Citat:
Ursprungligen postat av
kubun
Räknade på det där nu och här i Sverige har jag för mig det dör 90 000 på ett år. Räknar med att siffrorna är något högre i USA iaf nu under coronan Låt oss säga 100 000 för en stat på 10 miljoner (Sverige har dryga 10). Delat med 365 så blir det 274 personer per dag. Ett spann på fyra dagar blir ca 1000 personer och jo visst är de Bidens röster poströsterna. 150 miljoner röster ja det gör 15 000 i hela USA.
Tycker mig ha sett någonstans att om det skiljer mindre än 1000 röster så blir det automatiskt omräkning, stämmer det? Kanske just med tanke på detta då med dödas röster som det är så om det stämmer.
Snittet är 867.8döda per 100 000 per år i USA. Det ger 86780 döda per år per 10 miljoner. eller 237/dag i snitt. Det är ungefär 1 000 dödsfall per dag i USA just nu(och de senaste månaderna) i corona. det ger 20st/dag per delstat i snitt.
Så säg 260döda/dag. Så väldigt nära din uppskattning.
Sen röstar inte alla, speciellt inte i USA, deltagandet i år ligger strax under 70%.
0,7*260=180
Sen är det är bara en bråkdel av de som är så nära döden som är registrerade och som dessutom röstar.
en överväldigande majoritet av de som dör, dör naturligt pga hög ålder och lär knappast rösta i någon stor utsträckning eller hur.
Bland de riktigt gamla som också är de som statistiskt är mest troliga att dö så röstar de flesta dessutom republikanskt. Och jo de gamla republikanerna poströstar, de utgör den största gruppen republikaner som faktiskt poströstar eftersom de inte orkar stå i köer och vill undvika folksamlingar.
Det är rimligtvis bara de som dör dagarna innan valet som inte hinns strykas. Säg 7dagar för att vara på säkra sidan.
Då blir det 1260st röster för en delstat på 10miljoner. Förutsatt att de väldigt gamla och sjuka röstar i samma utsträckning som snittet(vilket de så klart inte gör).
Biden beräknas ha fått runt 75% av poströsterna. det ger 945 röster då för en delstat på 10miljoner.
Om vi alltså förutsätter att de som dött röstat i samma utsträckning och på samma kandidat som snittet.
För Pennsylvania skulle det då ge 1228st röster. Georgia skulle det innebära ca 945röster.
Inte nog för att påverka valet i någon av de delstaterna.
Den swingstaten där det är närmast är Az, där skulle det motsvara 661röster. Inte heller ens i närheten nog för att påverka valutgången.