2020-11-10, 12:30
Medlem
Verkar som att de gör mycket rätt i Västerbotten just nu trots att de har Sveriges tredje största studentstad efter Uppsala och Lund samt fullt av gruvor och annat som vi vet lätt orsakar stor spridning:
* 32 dödsfall totalt sedan pandemin startade (1 dödsfall sedan juni) i en befolkning på 270.000 vilket med 118 döda per miljon är jämförbart med tex Danmark och Tyskland.
* Flest tester per capita senaste veckorna i hela Sverige. Fortfarande lätt att testa sig och få tid eller självtest.
* Även när Corona tar sig in på boendeb verkar de varit duktiga på att hålla nere dödstalen och se till så att det inte sprider sig till andra boenden och hemtjänst (gissar på bra smittspårning och bra hygienrutiner).
* Trots ingen på IVA och "bara" 8 på sjukhus inför de nu hårdare rekomendationer och ber bland annat folk att inte resa onödigt inom och utanför regionen i en månad.
* Munskydd i all vård inklusive hemtjänst, däremot anser de att munskydd bland allmänheten är onödigt.

Ska bli spännande att se om Västerbotten blir Sveriges stjärna i allt det här. Kanske har de rätt balans där av frihet och restriktioner?
Citera
2020-11-10, 12:31
Medlem
Är Sverige på väg mot samma öde:

( Published: 09:22 GMT, 10 November 2020 )
Europe is running low on intensive care beds – and the doctors and nurses to staff them - amid coronavirus spike

* Europe's health officials say expanding ICU beds is useless without enough staff
* France is at 92.5% ICU capacity while Italy has ambulance queues at hospitals
* Staff are running short in Germany which has more ICU patients than ever
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8932867/Europe-running-low-intensive-care-beds-amid-coronavirus-spike.html

Svenska Intensivvårdsregistret
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
2020-11-10, 12:32
Medlem
barkies avatar
Perfekt att vaccinet kommer i samband med Biden. Nu stoppar han covid-19 också, ungefär som Obama rädda USA när han egentligen knullade hela landet.

Jag kommer aldrig förstå mig på folk som propagerar för lockdown NU.

Det är ju som att pissa på en skogsbrand, det är försent. I början dock, hade det funkat.

Nu är det bara att hålla avstånd, sunt förnuft och sluta röra sig i samhället i onödan som bromsar ner detta.
Citera
2020-11-10, 12:33
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Saken är den att om du inte träffar någon, så spelar luftfuktigheten mindre roll av förklarliga skäl

Att inte träffa ngn alls är ett teoretiskt alternativ. I praktiken är det bara möjligt att *minska* de sociala kontakterna i befolkningen.
Citera
2020-11-10, 12:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Är Sverige på väg mot samma öde:

( Published: 09:22 GMT, 10 November 2020 )
Europe is running low on intensive care beds – and the doctors and nurses to staff them - amid coronavirus spike

* Europe's health officials say expanding ICU beds is useless without enough staff
* France is at 92.5% ICU capacity while Italy has ambulance queues at hospitals
* Staff are running short in Germany which has more ICU patients than ever
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8932867/Europe-running-low-intensive-care-beds-amid-coronavirus-spike.html

Svenska Intensivvårdsregistret
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Så länge vi inte gör något drastiskt och skärper till oss så ser jag inte att vi skulle få en annan utveckling. Det känns som vi upprepar vårens misstag igen, déjà vu.
Citera
2020-11-10, 12:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, en lockdown strax innan lågsäsongen börjar är inte speciellt smart.

Däremot kan en strategisk lockdown i Sverige, precis när högsäsongen för SARS-COV2 kulminerar i mars/april bli aktuellt, även om jag hoppas att vi slipper det.

Hoppas också vi slipper det men är för det om det blir nödvändigt. Men som du verkar vara inne på så är lockdown enbart lönt mödan om den görs vid rätt tillfälle.
Citera
2020-11-10, 12:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Angående inlagda på IVA. Börjar vi nå en nivå nu där dom som blev inlagda i början på den senaste ökningen nu skrivs ut i ungefär samma takt som nya skrivs in? Känns som takten stannat av vad gäller totalt antal inlagda där?
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ser inte ut så, va? Just nu är det 121 på IVA. För 3 dagar sedan när du skrev inlägget fanns det 93 på IVA. En stor ökning.

( källa )

Igår 121. Idag 131:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Det verkar som att det går spikrakt uppåt nu.

Jag antar att det inte dröjer länge till innan vi passerar 150?
Citera
2020-11-10, 12:43
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Håvas in var? Den explosionsartade ökningen sker ju i större delen av landet? Jag föreslår att du lyssnar på vad läkare och övrig sjukvårdspersonal säger om hur deras verklighet ser ut just nu och inom en nära framtid. De tycks inte dela din uppfattning vilket inte jag heller gör.

