2020-11-10, 15:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Ja, men farhågorna om fusk, var kommer de ifrån om inte Trumpens tjat i flera år om att demokraterna fuskar, helt utan bevis?

...börjar kännas tradigt detta men jag återupprepar det jag skrivit tidigare (nedan) och om du tror det finns "bevis" innan en utredning gjorts så skiljer du dig från ex alla rättsväsenden runtom. Misstanke brukar finnas först, därefter utreds och ev bevis fastställs. Finns inga "bevis" avskrivs misstanken, om bevis däremot hittas eller misstanken stärks så går processen vidare. Det är inte gjort på ett par dagar över ett internetforum i Sverige dessvärre utan bör nog ske på plats i USA och få den tid som krävs i anspråk.

Jag repeterar nedan:

Man skall tillsätta en transparent och opartisk fullskalig utredning varje gång det finns farhågor om valfusk som kan ha haft påverkan på det slutliga valresultatet. Fokus skall då ligga på nyckelstater med små marginaler, även om misstanken om fusk kan vara mer utbredd än där. Det är ingen särbehandling eller extremt påstående utan bara ett rimligt tillvägagångssätt i världens största demokrati.
2020-11-10, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Det vet du att det finns, du bara tjatar om bevis eftersom du är nervös. Bara ett exempel - döda återuppstår inte på valdagen för att rösta. Någon har tagit deras valsedel och skickat in den. Det är inte bara en slump att den dyker upp i rösträkningslokalen.

Tror inte du har något bevis för i så fall hade du väl skrivit det i ditt inlägg?

Att det finns de som har röst med någon döds identitet är ju sant. Det förekommer alltid. Men det finns också de som röstar i förtid och sen hinner dö innan valdagen.

Så nog har det fuskats, det gör de alltid. Och om det påverkar valet får vi se om. Jag tar ingen ställning på så sätt.
2020-11-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det behöver föra flera, flera miljoner röster för att det ska påverka valresultatet, en stor del av det Trump bråkar om rör runt tiotals, hundratals eller tusentals men inte mer än så

Nej, han behöver inte flera miljoner röster för att det ska påverka valresultatet. När jag räknade ihop flera stater igår så handlade det om cirka 240 000 röster i flera stater. Majoriteten av dem i Michigan. Resterande hade strax under 100 000 tillsammans.

Inte för att jag tror att något kommer att hända, men några miljoner röster handlar det inte om.

Edit: Tror inte ens han behöver vinna samtliga så kan handla om färre röster.
Senast redigerad av stifmeister89 2020-11-10 kl. 15:32.
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Så man ska gå på magkänsla tycker du? Och förklara valet ogiltigt, och låta Trump regera 4 år till bara för att?

Nej man ska låta processen ha sin gång. Att döma åt ena eller andra hållet nu är bara dumt. Svaret kommer komma.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det behöver föra flera, flera miljoner röster för att det ska påverka valresultatet, en stor del av det Trump bråkar om rör runt tiotals, hundratals eller tusentals men inte mer än så
Han behöver mindre än 100 000 röster för att vinna. USA handlar inte om att få flest röster. Det handlar om att få flest elektorer.
2020-11-10, 15:31
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
En annan rolig "slump" i detta valet:

I de stater där Creepy Joe Bidén leder och valfusk har rapporterats, där leder han med väldigt lite. T.ex. i Arizona och Georgia med mindre än 0,5%. Däremot i Alaska där inget fusk har rapporterats - där leder i stället Trump med nästan 30%! En ny glitch?

Alaska är bara värt 3 elektorröster, nog ingen stat man fokuserar sin fusk-kampanj på så där blir siffrorna "rena".

Svingstaterna däremot, har samtliga varit såna som Trump lett stort, men där joe biden har gått om tillslut men med väldigt lite. På gränsen verkligen... Vad säger det dig?

Det är jobbigt och kostar pengar och tid att förfalska valsedlar, sen ska någon räkna dem också. Detta vill man nog inte göra mer av än man absolut måste, vilket också är precis vad vi ser.
2020-11-10, 15:31
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Finns det någon förutom Fox som har Biden på 290?

Financial Times:
https://ig.ft.com/us-election-2020/

Men ok, jag erkänner att de är lite tidigt ute.

