2020-11-10, 18:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Ökning i covidrelaterade dödsfall v45 mot v41:

+1327% Italien
+879% Belgien
+792% Kroatien
+783% Tyskland
+665% Bulgarien
+611% Serbien
+584% Frankrike
+511% Ungern
+459% Polen
+433% Tjeckien
+390% UK
+338% Nederländerna
+314% Grekland
+163% Spanien
+119% Sverige
+99% Rumänien

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Varför väljer du inte mellan v.43-45?
Citera
2020-11-10, 18:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag publicerade denna tabell häromdagen, men korrigerade den alldeles nyss eftersom det korrekta dödsdatumet tillkännagivits.

Sanningen kan vara jobbig ibland, men kämpa på.
Fast det du säger stämmer ju inte. Worldometer använder rapportdatum för andra länder. Det gjorde man med Sverige i början också men FHM har sett till att avlidendatum ska rapporteras istället eftersom det skrevs för mycket negativt om Sverige när de verkliga siffrorna presenterades. Det ser bättre ut att rapportera hur många som rapporterats avlidna under dagsdatumet, och sen fylla på siffrorna efterhand när ingen ser dom längre.

Det är bara Sverige och FHM som kan förlora på att vilseleda och förvanska siffror, vad tror du att du kan vinna på det? Det får bara folk att ta viruset mindre på allvar och så blir spridningen ännu större.
Citera
2020-11-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Fast det du säger stämmer ju inte. Worldometer använder rapportdatum för andra länder. Det gjorde man med Sverige i början också men FHM har sett till att avlidendatum ska rapporteras istället eftersom det skrevs för mycket negativt om Sverige när de verkliga siffrorna presenterades. Det ser bättre ut att rapportera hur många som rapporterats avlidna under dagsdatumet, och sen fylla på siffrorna efterhand när ingen ser dom längre.

Det är bara Sverige och FHM som kan förlora på att vilseleda och förvanska siffror, vad tror du att du kan vinna på det? Det får bara folk att ta viruset mindre på allvar och så blir spridningen ännu större.
Det ena sättet att rapportera gav 119% ökning, det andra 200%. Vilket du än använder så är ökningen extremt låg i europeisk jämförelse.
Citera
2020-11-10, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ja, men du hinner bli sjuk. Kanske inte så allvarligt och kanske inte så smittsam, men om man lever nära någon så finns ändå en risk.
Nja B-cellerna (som är de celler som tillverkar antikroppar) har en minnesfunktion. Det gör att det s.k. sekundärsvaret blir betydligt snabbare än primärsvaret (det adaptiva immunförsvaret första kontakt med antigenet).

(Min fetning.)

Citat:

Det förvärvade immunförsvaret
Definitioner
Består av B-celler och T-celler där varje cell är specifik för ett enda antigen tack vare sina antigenspecifika receptorer på ytan. För T-celler kan det vara en kort aminosyrasekvens och för B-celler kan det handla om en kolhydratsekvens med rätt bindningar mellan. B-celler känner igen antigen med antikroppar på cellytan medan T-celler har T-cellsreceptorer. Alla de receptorer som sitter på samma cell känner igen precis samma sak men mellan celler är det stor variation på receptorerna.

Det förvärvade immunförsvaret kommer igång betydligt långsammare än det medfödda och vid en primärinfektion kan det dröja en vecka innan det adapativa immunsvaret är redo. Anledningen är att inflammationen måste komma igång, därefter måste T-celler aktiveras, växa till och utsöndra cytokiner som kan stimulera B-celler att dela sig och producera antikroppar. Aktiveringen resulterar efter infektionen i ett immunologiskt minne vilket innebär att sekundärsvaret är bättre och snabbare än primärsvaret.

https://www.hypocampus.se/smap/Infektionsmedicin/Infektionsmedicin/Grundlaggande_immunologi/Det_forvarvade_immunforsvaret/Definitioner.html
Senast redigerad av NurseRatched 2020-11-10 kl. 18:59.
Citera
2020-11-10, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Eventuell D-vitaminbrist går ju råda bot på om man vill. Det är iofs inte helt gratis med D-vitamintabletter, och de som lever med små marginaler eller är rika snåljåpar kanske drar sig för den extra kostnaden, men nog verkar det finnas ett växande vetenskapligt stöd för att D-vitamin skyddar vid covid19.

