2020-11-09, 12:36
Medlem
sannes avatar
Region Stockholm har redan stängt sin hemtest för dagen. Öppnade 11:00 och har stängt nu alltså 12:33. Öppnar igen kl 11:00 i morgon igen.

Vad är fel? Hörde någonstans att de fått slut på regens som ska med i proverna? Är det därför?

Citat:
Innehållet gäller Stockholms län
Om du har symtom på covid-19 som inte går över på 24 timmar kan du boka ett PCR-test och få reda på om du har en pågående sjukdom. Boka bara ett test om du har symtom eller om vården rekommenderar provtagning, annars bidrar du till att andra får vänta onödigt länge på sitt prov. Provsvaret kommer ofta inom 2-3 dagar, men kan ta längre tid om många beställer prov samtidigt.

9 November: Nu är bokningen av hemtester för leverans i morgon tisdag stängd (kl 12:33 samma dag). Provtagningen öppnar tisdag klockan 11 igen.

Du kan bara boka hemtest via appen Alltid öppet och 1177.se. 1177 på telefon, supporten för 1177.se eller appen Alltid öppet kan inte hjälpa dig att boka något av de olika testerna som erbjuds.

Om du saknar tekniska förutsättningar för att boka själv kan du kontakta din vårdcentral.

Om du har allvarliga symtom, är det viktigt att du kontaktar vården. Ring 1177 så får du råd om hur du bäst får hjälp med dina besvär.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/lamna-prov-och-fa-provsvar-om-covid-19/provtagning-for-dig-som-ar-sjuk/
Citera
2020-11-09, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Påtaglig ökning av antalet inlagda i Kalmar region över helgen, nu 15 i vård (dock ingen IVA).

Även en ökning i Gbg-trakten under helgen.

Upp med antal inlagda så här:

Totalt vårdas nu 146 patienter med covid-19 på sjukhus runtom i Västra Götaland.

Det är en ökning med 19 patienter sedan i fredags.

24 personer kräver intensivvård.

https://www.expressen.se/gt/trycket-pa-sjukhusen-okar-fler-inlagda-over-helgen/
Citera
2020-11-09, 12:37
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Hålla avstånd är i alla fall inget som intresserar Stockholmare. Stannar man upp en sekund i en affär för att försöka hålla avstånd blir man passerad av fem idioter som ska tränga sig fram.

Samma mönster gäller även i naturområdet, där möter du 2 hundsubbor men varsin best som tar hela gångvägens bredd. De särar på sig till varsin sida så du knappt kan tränga dig mellan. Eller tre montainbikare intensivt inbegripna i samtal så de bara måste cykla i bredd. Hänsynslösa idioter finns överallt inte bara i staden. De tror att det är helt ofarligt bara för att det är utomhus dock är nära alltid nära andras utandningsluft.

Barn springer vilt omkring men de flåsar inte på dig i ansiktshöjd.
Citera
2020-11-09, 12:39
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Men nu är det i stället Stockholms mest välbeställda områden som har störst smittspridning: Östermalm, Norrmalm, Kungsholmen, Lidingö och Danderyd. Det visar Folkhälsomyndighetens senaste veckostatistik."

AB

Jag får olika tankar av detta, är det för att dessa går till privata läkare? De andra har inte tid att testa sig, måste åka igenom kollektivtrafiken etc?

2 anställda högavlönade personer på min arbetsplats har fått covid19. Jag vet inte var de testade sig men tror privat.
Citera
2020-11-09, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Spanska sjukan spreds i skyttegravarna under första världskriget för det första och blev dödligare där. Det är fullt möjligt med en sådan mutation hos influensan som inte alls är lika stabil som SCoV2. Normalt sett är det en nackdel för ett virus att bli dödligare men genom omständigheterna i skyttegravarna med närhet överkom viruset detta. Nu är iofs lite känt om just det men det är hypotesen har jag för mig.

SCoV2 är som sagt mer stabilt. P.g.a. sin storlek har viruset en inbyggd korrekturläsningsfunktion som håller borta alltför stora mutationer. Därmed inte sagt att det kan det men vad man har sett har det inte gjort det än förutom mink-varianterna. Där tror jag inte att det finns någon fara dock men det visar iaf att viruset är kapabelt att anpassa sig. Så med tiden kan det mycket väl hos människan utan inblandning av värddjur mutera till en mer resistent variant. Därför är det intressant med Ryska snuvan om det var ett coronavirus. Det var först med tredje vågen det blev problem.
Jo, hypotesen är att de tillbakadragna soldaterna från skyttegravarna gjorde en allvarligare variant av viruset mer smittsam.

Jag gillar dock tankarna som finns här i tråden om beroende till säsong och tidigare spridning. Det känns mycket mer logiskt även för influensavirus. Särskilt som det elakare viruset inte borde fått möjlighet att sprida sig i hela världen i andra vågen. För att det skulle göra det så behövde det inte bara gynnas av att vara elakare, det måste dessutom vara mer smittsamt också för att det skall ta sig till skyttegravarna. Annars kommer ju det tidigare viruset att leda stort redan.
Citera
2020-11-09, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Spanska sjukan spreds i skyttegravarna under första världskriget för det första och blev dödligare där. Det är fullt möjligt med en sådan mutation hos influensan som inte alls är lika stabil som SCoV2. Normalt sett är det en nackdel för ett virus att bli dödligare men genom omständigheterna i skyttegravarna med närhet överkom viruset detta. Nu är iofs lite känt om just det men det är hypotesen har jag för mig.

