it is not possible to maintain at least 1 meter from others. Examples of these settings include indoor locations that are crowded and have poor ventilation, public transport and places of high population density – among others.

https://www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-masks
Citera
2020-11-10, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Charlotte Kalla har alltså tydligen ont i huvudet och feber. Inte ens ett positivt test har genererats men skidlandslaget väljer ändå att skicka ut ett pressmeddelande om hennes huvudvärk. I detta då blir det en rubrik i Aftonbladet.
Världen har blivit fullständigt galen.

Det kanske gör att svenskarna äntligen förstår att det är allvar nu...och slutar springa i affärer och shoppa på sin lediga tid.
Citera
2020-11-10, 19:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det jag menade är att man inte får någon högre effekt för att man överdoserar.

Inte minst av den anledningen bör man hålla sig till rekommenderade nivåer för dagligt intag.
Det finns förmodligen ett utrymme mellan RDI och överdosering. Frågan är vad som skyddar bäst mot covid. För det behövs forskning, inte ett svepande avfärdande av att ta mer än RDI. Frågan är rätt viktig eftersom det kan rädda liv.
Citera
2020-11-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Så vem drar hem smittan? Vem blir först sjuk och smittas barnen i hemmet?

Folk går till jobb, fritidsaktiviteter, sport, fester, barer och umgås. Där sker "mellanfamilj"-spridning till största del. De tar hem smittan där den fortsätter spridas. Hushållskontakter har 10x högre risk att smittas än andra kontakter. Konstigt vore det annars, eftersom det är den närmaste kontakterna som finns.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7446647/
Citera
2020-11-10, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Den är väl lika hård som i Frankrike?

Tuffare. De har tagit i hårdare och hårdare efter hand..
Frankrike skall väl sträcka upp mer nu, men de ligger efter i tid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in