2020-11-10, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Kan inte det bero på att folk var hungriga och frös?

Jo i viss mån. Men huvudorsaken var nog superiet.
Citera
2020-11-10, 12:08
Medlem
Citat:
Skönt att ha Juden att skylla på.
Då slipper jag tänka på vilken skitstövel jag själv är.

Tack alla Judar. Ni tar min synd och bär bort den.
Så du tackar dig själv för att du är jude, du bevisar ju bara hur sjuka ni är.

We know who you are and what you did, and you all will pay!
Citera
2020-11-10, 12:10
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiebubblan
Så du tackar dig själv för att du är jude, du bevisar ju bara hur sjuka ni är.

We know who you are and what you did, and you all will pay!
Du har rätt, kanske.
Jag är Jude, men på insidan.
Inte på utsidan.
Jag kommer från en Präst släkt från norrland.
Citera
2020-11-10, 12:17
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Sverige hade färre våldsbrott innan massinvandringen - det säger väl allt... Inte fan gör Islam världen bättre på nåt sätt...
Sedan handlar inte den här tråden om Sverige enbart.

Tänk dig in i Påvens ställe.
Vad skulle du göra ifall du kunde offra Sverige och låta 10 miljoner dö, så att 100 miljoner ska slippa samma öde i t.ex Afrika.
Citera
2020-11-10, 12:19
Medlem
Citat:
Du har rätt, kanske.
Jag är Jude, men på insidan.
Inte på utsidan.
Jag kommer från en Präst släkt från norrland.
Ja ljuga kan ni, vi vet. Behöver inte förklara hur ni är, jag vet. Smutsigare människor får man leta efter och ni förtjänar allt ont här i världen.

When this world burns, and it will, we're coming for you. All of you!
Citera
2020-11-10, 12:22
Medlem
Citat:
Nej, men vi vet ju att alla kan inte ha ekonomi som Svenskarna på 80-talet.
Det fungerar ju inte att bara mata världens människor med allt dom tror dom behöver.

Hur ska vi hålla världen i fred ifall det inte går att göra alla rika???

Man holder verden i fred ved at holde muslimer i muslimske lande.
Citera
2020-11-10, 12:26
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Man holder verden i fred ved at holde muslimer i muslimske lande.
Nej, det gör man inte.
Folk krigar med eller utan religioner.
Sluta upp med att posta så dumma saker.

Har du ingen utbildning alls?
Kan du inget om historia?

Är du 15 år gammal eller?
Citera
2020-11-10, 12:59
Medlem
kalkryggars avatar
Man skall inte släcka en brand genom att hälla bensin på den. Vi har två mycket farliga sagoreligoner (Islam och Kristendomen) som har en hatisk ideologi, samt att det är en falsk bild av verkligheten. Hur man än tänker så blir det fel att ta något dumt för att fixa något dumt. Det säger sunt förnuft.

Ända tills muslimerna började välla in i landet så var vi på en god sekulariseringsvåg i Sverige. Samhället blev tryggare och tryggare ju mer vi utvecklades i vår sekulära moral och etik.

Det är helt bortblåst nu och svenska ungdomar tvingas dricka negerkiss och hur många småflickor har förlorat oskulden till någon muslim mot sin vilja på någon smutsig utetoalett eller i en snårbuske? Hör ni inte hur sjukt det har blivit?

Enda rätta vägen är att med sunt förnuft tillämpa sekulär ateism.
Citera
2020-11-10, 13:31
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Man skall inte släcka en brand genom att hälla bensin på den. Vi har två mycket farliga sagoreligoner (Islam och Kristendomen) som har en hatisk ideologi, samt att det är en falsk bild av verkligheten. Hur man än tänker så blir det fel att ta något dumt för att fixa något dumt. Det säger sunt förnuft.

Enda rätta vägen är att med sunt förnuft tillämpa sekulär ateism.
Jag tror man har provat många olika sätt för att nå fred och frihet för folken,
men hur man än gör så går det inte riktigt.
Folk lär inte av historian heter det.
Ateism är kanske för dig, men det finns andra än bara dig här.

Man kan inte tvinga folk att tänka, lika litet som man kan tvinga djur att bli människor.

Och visst kan man fixa dumt med dumt.
Det är en beprövad metod.
Litet komisk, men den fungerar.

Du ser det dagligen i komedier på film och cirkus bl.a
och hur vi lär våra barn genom att låta dom göra sina misstag själva.
Citera
2020-11-10, 13:43
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ifall nu t.ex Islam verkligen är orsaken till en del terror och brott mot mänskligheten,
är den ändå inte god ifall samma religion gör att världen faktiskt ändå blir mindre våldsam överlag?

