2020-11-09, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vad kommer den här myten om att det svenska samhället är jämförbart med Finland,Danmark eller Norge från egentligen? Vi är mer lik Belgien eller Holland än Finland. Du pratar om ett Sverige för 25 år sedan.

Belgien och Nederländerna har en av världens högsta befolkningsdensitet. Sverige har en av de lägsta.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_and_dependencies_by_population_d ensity

Det är oerhört mycket svårare att kontrollera smitta när densiteten är så hög. Därför kan Sverige inte jämföra sig med dom
Senast redigerad av Saundra 2020-11-09 kl. 19:59.
Citera
2020-11-09, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nya Zeeland kan ha en arvsmassa som klarar Covid-19 mkt bättre...

Källa..
Citera
2020-11-09, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe321
Två frågor som någon kunnig gärna får svara på.

Kan en person med antikroppar få in viruset i kroppen på nytt, och därmed smitta på nytt, även om personen inte blir sjuk igen?

Smittar en sjuk person hela tiden? Om man kysser en smittad person, kan man ändå undvika att bli smittad då, för att viruset inte finns i all saliv som lämnar munnen?
Ja, ja, ja

Nej, ja

Sannolikheten för att bli allvarligt sjuk och att smitta är dock liten om du haft Covid en gång. Även om du inte har fullt skydd så har du visst skydd mot smittan.
Citera
2020-11-09, 19:58
Medlem
Citat:
Två frågor som någon kunnig gärna får svara på.

Kan en person med antikroppar få in viruset i kroppen på nytt, och därmed smitta på nytt, även om personen inte blir sjuk igen?

Låter osannolikt.

Citat:
Smittar en sjuk person hela tiden? Om man kysser en smittad person, kan man ändå undvika att bli smittad då, för att viruset inte finns i all saliv som lämnar munnen?

Man är som mest smittsam tiden runt insjuknandet, vilket rör sig om ca 2 dagar före och 3 dagar efter. Sedan avtar smittsamheten i takt med att man tillfrisknar.

Dock skall man komma ihåg även utan symptom kan man vara smittsam.
Citera
2020-11-09, 20:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Belgien och Nederländerna har en av världens högsta befolkningsdensitet. Sverige har en av de lägsta.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_and_dependencies_by_population_d ensity

Det är oerhört mycket svårare att kontrollera smitta när densiteten är så hög. Därför kan Sverige inte jämföra sig med dom

Dessutom är luftföroreningar högre i Belgien vilket påverkar. Tredje sämsta matvanorna i världen dessutom...
Citera
2020-11-09, 20:07
Medlem
Citat:
Källa..

Vaddå källa ??

Jag skrev kanske har en arvsmassa som klarar bättre Covid-19...

Eller du har inte hört talas om att olika raser klarar Covid-19 bättre?
Citera
2020-11-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Bland annat här, hänvisar till Danmarks egen rapport.
https://omni.se/varningen-minksmittan-har-redan-spridit-sig-langt-utanfor-nordjylland/a/411A76

Vi har haft 5 varianter i DK og det er de første 4 der snakkes om i artiklen. De blev ikke vurderet til at true vaccine m.m.

""I perioden 8. juni 2020 til 16. juli 2020 blev i alt konstateret 90 personer med minkvariant COVID-19 i Region Nordjylland. Herudover er minkvarianten bl.a. konstateret hos en række passagerer i et rejseselskab til Bornholm, hvor der skete sekundær smitte til mindst en person. Herudover er den unikke minkvariant konstateret spredt til en eller flere personer i Kroatien. Den unikke minkvariant af COVID-19 er fortsat at finde hos personer i Nordjylland."

https://www.ssi.dk/-/media/arkiv/dk/aktuelt/sygdomsudbrud/covid19/besvarelse-virkemidler-til-at-forebygge-smitte-mink-menneske.pdf?la=da

Om Cluster 5:

"Man har påvist et bestemt virus fra cluster 5 med fire samtidige ændringer i generne for Spike-proteinet i fem nordjyske minkfarme og i 12 patientprøver. Heraf havde fire personer direkte forbindelse med tre af disse farme."

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/mutationer-i-minkvirus
Citera
2020-11-09, 20:10
Medlem
Citat:
Vaddå källa ??

ingen källa=struntprat
Citera
2020-11-09, 20:13
Medlem
Citat:
ingen källa=struntprat

Så om jag säger att olika blodgrupper drabbas hårdare så krävs källa på det också...

Det är du själv som framstår som en idiot..När du inte är allmänbildad...

Ville du ha källa på att du inte är allmänbildad också?
Citera
2020-11-09, 20:21
Medlem
Citat:
Vaddå källa ??

Så britter skulle klara Covid bättre? De flesta har bara brittiska gener.
Citera
2020-11-09, 20:23
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
I meningen före det så har jag iofs även skrivit "i den takten". Beklagar att jag inte lagt in de orden i varje mening så att även aspisar kan tolka rätt.

Jag kan omöjligt prognostisera två månader fram i tiden via en extrapolering, allt för mycket kan hända på den tiden.

Däremot känner jag mig väldigt övertygad om att vi kommer passera 7000 döda i Sverige runt månadsskiftet nov-dec. Jag ser faktiskt inte vad som skulle hindra det från att ske.
Så prognosen 7000 döda kan du följa upp om en månad. Så kan vi fortsätta diskussionen om årsskiftet därifrån.

Jag har verkligen ingen diagnos. Jag blir bara så less på sanslös extrapolering.

Nu drar du till med 7000 månadsskiftet november-december.

Det behöver så avlida 47 personer varje dag från och med i morgon för att det ska inträffa.

Är det rimligt tycker du? Eller drog du bara fram en jämn siffra ur arslet?

Jag föreslår att du ritar upp hur du tror att kurvan över döda kommer utveckla sig de närmsta månaderna och så integrerar du fram ditt antal.

Din nuvarande metod verkar faktiskt helt värdelös om jag ska vara ärlig.
Citera
2020-11-09, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vad är din definition av större droppar? Tillräcklig stora för att ett munskydd skall utgöra en barriär?

Jag har länkat studierna tidigare.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in