Men då har Biden iallafall 279 och om Trump kammar hem resten så slutar han på max 259.
Senast redigerad av kato85 2020-11-10 kl. 15:34.
2020-11-10, 15:32
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
En fråga till er Biden-supportrar, om de inte kommer fram till något resultat av elektorsrösterna i swing-staterna och Trump vinner genom den lagliga röstning som sker i underhuset (eller vad det heter, för det är väl inte senaten?)
Kommer ni hävda fusk då?

Edit: House of Representatives heter det visst

Man får tänka på att omröstningen endast sker om det inte finns någon kandidat som har 170 elektorröster eller mer.

Om det skulle hända, och det blir en omröstning så är jag tveksam till att Trumo blir vald, då demokraterna i majoriteten i House of Representatives.

Jag supportar varken Trump eller Biden. Hade gärna sett någon som är mer liberal istället.

Men jag kommer inte att hävda att något fusk har skett, ledamoterna i House of Representatives är nog kapabla nog för att rösta lämpligt.

Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
De sent inkomna rösterna har inte räknats än så de har noll inverkan på vem som vinner Pennsylvania. Biden vinner med och utan dem.

Ah, jag hade förstått det som att de var med i summan. Ja, då lär det inte påverka alls.
2020-11-10, 15:33
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Vi är inte här för att ge bevis eller gräva för någon annans skull. Det här är en historisk händelse oavsett utfall, vilket gör det väldig intressant för många av oss. Vill du hitta bevis som du anser övertygande för du leta själv eller ringa mamma och be henne göra det.

Har du rätt så bör man då ändra trådrubriken eftersom den uppenbarligen är helt missvisande.
2020-11-10, 15:35
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Har du rätt så bör man då ändra trådrubriken eftersom den uppenbarligen är helt missvisande.
Ta det med mods då.
2020-11-10, 15:35
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Jo främst genom att föra statistik över hur många tips man fått, men även hur många som överhuvudtaget ringt in.

George soros och andra frilansare har mobiliserat sin trollarmé och ringer in för fulla muggar med falska tipps och trollningar med ändamålet att ta upp tid för de som svara i hotlinen och göra det svårare att komma fram, men även dessa kan man ha nytta av genom att spåra samtalen för att lokalisera förrädarna men även för att få upp statistiken över inringda samtal/tips(även om det är falska tips
Jojo! Det är ett jävla tutande i luren i allmänhet. "LÄGG NED! ERKÄNN ATT NI HAR FEL! RESISTANCE IS FUTILE! ALL YOUR BASE ARE BELONG TO US!" Håll i hatten, säger jag bara.

Jag såg förresten att någon skrev att det inte spelar någon roll om Trump skulle få rätt i... ja, vad var det — samtliga swing states? Att Biden ligger kvar på över 270 elektorsröster. Ok, kom igen nu. Grejen är trots allt den att man ifrågasätter resultatet i flera stater som varit "called" för Biden sedan länge. Då kan man ju inte räkna med dem ändå. Biden skulle kunna halka ned långt under 270 utan Pennsylvania, Pennsylvania och Arizona. T.ex.
2020-11-10, 15:36
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Haha, du, vi har båda hyfsat kraftig bias. Den där sidan säger inte så mycket konkret men varnar för foliehattsteorier från the Red Elephants:
The Red Elephants reports all news with an extreme right-wing bias as they use loaded and sensational headlines such as this:
Jo, tack. Vi ser att sidan är högerorienterad, men någon har gjort ett hästjobb med sammanställningen i blogginlägget jag länkade till. Jag kan dock inte bedöma om allt stämmer. Jag avfärdar dock ingenting som lögn.

Fan, skulle kanske ta och beställa en keps med en röd elefant. Blir lite sugen.
Tack själv! Det kändes i magen redan på valnatten att det var något lurt med statistiken.
Det är ju inte främst deras politiska bias som är intressant (även om den är anmärkningsvärd). Det är ju sidans track record framförallt.

Jag vet inte om denna träffar riktigt rätt, men du kan ju iaf ta del av den:

https://www.reuters.com/article/uk-fact-check-biden-vote-spikes-mi-wi-idUSKBN27L2RL

https://www.politifact.com/factchecks/2020/nov/04/viral-image/no-these-fivethirtyeight-graphs-dont-prove-voter-f/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in