2020-11-09, 15:17
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Vad menar du? OM vaccinet har 90% effektivitet och folk tar det så är pandemin över

Detta är den bästa nyheten sedan dörrarna i Whuan svettsades igen.
Citera
2020-11-09, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
En får väl vänta och se. Det lär finnas en viss efterfrågan globalt skulle man kunna säga. Pfizer är ett amerikanskt bolag och EU är alltid EU bör man komma ihåg.

Skall bli nog så intressant att se vad FHM har för kommentar om tidsplan etc. Lite snopet om vaccinet skulle dyka upp i Februari...

Är Astra-Zeneca-vaccinet fortfarande stoppat btw?

Nej då!
Tror de presenterar sina resultat i veckan.
De räknat ju själva med vaccination i slutet av december.
Om de startat upp i usa igen vet jag inte, men det kan ju vara politik
Citera
2020-11-09, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
På Aftonblaskan nu stod det att Pfizer sa att vid slutet av året skulle de ha kunnat producera tillräckligt mycket för 15-20 miljoner personer. Vilket ju låter otroligt lite i ett globalt perspektiv... :/

Hoppas de slänger ut produktionen på entreprenad till alla möjliga som kan/vill producera det? (Med så klart att de själva fortf. får största delen av vinst, osv). Så man kanske snarare kan få ut det till typ 500 miljoner personer, i ett första skede... 🤔

Härligt, det räcker till hela New York med omnejd i alla fall.

Börjar faktiskt se fram emot T-Shirtarna som lär dyka upp i släptåg av vaccinet:

"I Love New York, and Corona."
Citera
2020-11-09, 15:20
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nog var det väl ändå så att Pandemrix fungerade? Vi fick aldrig någon pandemi den gången. Vem vet vad som hade hänt om vi inte fått vaccinet. 5 miljoner blev ju trots allt vaccinerade. Kanske hade skadorna blivit otroligt mycket högre än de 200 personerna som drabbades av narkolepsi? Det är ibland svårt att belägga "what if", men jag tror att lätt fler än 200 personer hade kunnat dö. Det framställs ofta som fiasko och kanske var det ett dåligt beslut, men jag tror inte det var fullt så dåligt som det framställs som.

Du får tro vad du vill, vaccinet var en katastrof. Det är fastställt. Du verkar dock vara en riktig vaccin-runkare.

Ta det och uppdatera löpande här hur det går.
Citera
2020-11-09, 15:21
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Enligt Platz har det registrerats 4214 fall i Region Stockholm under helgen. Förra måndagen registrerades 3147 fall av Covid-19 under helgen. Alarmerande siffra men inte så hög som kanske trott på förhand.

Det beror på brist på tester, inte att färre blivit sjuka. De funkar liksom inte så.
Citera
2020-11-09, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej då!
Tror de presenterar sina resultat i veckan.
De räknat ju själva med vaccination i slutet av december.
Om de startat upp i usa igen vet jag inte, men det kan ju vara politik

Ja vem vet, man kanske får köra sten, sax och påse om vilket vaccin man skall låta infektera sin kropp.

Citera
2020-11-09, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Det beror på brist på tester, inte att färre blivit sjuka. De funkar liksom inte så.

Under vecka 45 genomfördes 42.043 tester. Under v 44 39.383 tester.
Men ja, det är brist på tester. Det är det.
Citera
2020-11-09, 15:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Du får tro vad du vill, vaccinet var en katastrof. Det är fastställt. Du verkar dock vara en riktig vaccin-runkare.

Ta det och uppdatera löpande här hur det går.

Jag har redan tagit vaccinet och jag lever än. Inga biverkningar vad jag har känt.

Vaccinrunkare var ett kraftuttryck.