Edit: människor upphör ju inte att behöva vård för andra saker än covid bara för att det är en pandemi?
Nåja, du behöver inte hålla med. Men än är vi inte i närheten av personalbrist.

Tänk på att de som går ut och gnäller i media ofta är alarmister eller folk som har något att vinna på att gnälla. Typ chefer, politiska ansvariga mm. De flesta som jobbar i sjukvården jobbar på som vanligt på sina avdelningar.
Citera
2020-11-10, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Åldersoberoende kan inte det vara. Eftersom de äldre drabbas av det hårdare.
Det jag menar är att riskgrupper är utsätts i samma grad beroende av smittspridningen i samhället.
Det finns i inget bra sätt att särskilja och skydda dem som myndigheten tidigare påstått.
Poängen är att incidensen inte är lika med avseende på ålder, dvs att hur stor risken är att drabbas varierar med ålder och har gjort så sedan länge.

Om det är tillräckligt stor skillnad (dvs kvoten är tillräckligt stor mellan säg, unga vuxna och äldre-äldre som drabbas) kan man förstås ha olika åsikt om även om ingen gärna kan vara nöjd med vårens resultat. Om det spiller över i högre grad på de med högre känslighet den här vändan återstår att se, rapportens författare menar att det (teoretiskt) är mycket svårt/omöjligt.
Senast redigerad av Korkenzieher 2020-11-10 kl. 12:53. Anledning: Styckesindelning, slutkläm
Citera
2020-11-10, 12:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det är ingen risk att kapaciteten tar slut. Det finns massor med människor att omfördela från andra verksamheter som har kompetens om det skulle behövas. Men just nu är vi inte i närheten av kapacitetstak. Sen att man kan läsa om sjuksköterskor som är ledsna på sina jobb är en annan femma. Det kommer det alltid att finnas. Speciellt när det finns en sjukdom att vara rädd för. Det är ju många som är jättenöjda med att jobba också. Folk som tycker om att få en lön.

Behöver man omfördela resurser har man ju nått kapacitetstaket. Jag tror knappast det är så att det bedrivs en massa vård som inte behövs i Sverige. Snarare är det tvärtom. Att folk far illa, lider och tom avlider i vårdkön. Inte blir det bättre av att omfördela resurser föra att vårda Covid19-sjuka. Igår var väl cirka 1000 personer inlagda på sjukhus med anledning av covid19,varav 100 på intensivvård. Flera lär inte överleva. Klart det tar resurser från annan verksamhet. Det här är inget annat än en stor jävla tragik.
Citera
2020-11-10, 12:48
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Behöver man omfördela resurser har man ju nått kapacitetstaket. Jag tror knappast det är så att det bedrivs en massa vård som inte behövs i Sverige. Snarare är det tvärtom. Att folk far illa, lider och tom avlider i vårdkön. Inte blir det bättre av att omfördela resurser föra att vårda Covid19-sjuka. Igår var väl cirka 1000 personer inlagda på sjukhus med anledning av covid19,varav 100 på intensivvård. Flera lär inte överleva. Klart det tar resurser från annan verksamhet. Det här är inget annat än en stor jävla tragik.
I såna fall har man nåt kapacitetstaket så fort man behöver en vikarie...
Citera
2020-11-10, 12:50
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extrapris12354
Det låga antalet fall i måndagsrapporten är "normalt", men idag ser jag en tredubbling av fallen jämför med förra veckan. Du pratar om en signifikant ökning, men tror du adderat fel siffror?

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/#Trendrapport

Skärmdumpar för tydlighetens skull, då grafen kan ändras med tiden:
https://imgur.com/a/lfKJjAV
Jag har ju länkat till Platz. Det är de siffror jag jämför med. Jag går inte i god för Platz men jag har uppfattat att den sajten genomgående publicerar nya fall per datum de rapporterats (ej per diagnos- eller testdatum).

Jag gissar att Skåne har både äpplen och päron i sin graf. 1410 är de nya fall som rapporterats idag. Men sedan justerar de bakåt i samma graf på datum när folk blev testade/fick diagnosen. T ex gissar jag att imorgon kommer det inte stå 1410 på dagens datum, utan en lägre siffra. Om jag har rätt så är det ett lågbegåvat och missvisande sätt att presentera sin data på.

Man kan gärna presentera antal fall per rapportdatum OCH per diagnos-/testdatum. Men inte i SAMMA kurva.

Edit:
Jag har adderat fel siffror fast inte enligt din invändning. Se mitt nästa inlägg i tråden. Min kritik av SKånes graf kvarstår.
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-10 kl. 13:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in