Citat:
Ja vi får se. Jag har förståelse för att det vissa känns långt ifrån över. Några kommer yra om det här i åratal. Bli inte en av dem för då riskerar du att klassas som byfåne. Låt det sjunka in. Röster kan inte ogiltigförklaras i efterhand. Röstlängden upprättas när väljarna registrerar sig för valet. Har man invändningar mot röstlängden är det bra om detta framförs innan valet, inte när man har förlorat, då framstår man ju en gnutta som dålig förlorare om du förstår vad jag menar. Det går heller inte att "plocka bort" röster eftersom man inte vet vem som röstat på vad. Det som kan ske är en omräkning men skillnaden är alldeles för stor i Pennsylvania för att det ska vara aktuellt. Tyvärr.
Inte för att jag bryr mig jättemycket om vem som blir president i USA, men jag ska erkänna att jag helst hade sett Trump som återvald.
Fast nu har det gått förbi stadiet att det bara är dåliga förlorare som gnäller. Det saknar också betydelse. De rättsliga processerna är redan i rullning. Om det leder någonvart återstår ju att se.
I ett land med en fungerande domstol kan inte en person bli president om det finns bevis för att denne blivit det pga valfusk bara för för att ”lagd röst ligger”. Det är inte riktigt så det fungerar. Isåfall hade det varit poänglöst med externa kontrollorgan som ska övervaka att valen går rätt. Valfusk är strängt olagligt av en anledning.
Transparensen i hur det går till i demokratiska val kan man inte kompromissa med. Det har det bevisligen gjorts. Vad konsekvenserna blir kommer domstolarna avgöra.