2020-10-13, 11:43
Bannlyst
I svenskt trav ser man samma kuskar i reklamoveraller i lopp efter lopp. Varför accepterar de flesta hästägare detta? Varför är det inte fler som i likhet med bl.a. Tarzan och Mellby ser till att hästarna körs i egna färger? Finns det något häftigare än att se den egna hästen vinna i de egna ägarfärgerna? Har folk inte förstått hur roligt det är att bestämma egna färger?

När och varför blev det i Sverige tillåtet för kuskarna att köra i reklamoveraller? Jag tycker att det är en förolämpning mot ägarna, som ju är de som står för kalaset. Varför låter en majoritet av hästägarna kuskarna pissa rakt i deras ansikten?

Nej, det är obegripligt!

Jag kan inte ta svenskt trav på allvar så länge det är så här.
Citera
2020-10-13, 11:44
Medlem
Jailhouserocks avatar
En del av att de har råd med kalaset är väl att de har sponsorer.
Citera
2020-10-13, 12:40
Medlem
note-its avatar
Det kostar naturligtvis pengar och det om något är vad trav handlar om.
Citera
2020-10-13, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jailhouserock
En del av att de har råd med kalaset är väl att de har sponsorer.

Men sponsorpengarna går ju till kuskarna, inte hästägarna.
Senast redigerad av rammakaren 2020-10-13 kl. 12:59.
Citera
2020-10-13, 12:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Det kostar naturligtvis pengar och det om något är vad trav handlar om.

Har man råd att köpa en häst och betala minst 10 000 kr i månaden för att ha den i träning, så borde inte kostnaden för att låta sy upp några dresser i de egna färgerna vara ett problem.
Citera
2020-11-03, 14:37
Bannlyst
Är det lika illa i amerikansk travsport?
Citera
2020-11-09, 15:52
Bannlyst
Så här säger Anders Ström, Stall Courant:

Citat:
Hästägarfärger är ett såpass viktigt fundament i hästsporten att jag skulle strida hårt för den principen – om den skulle förminskas på sikt.
Citera
2020-11-09, 15:57
Bannlyst
I Norge är det ännu värre - där får man böter om man kör i hästägardress (förutom i några få utvalda storlopp). Vad är det för vansinne? Som Anders Ström säger är hästägarfärger ett fundament inom hästsporten. Ja, dessa norrbaggar ... Tack och lov håller inte den norska galoppsporten men samma idioti.

https://sulkysport.se/gront-ljus-for-agarfarger-i-norge/
Citera
2020-11-09, 16:06
Medlem
För oss som följer travet från sidan är det klart mycket bättre när proffskuskarna använder sina egna dresser. Man lär sig snabbt känna igen dem.
Citera
2020-11-20, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
För oss som följer travet från sidan är det klart mycket bättre när proffskuskarna använder sina egna dresser. Man lär sig snabbt känna igen dem.

Med dagens teknik med positioneringssystem och grafik skall det inte vara något problem att se vat hästarna ligger. Med tiden lär man sig också de olika färgerna. För nog känner de flesta till t.ex. Tarzans, Mellbys och Travkompaniets dressar?

Att bestämma färgerna är ju halva nöjet med att äga häst. Det och att hitta på hästnamn - men inte ens det får man göra inom travet. Nej, hästarna säljs namngivna och klara - ofta med fåniga kennelnamn som Hornline, Broline och Sund.
Citera
2020-11-20, 20:51
Bannlyst
Dessutom kan ju hästägarfärgerna anges i banprogrammet, som de gör inom galoppen.
Citera
2020-11-21, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Med dagens teknik med positioneringssystem och grafik skall det inte vara något problem att se vat hästarna ligger. Med tiden lär man sig också de olika färgerna. För nog känner de flesta till t.ex. Tarzans, Mellbys och Travkompaniets dressar?

Att bestämma färgerna är ju halva nöjet med att äga häst. Det och att hitta på hästnamn - men inte ens det får man göra inom travet. Nej, hästarna säljs namngivna och klara - ofta med fåniga kennelnamn som Hornline, Broline och Sund.

Vi som verkligen följer travet gör det på plats på travbanorna (när det inte är pandemiförbud). Att sitta hemma i soffan och se på TV ser jag endast som ett påtvingat substitut. Själv har jag besökt landets travbanor sedan 60-talet. Visst känner jag igen t.ex. Tarzans färger, men vad hjälper det när han ibland har halva fältet i vissa unghästlopp på Solvalla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in