Diskussionen i Sverige kanske mest gäller hur mycket man ska ta. Ska man hålla sig strikt inom rekommenderat dagligt intag (RDI) eller ta lite extra som skydd mot just coronaviruset?

Det är underskott som kan föra med sig risk. Att stoppa i sig mer än kroppen kan ta upp är ingen vits med. Det kommer bara försvinna ut i avloppet med pengarna det kostar extra.
Citera
2020-11-10, 18:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Även där står det ju att störst andel av de som testat sig är mellan 20-69 år. Som sagt så är nog chansen stor att dom få unga mellan 0-19 år där det finns ett behov att testa - faktiskt testar positivt.
Det är ju antikroppar?
Citera
2020-11-10, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är ju antikroppar?

Ja? Det är knappast lika utbredd testning där om det inte finns extra fog för att testa.
Citera
2020-11-10, 19:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Man ska givetvis ta extra eftersom man inte riskerar något om man inte tar väldigt mycket varje dag under en längre period.

Skillnaden mellan att bli svårt sjuk och inte sjuk öht är så lite som 5 nanogram per ml.
Jag håller med, men i Sverige verkar det vara tabu att rekommendera mer än RDI, vilket nog gör att många nöjer sig med detta. Eller så förlitar man sig helt på berikade livsmedel (som mjölk) utan att räkna efter hur mycket man faktiskt får i sig.

I UK som ju drabbats rätt hårt D-vitaminberikar man inte mjölken. Däremot tror jag alla rekommenderas att ta D-vitamin som kosttillskott under vintern, men frågan är om alla gör det. Deras lockdown som begränsar hur mycket folk får röra sig utomhus kan nog också bidra till sjunkande D-vitaminhalter. Det vore intressant att veta hur många av deras fall som kan relateras till låga D-vitaminhalter.
Citera
2020-11-10, 19:05
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Även där står det ju att störst andel av de som testat sig är mellan 20-69 år. Som sagt så är nog chansen stor att dom få unga mellan 0-19 år där det finns ett behov att testa - faktiskt testar positivt.

Inte uteslutet, men jag köper det inte rakt av. Mitt förtroende för de tre vice männen som förefaller vara tongivande på FHM är inte på topp.
Citera
2020-11-10, 19:06
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Jag håller med, men i Sverige verkar det vara tabu att rekommendera mer än RDI, vilket nog gör att många nöjer sig med detta. Eller så förlitar man sig helt på berikade livsmedel (som mjölk) utan att räkna efter hur mycket man faktiskt får i sig.

I UK som ju drabbats rätt hårt D-vitaminberikar man inte mjölken. Däremot tror jag alla rekommenderas att ta D-vitamin som kosttillskott under vintern, men frågan är om alla gör det. Deras lockdown som begränsar hur mycket folk får röra sig utomhus kan nog också bidra till sjunkande D-vitaminhalter. Det vore intressant att veta hur många av deras fall som kan relateras till låga D-vitaminhalter.
RDI är löjligt låg. Jag tar ca 5000 IE om dagen under vinterhalvåret. Och rätt mycket C också.
Citera
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:

Som jag skrev tidigare är mjölk irrelevant eftersom det bara berikas med 1ug per 100g. Att dricka mängder som skulle göra en skillnad är helt enkelt inte nyttigt då du får i dig mycket laktos och östrogen redan vid 100g per dag.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är underskott som kan föra med sig risk. Att stoppa i sig mer än kroppen kan ta upp är ingen vits med. Det kommer bara försvinna ut i avloppet med pengarna det kostar extra.
Inte D-vitamin, den är fettlöslig och kissas därmed inte ut som de vattenlösliga gör, D lagras i kroppen så vid alltför höga doser under en längre tid kan du dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in