2020-11-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det kommer ändå ta minst ett år innan kreti och pleti i Sverige får vaccinera sig. Riskgrupper förhoppningsvis lite tidigare.
Det är bara riskgrupperna som behöver sprutan, om jag tar den är det av en enda anledning och det är för att det troligtvis kommer vara krav på det för att få resa fritt i världen närmsta åren...
Citera
2020-11-09, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jo men dom ska ju också våga ta vaccinet.
Är man i riskgrupp ser jag det som en självklarhet att ta sprutan, eller skita i det, men då får dom skylla sig själva om dom får covid närmsta åren.
Citera
2020-11-09, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det kommer troligtvis att ta till 2022 innan vaccin finns tillgängligt i hela världen. I Europa går det troligtvis betydligt snabbare.
i Sverige? Men om det finns kvar i världen kommer inte det fortfarande bli smittspridning i europa igen?
Citera
2020-11-09, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Pfizer och BioNTech nya vaccin visar sig vara mycket effektivt och ge ett 90 procentigt skydd, dessutom verkar få biverkningar ha uppstått. Det är mycket goda nyheter för alla utom Tegnell och dom tusentals människorna som offrats för prestigen och svärjebilden.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/11/09/mycket-lovande-resultat-for-nytt-coronavaccin-nio-av-tio-far-immunitet
Trump och C19 ett minne blott, 2 flugor i en smäll =)
Citera
2020-11-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Grattis Finland, ni gjorde allt rätt. Snyggt!
Ska bli intressant att höra Tegnells bortförklaring denna gång eftersom övriga Norden kommer inte komma ikapp Sveriges siffror.
Självklart övriga nordens dödstal av Covid-19 kommer aldrig nånsin att vara ens i närheten av Sveriges dödstal.
Har man valt rätt strategi i början då får man nytta av det hela vägen.
När det gäller smittspridningen av Covid-19 då är det de inledande insatserna som är avgörande.
Det försökte exempelvis Norge övertyga svenskarna i våras men det var ingen som lyssnade.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Stockholm:
Vecka 42

Antal tester: 34.026

Andel smittade: 5,4 procent

Vecka 43

Antal tester: 39.020

Andel smittade: 8,4 procent

Vecka 44

Antal tester: 39.383

Andel smittade: 16,3 procent

Vecka 45

Antal tester: 42.043

Andel smittade: 20,3 procent

Det positiva i detta är att andelen positiva inte ökat mer mellan v44 och 45. Bara 4%. Det slår nog i taket denna vecka. Antalet fall kommer dock vara högre en någonsin då region Stockholm utökar testkapaciteten markant.

Jaha så smittan ökade inte lika mycket under höstlovet när skolorna var stängda?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
i Sverige? Men om det finns kvar i världen kommer inte det fortfarande bli smittspridning i europa igen?

Risken att smittas av Covid-19 kommer alltid existera. Viruset kommer snurra runt i samhället förevigt.
Citera
2020-11-09, 14:23
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jo, covid kommer återkomma som säsongsvirus. Det är endemiskt nu! Inga konstigheter. Vaccin kommer stoppa covid lika lite som vaccin stoppar influensa. Men någon stor överdödlighet år efter år kommer inte ske. Samhället kommer rulla på som vanligt, förutsatt att man slutar med lockdowns då såklart.
Citera
2020-11-09, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant länk. Tack.

Är detta typ majoriteten av de tester som görs i Region Stockholm?

Skulle tro det, men verkar täcka hela landet då Stockholmslabbet fixar 5000 per dag för närvarande.
Citera
2020-11-09, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Då har man varit och kört ner en bomullspinne genom näsan då. En del reflektioner:

Det kom närmare på något sätt. Förra gången testade jag mig själv hemma. Jag kände stundens allvar lite mer än förut då trots tidsbeställning rätt mycket folk var där. Plötsligt insåg jag att det faktiskt kan finnas folk som verkligen är sjuka och ska lämna prover och även om vi stod med långa avstånd hoppade man till när någon hostade. Som tur var stod vederbörande långt bakom mig. När jag sedan lämnade mitt provrör fanns det minst 100-150 i lådan redan och de hade en till för vårdpersonal.

Men så här efteråt slog det mig att jag inte såg några invandrare där inte ens integrerade. Det finns en hel del där jag bor så man tycker att det skulle finnas några åtminstone. Bara svenskar så långt ögat nådde. Att ta prover vilket man fick utföra själv var inte så där jätteklart hur man gjorde. Jag fick faktiskt läsa igenom instruktionerna noga. Nu när jag är hemma igen så är det en sak som slår mig. Jag såg inga andra instruktioner än på svenska där. Inte vad jag kan minnas iaf.
Vad är slutsatsen ?
Att invandrare är inte sjuka i samma grad eller vet de inte hur man ger tester ?
Citera
2020-11-09, 14:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Lyssna på dom som kan och som kan analysera faktisk data: https://www.youtube.com/watch?v=PuZ0WmC8uP0&t=4s

Smittoexplosion betyder inte explosion av dödsfall! Och vad förväntar man sig när man testar som aldrig förr? Samma fenomen skulle ske om man testade lika mycket för influensa tidigare säsonger. Att dödsfallen ökar nu är inget konstigt utan är förväntat för årstiden. Dödsfallen nu håller sig inom endemiska nivåer. Blev ni lika förvånade tidigare vintersäsonger när gamla och sjuka började dö av respiratoriska virus? Nej precis.
Hur var IVA-beläggningen då? Hade man speciella influensaavdelningar? Kan du inte bara ge upp alltså? Hänvisa till ett YouTube-klipp med Ivor Cummins alltså. Jag är beredd att ta diskussionen med dig om du presenterar material som styrker det du påstår. Och med det menar jag inte en massa knäppskallars foliehatteorier.

Här kan du t.ex. läsa varför det inte föreligger en casedemic utan att det är på allvar faktiskt. Ska du argumentera emot det kan du ju punktvis komma med dina analyser varför skribenten har fel:

There Is No ‘Casedemic’
Why the rise in COVID-19 cases is very worrying

Varsågod!: https://gidmk.medium.com/there-is-no-casedemic-c6b0ba8b9fec
Citera
2020-11-09, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Stockholm:
Vecka 42

Antal tester: 34.026

Andel smittade: 5,4 procent

Vecka 43

Antal tester: 39.020

Andel smittade: 8,4 procent

Vecka 44

Antal tester: 39.383

Andel smittade: 16,3 procent

Vecka 45

Antal tester: 42.043

Andel smittade: 20,3 procent

Det positiva i detta är att andelen positiva inte ökat mer mellan v44 och 45. Bara 4%. Det slår nog i taket denna vecka. Antalet fall kommer dock vara högre en någonsin då region Stockholm utökar testkapaciteten markant.

Ok tack för siffrorna, det var överskådligt och bra. Men: Vet man ens hur många som velat testa sig, men inte fått testa sig då? Jag har erkänt förr här inne att räkna ut siffror osv ej är min största talang så visst, men tycker ändå den osäkra delen med alla otestade känns obehaglig.

Oavsett det så är 20% helt vansinnigt skyhögt ju. Man blir helt mörkrädd för vad detta skall göra med sjukvården närmsta tiden. Jag hoppas att du har rätt och att andelen verkligen slår i taket osv. Men jag är djupt oroad i alla fall över läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in