2020-11-10, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
FHM har väl varit otroligt tydliga att pandemin inte kommer att försvinna det närmsta året och att råd och regler kommer att vara i månader och år. Man kan ju tolka saker som man behagar ibland.

Fast nu har man uttryckligen gått ut med att lokala råd gäller en begränsad tid som t ex två veckor.

Hur man kan tro att två veckor skulle vara tillräckligt är verkligen korkat.

Styr man en oljetanker så får man ta höjd för fördröjningar i roderutslaget.
Citera
Medlem
sannes avatar
Alltså det är nästan som man blir dummare av att lyssna på dessa. Ingen har någon som helst insikt känslomässigt vad de pratar om. Ingen rösthöjning eller påverkan i rösten om det akuta läget.

Jag börjar tro att dessa människor inte har tillgång till insikten i vad de talar om?!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Kolla in Uppsala.
Det börjar faktiskt se något bättre ut. Både vad det gäller nya fall och andelen positiva.
De presenterar ju siffror på glidande 7-dagars medelvärde. Det förändras åt rätt håll dag för dag nu.

https://regionuppsala.se/contentassets/bba2a35f5e6842c68b8cc39040e43714/201110-nulagesbild-covid-19-region-uppsala.pdf

Jag säger inte att allt är frid och fröjd, men det brakar åtminstone inte helt åt helvete. Jag tänker främst på personalen i vården.
Jag tror att vi behöver kraftigare åtgärder nu ändå. Kanske för att rädda julen..

Även om vi skulle komma ned till ett R-tal på 1, så får vi 50 döda per dag. Ligger det på samma nivå blir det åtminstone 2000 döda till årsskiftet. Det är alltså det "optimistiska scenariet". Sedan säger ju de flesta att det är dec-jan som är de värsta månaderna från säsongssynpunkt. Hur länge orkar folk hålla på med nuvarande restriktioner. En lockdown är nödvändig under 3-4 månader för att få kontroll över det här - stäng ned allting utom det nödvändigaste, inkl skolor. Börja öppna försiktigt, börja med skolor men med munskydd på eleverna. Vi håller ut sedan till vaccinet kommer.
Citera
2020-11-10, 14:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Att de får för sig att sända PK digitalt idag i ett så pass kritiskt läge tycker jag är dåligt. Nu är det tekniska problem?
Citera
2020-11-10, 14:27
Avstängd
Det verkar rapporteras väldigt olika. Vad jag kan se så har 6057 personer avlidit enligt Folkhälsomyndigheten. Enligt www.c19.se så har dock 6092 avlidit. Skiljer sig alltså 35 dödsfall.
Citera
2020-11-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är inte svårt att få rätt med gissningar med 100-400% spann.
Sant, kom av någon anledning att tänka på just de här rätt negativa spånandet och tyckte det var en poäng att de visserligen pekade ut rätt riktning men ändå hamnade rätt snett.
Citera
2020-11-10, 14:28
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korkenzieher
Inte så pjåkigt gissat, tack och lov i det lägre spannet, det vore väl fan om inte polletten trillar ner snart...
Tycker du inte ?
Mitten på hans spann var 22500 smittade och 75st döda.
42% resp. 114% fel.
Tror du någon skulle kunnat gissa sämre än så ?
Citera
2020-11-10, 14:30
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Alltså det är nästan som man blir dummare av att lyssna på dessa. Ingen har någon som helst insikt känslomässigt vad de pratar om. Ingen rösthöjning eller påverkan i rösten om det akuta läget.

Jag börjar tro att dessa människor inte har tillgång till insikten i vad de talar om?!

Psykologiskt är det betydligt bättre med en lugn och saklig person är en som är känslomässigt styrd om man vill få fram budskap.
Citera
2020-11-10, 14:31
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Psykologiskt är det betydligt bättre med en lugn och saklig person är en som är känslomässigt styrd om man vill få fram budskap.

Jag visste att någon skulle skriva så. Men ibland kan det faktiskt var nödvändigt att vara närvarande i det budskap man ska framföra - för att ett lättare ska uppfattas. Jag menar inte att man ska agera koleriskt eller nervöst.
Citera
2020-11-10, 14:32
Medlem
Otroligt många dödsfall fortfarande i Sverige jmf övriga norden och övriga världens befolkning ! Sverige är glest befolkat och borde jmf med Finand o Norge ! Nog dags att inse allvaret o börja med obligatoriska munskydd överallt annars stora böter, lockdown av skolor, förskolor osv... Stäng ned NU innan det blir försent och sluta ha ekonomin framför dödstal. I Sverige flyger man fortfarande in utan några som helst kontroller hur faen är det möjligt ?
Citera
2020-11-10, 14:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Nu känns det onekligen som vi snabbt är på väg tillbaks mot de sjukhusinläggningar och dödstal som vi hade under våren. Känns verkligen inte bra det här.

Vore inte det bästa att egentligen stänga ned så mycket som möjligt nu, till dess vi kan få ut vaccinet? Ger det 90% skydd kommer det ju utrota sjukdomen.

Hörde Matti Sällberg uttrycka det som att bara en 1/10 så många skulle bli sjuka, men vet inte hur han tänkte där. Blir bara 1/10 sjuk kommer ju R-talet störtdyka. Därmed kommer smittan dö ut.
Citera
2020-11-10, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Troligtvis är det testningen som slagit i taket. Förra veckan sa de att tider inte skulle vara tillgängliga förrän i dag, tisdag, im jag minns rätt?

Stämmer.
Jag vet folk som försökte boka i slutet av förra veckan. Fanns inga tider i Skåne..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in