2020-11-10, 14:19
Medlem
Gutis avatar
Det är ett mycket högre mörkertal än vad som siffrorna visar på dagens pressträff.

Jag fick symptom igår, och jag kan inte testa mig förrän måndag nästa vecka. Det ser ju ut så i olika regioner. Vi ska inte alls lita på siffrorna nu. Ivapatienter och dödsfall är väl de som är mest tydliga för närvarande.
Citera
2020-11-10, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Självklart ligger det över ett. Annars hade ju antalet fall sjunkit.

Nja, inte om testningen ökar. Sen är ju serieintervallet ca 5 dagar och inte 7, så antal fall kan öka på veckobasis även om R ligger under ett.

EDIT: Testningen verkar ju ha slagit i taket på många håll så möjligen är R fortfarande högre än man kan utläsa av siffrorna.

Andelen positiva ökar ju fortfarande dessutom.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-10 kl. 14:28.
Citera
2020-11-10, 14:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Avloppsvattnet indikerar att Göteborgarna ökar rejält också.

"Coronavirus i göteborgarnas toavatten har tagit fart igen"
Enligt Tegnell var detta inget bra sätt att förutspå en ökning i samhället. Jag undrar hur han resonerar?
Citera
2020-11-10, 14:20
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tack, jag vet, och detta går då ut över andra patienter sominte kan få den vård de behöver.

Ja tyvärr . Denna pandemi bygger på en vårdskuld som var omfattande redan innan 😬
Citera
2020-11-10, 14:21
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Hörde jag rätt?!? Kvinnan från FHM säger att de nu insett att två veckor för lokalaråd är för kort tid för att kunna utvärdera, de ökade till tre veckor men inser nu att de måste gälla i fyra veckor! Efter nio månader har de först nu begripit att restriktioner tar mer än två veckor för att kunna utvärdera. Vad ska man säga?🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

källa PK svt2.

FHM har väl varit otroligt tydliga att pandemin inte kommer att försvinna det närmsta året och att råd och regler kommer att vara i månader och år. Man kan ju tolka saker som man behagar ibland.
Citera
2020-11-10, 14:22
Medlem
Citat:
Enligt Tegnell var detta inget bra sätt att förutspå en ökning i samhället. Jag undrar hur han resonerar?

Jag vill minnas att kommentaren härinne var vad det tillför, i förhållande till fallen, eftersom de ökar parallellt.
Citera
2020-11-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Kolla in Uppsala.
Det börjar faktiskt se något bättre ut. Både vad det gäller nya fall och andelen positiva.
De presenterar ju siffror på glidande 7-dagars medelvärde. Det förändras åt rätt håll dag för dag nu.

https://regionuppsala.se/contentassets/bba2a35f5e6842c68b8cc39040e43714/201110-nulagesbild-covid-19-region-uppsala.pdf

Jag säger inte att allt är frid och fröjd, men det brakar åtminstone inte helt åt helvete. Jag tänker främst på personalen i vården.
Jag tror att vi behöver kraftigare åtgärder nu ändå. Kanske för att rädda julen..

Rejält ökad testning igår. Så det är nog andel positiva man främst får titta på den här veckan.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ah. Du har helt rätt. Jag missade att Skåne nu verkar ha börjat med rapportering även på helgerna.

65% ökning på en vecka är fortfarande riktigt mycket. Men kanske något lugnare än tidigare då de legat på 100% ökning på en vecka. Är det eventuellt tecken vi ser på att Skånes lokala rekommendationer börjar ge effekt eller är det tecken på att Skåne precis som Stockholm nu slaget i taket för sin testkapacitet?
Troligtvis är det testningen som slagit i taket. Förra veckan sa de att tider inte skulle vara tillgängliga förrän i dag, tisdag, im jag minns rätt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
FHM har väl varit otroligt tydliga att pandemin inte kommer att försvinna det närmsta året och att råd och regler kommer att vara i månader och år. Man kan ju tolka saker som man behagar ibland.

Det har sagts att restriktionerna kommer att ligga kvar minst till hösten 2022.
Citera
2020-11-10, 14:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Jag tror Tegnell menade att han inte hade kontroll över mätningen och att denna typ av mätning kan påverka hans strategi. En för tidig varning kan minska spridningen och motverka flockimmunitetsstrategin.
Citera
2020-11-10, 14:25
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Det är ytterst svårt att tolka resultatet från dessa undersökningar. Det finns inbyggt många systematiska fel och det rä stora felkällor. Man har erfarenhet av tidigare mätningar och har svårt att i efterhand verkligen se en användbar korrelation. Man vet att det är smittspridning utan avloppsvattenundersökningar. Möjligtvis skulle man kunna använda det som en early warning om en ny farsot bryter ut av ett nytt virus.
Citera
2020-11-10, 14:26
Medlem
Madagascars avatar
SKR tycker att det är "härligt" att vara med på en presskonferens om en pågående global dödlig pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in