2020-11-09, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Jag fattar inte vem är Ranney och är det här som du skriver något som rör enbart, Sverige, världen eller något specifikt land? Hade var schysst om du länkat så man kunde läsa allt och förstå sammanhanget.

Sorry, lite slarvigt där.

"– Då kommer viruset redan ha härjat samhällen runt om i USA, säger Megan Ranney, akutläkare och docent vid Brown University, till CNN."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det gäller Sverige också, om vi inte håller distansen och sköter hygienen.

IVA-fallen ökar just nu med 50% varje vecka.
Citera
2020-11-09, 13:01
Medlem
Merwinnas avatar
Synd att detta skulle vara just ett av de genetiska vaccinerna (messenger-RNA-baserat), som man därför inte vågar ta:

i dag kl 12:52av Sophie Stigfur
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=430256
Läkemedelsföretaget Pfizer meddelar att tidiga data visar att vaccinet man just nu håller på att testa hittills visat sig vara mer än 90 procent effektivt för att motverka covid-19, rapporterar bland andra New York Times.

Enligt företaget visar testerna att vaccinet, om resultaten står sig, skulle vara lika skyddande som den typ av vaccin barn får mot mässlingen.

– Detta är en stor dag för vetenskapen och mänskligheten, säger Albert Bourla, vd för Pzifer, enligt CNBC.
Citera
2020-11-09, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag får olika tankar av detta, är det för att dessa går till privata läkare? De andra har inte tid att testa sig, måste åka igenom kollektivtrafiken etc?

2 anställda högavlönade personer på min arbetsplats har fått covid19. Jag vet inte var de testade sig men tror privat.

Jag tolkar det som att smittspridningen har ökat...

Citera
2020-11-09, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Sannolikt så, ja.

IVA covid 19-utveckling.

November
1:a - 63
2:a - 75
3:e - 81
4:e - 86
5:e - 92
6:e - 93
7:e - 98
8:e - 105
9:e - 118

12 nya den 2:a

13 nya den 9:e

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Den där sidan får en att reflektera över hur extremt jävla snabbt ökningen inom sjukvården gick under våren.
Citera
Medlem
Om vaccinen är efffektiva lär pandemin vara över nästa år då????
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Skåne, + 12 vårdavdelning, + 2 på IVA:

”Här är Region Skånes senaste lägesbild:

• Totalt antal personer med konstaterad covid-19 i Skåne (9 nov): 13 147 (+37 sedan 8 nov)

• Antal patienter med konstaterad covid-19 som vårdas på vårdavdelning (9 nov): 94 (+12 sedan 8 nov)

• Antal patienter med konstaterad covid-19 som vårdas på intensivvårdsavdelning (9 nov): 17 (+2 sedan 8 nov)

• Totalt antal personer med konstaterad covid-19 som avlidit (till och med den 9 nov): 322 (Under gårdagen den 8 nov rapporterade regionen att det totala antalet avlidna var 325. Den siffran är nu ändrad.)

• Totalt antal provtagna i Skåne t.o.m vecka 44: 280 887 (+26 687 sedan v 43 ”
Tack för rapport. Ev har smittspridningen i Skåne avtagit. Om man summerar dagens antal nya smittade med helgens så får man en lägre siffra än förra måndagen då tre dagar rapporterades på en gång. Bra!

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day

Vet du eller någon om Stockholm har rapporterat eller ska rapportera idag? De gjorde det förra måndagen men inte måndagarna dessförinnan.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag får olika tankar av detta, är det för att dessa går till privata läkare? De andra har inte tid att testa sig, måste åka igenom kollektivtrafiken etc?

2 anställda högavlönade personer på min arbetsplats har fått covid19. Jag vet inte var de testade sig men tror privat.

Ja, antingen det, eller så börjar flockimmuniteten verka i Tensta, Rinkeby och liknande områden nu. (Eller en kombination av båda.)
Citera
2020-11-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Synd att detta skulle vara just ett av de genetiska vaccinerna (messenger-RNA-baserat), som man därför inte vågar ta:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=430256
Läkemedelsföretaget Pfizer meddelar att tidiga data visar att vaccinet man just nu håller på att testa hittills visat sig vara mer än 90 procent effektivt för att motverka covid-19, rapporterar bland andra New York Times.

Enligt företaget visar testerna att vaccinet, om resultaten står sig, skulle vara lika skyddande som den typ av vaccin barn får mot mässlingen.

– Detta är en stor dag för vetenskapen och mänskligheten, säger Albert Bourla, vd för Pzifer, enligt CNBC.

Det är ju strålande, 90% är mer än vad någon kunde hoppas på. Bara hoppas att dansk pälsindustri inte sätter käppar i hjulet för vaccinutvecklingen.
Citera
2020-11-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Precis. Dessutom så fungerar dessa bara en gång. Nästa gång måste man ha en ny bärare, dvs ett nytt vaccin måste tas fram.

Edit: Det finns det flera olika bärare bland de vacciner som tas fram nu. Jag tänkte mest ur Pfizers perspektiv när jag skrev ovanstående.
Senast redigerad av Pisseman 2020-11-09 kl. 13:06.
Citera
2020-11-09, 13:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Om vaccinen är efffektiva lär pandemin vara över nästa år då????

Om ett vaccin är 90 procent effektivt och tillräckligt många tar det, i kombination med alla människor som redan är immuna i Sverige (10 procent kanske) så JA. Överlåter åt någon annan att räkna ut hur många procent som måste ta det, med de förutsättningarna. Men frågan är om tillräckligt många kommer att ta det, eftersom detta var just ett av de nya, oprövade, experimentella genetiska vaccinerna. Jag kommer definitivt inte att ta det, t.ex..

En annan tanke förresten: har Sverige ens köpt det här..? Jag tycker inte att bolagsnamnet Pfizer låter bekant...
Citera
2020-11-09, 13:08
Medlem
Dagens tråkiga tidbits:

- Från och med klockan 13.00 idag, den 9 november, går Södertälje Sjukhus upp i stabsläge. Det skriver sjukhuset i ett pressmeddelande.
----------
- Smittspridningen i Västerbotten ökar kraftigt. Även om ökningen syns i hela regionen är förändringen störst i södra Lappland.

Dagens ljusglimt
- Läkemedelsföretaget Pfizer meddelar att tidiga data visar att vaccinet man just nu håller på att testa hittills visat sig vara mer än 90 procent effektivt för att motverka covid-19, rapporterar bland andra New York Times.
(Källa, allt ovan från AB live).
Senast redigerad av Maharaja79 2020-11-09 kl. 13:21.
Citera
2020-11-09, 13:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Precis. Dessutom så fungerar dessa bara en gång. Nästa gång måste man ha en ny bärare, dvs ett nytt vaccin måste tas fram.

Edit: Det finns det flera olika bärare bland de vacciner som tas fram nu. Jag tänkte mest ur Pfizers perspektiv när jag skrev ovanstående.

Snälla, kan du kort och enkelt förklara vad som menas med "bärare"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in