2020-11-09, 17:37
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Satan. 7 av 8 patienter på IVA i helgen har varit COVID pos.
på HIA (Hjärtintensivavdelning) så var 6 av 8 patienter COVID pos. Patienter som är i behov av NIV behandling. Ramlat in folk under hela helgen. Extremt slitsamt.
För 2 månader sedan hade IVA, 2 av 8 COVID pos patienter.

Lägg till att har man patienter som dessutom är orolig och plockiga kan man inte bara lämna en sal. Är det svårt att få ut VAK blir det ännu jobbigare. Du måste ta på dig alla skyddskläder innan du ens tar dig in hos patienter. Väldigt stor risk att utsättas för COVID. Hoppas man klarar sig.

Ja viruset påverkar hjärtat och blodet också och där ser man många yngre som drabbas. Vissa får inte problem med lungorna/andningen utan hamnar på hjärtakuten.
Citera
2020-11-09, 17:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu hinner inte VGR med att testa heller:
- https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/vgr-bromsar-testning-f%C3%B6r-covid-19-1.36811896

Under vecka 44 ökade testningen i Västra Götaland med ca 10%. Andelen positiva svar ökade med exakt 100%.
Citera
2020-11-09, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är det någon som har besökt samlingstråden för svininfluensan, placerad i medicin och hälsa? Jag läste några intressanta politiska inlägg där, liksom var det en del kritik av Tegnell.

(FB) Svininfluensan - den stora tråden
Tegnell, då hög chef på socialstyrelsen, var ju den som redan 2009 talade om för svenska folket att svininfluensavaccinet var helt ofarligt.
Citera
2020-11-09, 17:41
Medlem
Smiitan sprids återigen mest i lockdown länderna Spanien..Frankrike..Italien..UK...

Frågan är eg varför ?

Dom har ju gjort allt rätt enligt många här på fb..
Citera
2020-11-09, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Smiitan sprids återigen mest i lockdown länderna Spanien..Frankrike..Italien..UK...

Frågan är eg varför ?

Dom har ju gjort allt rätt enligt många här på fb..

Det handlar väl inte om att stoppa viruset för det går inte med lockdown, men att få ner antalet smittade som behöver sjukvård
Citera
2020-11-09, 17:43
Medlem
Det var lång kö i lilla piteå

Enormt tryck på provtagning i Piteå – köar runt hela busstationen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/enormt-tryck-pa-provtagning-i-pitea-koar-runt-hela-busstationen
Citera
2020-11-09, 17:49
Medlem
Ni som förespråkar åtgärder som utegångsförbud. Det hade varit intressant att höra hur ni resonerar kring hur ett utegångsförbud ska hjälpa begränsa smittan som sker på arbetsplatser och i hemmet?
Ska vi ha utegångsförbud dygnet runt, med en timmes tillåten motion om dagen eller mer liberal hållning och stängt endast på nätterna. Hur tänker ni?

Tror ni att det blev mycket bättre i tex Frankrike i våras av att man bara fick vistas max 1 km från sitt hem eller vad det var? Hade det blivit mycket värre om man fått vistas 3km från hemmet? Berika mig med er kunskap för jag förstår verkligen inte
Citera
2020-11-09, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Ni som förespråkar åtgärder som utegångsförbud. Det hade varit intressant att höra hur ni resonerar kring hur ett utegångsförbud ska hjälpa begränsa smittan som sker på arbetsplatser och i hemmet?
Ska vi ha utegångsförbud dygnet runt, med en timmes tillåten motion om dagen eller mer liberal hållning och stängt endast på nätterna. Hur tänker ni?

Tror ni att det blev mycket bättre i tex Frankrike i våras av att man bara fick vistas max 1 km från sitt hem eller vad det var? Hade det blivit mycket värre om man fått vistas 3km från hemmet? Berika mig med er kunskap för jag förstår verkligen inte

Dom är mest ute efter Tegnell...

Att det går åt helvete för andra länder också med helt olika taktiker det skiter dom helt i...

Rätt obehagligt hur hatiska dessa godhetsknarkare är...ena stunden vill dom skydda gamla men i nästa stund nästan halshugga Tegnell
Citera
2020-11-09, 17:56
Medlem
barkies avatar
Citat:

Och jag förstår inte hur du inte kan se överfulla köpcentrum, resande och allmänt häng där folk är i cirkulation som okej.

Jag är inte pro-lockdown, det skeppet har seglat.

Men man måste ta i med hårdhandskarna och sluta med rekommendationer - låt tandläkarna sköta det.

Hårdare regler och böter. Ge ut 3 kvitton per vecka som man får handla MAT för. Har man inget sådant men handlar ändå, fram med böter på 1500 spänn.

J
Citera
2020-11-09, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Dom är mest ute efter Tegnell...

Att det går åt helvete för andra länder också med helt olika taktiker det skiter dom helt i...

Rätt obehagligt hur hatiska dessa godhetsknarkare är...ena stunden vill dom skydda gamla men i nästa stund nästan halshugga Tegnell
När 500 äldre avlider 2023 i Covid-19, kommer inte käft prata om nerstängning av samhället. Varför? Känns otroligt egoistiskt.
Citera
2020-11-09, 17:59
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:

Skulle också gärna vilja höra hur de motiverar utegångsförbud. Viruset försvinner inte ändå. Spridningen minskar och sen när folk kommer ut igen ökar den igen.
Enda rationella anledningen till utegångsförbud är väl om sjukhusen inte klarar av trycket.

De länder som lyckats bäst att begränsa smittan, t.ex Sydkorea och Taiwan, har inte kört med utegångsförbud utan skyddsmasker, smittspårning och isolering av smittade.
De länder som haft utegångsförbud, t.ex Italien, Frankrike och England, har lyckats riktigt dåligt med att kontrollera smittan. När de tvingas stänga ner igen blir det kravaller för folk blir galna av att sitta inlåsta.
Skulle Sverige gjort något annorlunda borde man gjort det från början, ett utegångsförbud idag är sämsta tänkbara lösningen.
Citera
2020-11-09, 18:00
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Hårdare regler och böter. Ge ut 3 kvitton per vecka som man får handla MAT för. Har man inget sådant men handlar ändå, fram med böter på 1500 spänn.
Men snälla rara, vem ska se till att det här efterföljs? Vi har knappt fungerande polis i vårt lilla mesland Sverige. De skulle få stryk på plats.

Det är affärerna man får gå på i så fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in