Hur belägger man påståendet om att islam (eller någon annan religion för den delen) bidrar till att minska våldsamheten överlag? Olika länder och kulturer kan uppenbarligen följa en och samma religion och ändå uppvisa väldigt olika utfall i fråga om såväl religiöst motiverat våld som våldsanvändning generellt. Korrelation är inte kausalitet och i det här fallet skulle jag säga att även korrelationen inte verkar stämma om man jämför t.ex. Irak och Somalia med Dubai och Förenade Arabemiraten. Samma religion, helt olika utfall i fråga om terror samt religiösa och territoriella konflikter.

Om man sedan tittar på just terror som fenomen så finns det ju så klart rätt tydliga kopplingar mellan radikal islamism och terrordåd på samma sätt som man kan se kopplingar mellan andra våldsideologier och ideologiskt motiverat våld. Här tror jag dock inte att ideologin i fråga är den enda avgörande faktorn, utan de verkliga problemen uppstår när den samspelar med andra farliga faktorer. Att uppleva sig själv som marginaliserad och utesluten ur majoritetssamhället tycks vara en minst lika viktig orsak som formar islamister, vit makt-terrorister, skolskjutare och andra våldsamma ensamvargar.

Citat:
IÄr det inte ett billigt pris att ha 10.000 galningar som krigar litet här och där,
ifall det gör att världen hålls borta från eviga världskrig?

Med det resonemanget kan vi ju lika gärna återinföra gladiatorspelen eller göra verklighet av The Purge, givet att en viss nivå av urskillningslöst våld skulle vikta bort storskalig våldsanvändning. Nej, det är bättre att försöka förstå vad som driver fram våldet från första början så att det kan motverkas på såväl stor som liten skala.

Vad islam anbelangar tror jag att det mesta av problemet ligger i att Europa haft en stor inflyttning av folk från främmande kulturer som har en väldigt annorlunda syn på hur samhället skall fungera. De har i gemen även svårt att integreras till den nivå att de kan betrakta sig som jämlikar med den europeiska befolkningen (och vice versa), vilket leder till ekonomisk, social och kulturell segregation. Det här är en bra jordmån för radikala våldsideologier att växa i och för den muslimska diasporan är givetvis radikala tolkningar av islam det som ligger närmst till hands för de individer som påbörjar sin radikaliseringsprocess. Väljer man inte detta så ligger en våldsromantiserande förortsgangsterkultur bra till som nästa alternativ.

Oavsett ideologisk bevekelsegrund kan inte terrorbrott och liknande våldsanvändning accepteras, det är tvärt om fullt rimligt att växla upp kontraterrorismen så långt det är nödvändigt för att bryta ner terrorgrupperna här och nu. Parallellt med det får man försöka bilda en förståelse för hur problemet skall hanteras på lång sikt, vilket då mer blir en fråga om demografi, immigration, integration etc.
Citera
2020-11-10, 13:47
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Jag tror man har provat många olika sätt för att nå fred och frihet för folken,
men hur man än gör så går det inte riktigt.
Folk lär inte av historian heter det.
Ateism är kanske för dig, men det finns andra än bara dig här.

Man kan inte tvinga folk att tänka, lika litet som man kan tvinga djur att bli människor.

Och visst kan man fixa dumt med dumt.
Det är en beprövad metod.
Litet komisk, men den fungerar.

Du ser det dagligen i komedier på film och cirkus bl.a
och hur vi lär våra barn genom att låta dom göra sina misstag själva.

Lite lustigt att du lyckas få ur dig 10 rader text men du lyckas egentligen inte säga någonting.

Ateism är för alla. Det är hållningen att gud inte finns. Eftersom gud inte finns så är det något som är vare sig man vill eller ej. Att vissa människor har svårare med sunt förnuft betyder inte att vi måste ordna samhället efter deras brist på sunt förnuft.

Som jag skrev så var vi på en bra ateistisk sekulär våg för 25-30 år sedan. Samhället blev tryggare och allmänbildningen spreds till alla grupper allt mer. Framtiden såg ljus ut. Då visste vi inte att våra politiker skulle fylla på landet med Islam. Idag så är varenda tonårstjej jag pratar med rädd för att gå ut.
Citera
2020-11-10, 13:51
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Nej, det är bättre att försöka förstå vad som driver fram våldet från första början så att det kan motverkas på såväl stor som liten skala.
Kanske du skulle läsa på dig om våld.
Kanske om du lär dig mer, så inser du att det är komplicerat.
Att styra världens folk är mycket komplicerat.
Folk är komplicerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in