Faktum är ju att så gott som samtliga vaccin är att föredra framför att drabbas av sjukdomen de är avsedda att skydda mot. Det är nämligen därför man tar vaccin. Det är grundtanken. Det är också den enskilt största anledningen till höjd medellivslängd i Sverige. Vi har fått ned barnadödligheten genom vaccinprogrammet. Jag kan inte på rak arm räkna upp ett enda vaccin som solklart skulle varit sämre än genomgången sjukdom. Pandemrix inkluderat. Senaste vaccinsprutan jag tog var mot TBE i somras.
Citera
2020-11-09, 15:28
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så här ser planen ut tydligen när det gäller Pfizer-vaccinet:
/.../To save time, the companies began manufacturing the vaccine before they knew whether it would work. They now expect to produce up to 50m doses, or enough vaccine to protect 25 million people, this year, and up to to 1.3bn doses in 2021.
/.../
Many countries already have orders for the Pfizer/BioNTech vaccine. The UK has bought 30m doses – enough for 15 million people because two doses are required. The EU has secured 200m doses, which it will distribute. The companies have a $1.95bn contract with the US government to deliver 100m vaccine doses beginning this year.
Och här lite om svårigheterna vid distributionen:
/.../There is an issue for low-income countries, however, because this is a vaccine that needs ultra-cold chain; it must be stored at -80C. The BioNTech chief executive, Uğur Şahin, has said his company is researching whether the vaccine might also be able to survive for up to five days at a normal fridge temperature of 4C.
https://amp.theguardian.com/world/2020/nov/09/covid-19-vaccine-candidate-effective-pfizer-biontech?CMP=Share_AndroidApp_Other&__twitter_impr ession=true

Och att administrera DNA/RNA-vacciner:

https://en.wikipedia.org/wiki/DNA_vaccination#Delivery

Det verkar som att det i första hand är utvecklade länder som kommer att ha störst nytta av detta vaccin.

Sverige räknas nog inte längre som ett utvecklat land och jag är rädd att Tegnell avråder folk att ta vaccinet. Om tvärtom principen fortfarande råder.

Men Norden har i alla fall en fördel med transporterna eftersom vi har kall klimat.
Citera
2020-11-09, 15:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Härligt, det räcker till hela New York med omnejd i alla fall.

Börjar faktiskt se fram emot T-Shirtarna som lär dyka upp i släptåg av vaccinet:

"I Love New York, and Corona."
Precis! Det är bara att ta fram räknedosan. Någon nämnde tusentals jumbojet-flygningar för att distribuera vaccin till alla jordens hörn. Pfizer's vaccin kräver också att man håller -80 grader kyllagring ända fram till administration.

Och jag för min del blir alltid skeptisk när jag hör om 90% effektivitet i de här sammanhangen.
Citera
2020-11-09, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Med andra ord: man blir immun mot RNA-biten, men inte mot bärar-viruset?
Jag tror inte att mRNA-vaccin (Moderna, Pfizer) använder sig av ett bärar-virus. Utan att det är en egenskap hos vektorvaccinen (Astra, J&J). Därför borde man kunna vaccinera sig med ett mRNA-vaccin flera gånger.

Nackdelen med mRNA är snarare:

1) Ny teknologi, okända effekter/bieffekter på människa.

2) Behöver -70C grader, så logistiken är svår.
Citera
2020-11-09, 15:33
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag är också rätt övertygad om att skolorna ÄR drivande i det hela. Flera länder har kopplat smittspridningen till skolorna.

Även i Sverige tycker jag det var genomtydligt hur smittan närmast försvann under sommaren, för att sedan börja ta fart igen 4 veckor efter terminsstart, för att sedan gradvis bara växa därifrån. Nu är tydligen vart fjärde test positivt. Så såg det inte under sommarlovet. Ser ingen annan förklaring till detta fenomen som på ett trovärdigt sätt kan förklara varför stängda skolor åtföljs av lägre smitta och öppna skolor av högre smitta.

Japp visst är det så. Men man tystas ner när man påstår att det finns ett samband.
Positivt med vaccinet men det bevisar också att Sverige har hanterat allt fel och borde agerat mer som övriga Norden som vi alarmister tyckt hela tiden. Därför blir jag upprörd. Onödigt lidande och död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in