SCoV2 är som sagt mer stabilt. P.g.a. sin storlek har viruset en inbyggd korrekturläsningsfunktion som håller borta alltför stora mutationer. Därmed inte sagt att det kan det men vad man har sett har det inte gjort det än förutom mink-varianterna. Där tror jag inte att det finns någon fara dock men det visar iaf att viruset är kapabelt att anpassa sig. Så med tiden kan det mycket väl hos människan utan inblandning av värddjur mutera till en mer resistent variant. Därför är det intressant med Ryska snuvan om det var ett coronavirus. Det var först med tredje vågen det blev problem.
Det är en hypotes som sagt. Men jag får inte ihop det matematiskt. Den andra vågen startade bara nio veckor efter att den första vågen slutade:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan#/media/Fil:1918_spanish_flu_waves.gif

Vad ska R-talet vara för att en mutation ska gå från obefintlighet till att drabba hela Europa och USA på bara nio veckor, år 1918? Du behöver ett R-tal på typ tjugo.

Man borde ha sett spår av den dödligare mutationen redan under första vågen. Det är inte plausibelt att den inte fanns under våren, utan uppstod i juli/augusti och drabbade hela världen några veckor senare.

Det finns ytterligare ett logiskt problem. Sannolikheten för mutation är inte kopplad till hur lång tid som passerar, utan hur många människor som viruset passerar igenom. Överhuvudtaget är sannolikheten otroligt låg att en mutation ska uppstå på sommaren när bara ett fåtal bär på sjukdomen.
Citera
2020-11-09, 12:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Lol, vilket antivetenskapligt skitsnack.

Till skillnad från dina objektiva och vetenskapliga inlägg...
Citera
2020-11-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Jag fattar inte vem är Ranney och är det här som du skriver något som rör enbart, Sverige, världen eller något specifikt land? Hade var schysst om du länkat så man kunde läsa allt och förstå sammanhanget.
Vet inte riktigt varför du fick med mitt inlägg som citat, men det var inte jag som hänvisade till uttalandet. Jag uppfattar dock att den person som avses är någon amerikan och att det som sägs rör USA om det kan vara till hjälp. Tror att detta stod på aftonbladet också.
Citera
2020-11-09, 12:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Ungern stänger ned, även skolorna.

”Ny nedstängning i Ungern

Ungern stänger skolor, universitet och restauranger och förlänger sitt utegångsförbud nattetid för att stoppa den skenande smittspridningen, enligt premiärminister Viktor Orbán. Större folksamlingar förbjuds, likaså sportevenemang inför publik.

Förskolor och skolor för yngre barn får fortsatt hålla öppet.

-Om antalet fall av coronavirus fortsätter att öka i nuvarande takt kommer landets sjukhus inte att mäkta med, säger Orbán i ett filmklipp på Facebook.

I måndags rapporterade Ungern, med något färre invånare än Sverige, drygt 5 000 nya fall. Sammanlagt har nästan 115 000 personer bekräftats smittade, och 2 493 avlidit.

svt.se
Citera
2020-11-09, 12:53
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Till skillnad från dina objektiva och vetenskapliga inlägg...
Korrekt!
Citera
2020-11-09, 12:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Finns det någon punkt/gräns/tidpunkt när FHM kommer att anse att nu är måttet rågat, nu måste vi styra upp den här smittan på ett helt annorlunda sätt?

Att döma av deras uttalande idag, ämnar de fortsätta med "medborgardialogen"... Anser de då att den har fungerat bra, i våras? Och nu, i och med höstens smittoexplosion? 🤔🤔🤔

"Men hos Folkhälsomyndigheten finns inga planer på att begära nya, tvingande regler, med sanktioner mot överträdelser".
(...)

Karin Tegmark Wisell (FHM):
En hel del av våra verktyg går fortfarande att använda och skärpa till ytterligare. Sen är det upp till regering och riksdag om man vill vidta kraftfullare åtgärder, som lagstiftning, säger hon.
– Vi kommer att fortsätta arbeta med en förtroendefull dialog med medborgarna, och i första hand använda de verktygen.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/beskedet-inga-straff-for-de-som-gor-fel/

Så. Då vet vi. Då kan vi basera våra prognoser här inne på att FHM kör ända in i kaklet, oavsett utveckling. Och lämnar till regeringen att göra en ev. annan bedömning.

Och regeringen har redan sedan tidigare sagt att de kommer att utfärda nödvändiga smittskydd/lagar, baserat på FHMs rekommendationer/begäran. Så där är det "rundgång"/återvändsgränd.

Jag tror dessvärre du har rätt. Använder man ordval som "medborgardialog" så går det inte att komma till någon annan slutsats än att FHM under inga omständigheter kommer argumentera för tvingande åtgärder. Regeringen kommer att hänvisa till "expertmyndigheterna" och därmed fortsätta med sin passiva hållning. Det enda som möjligen skulle förändra läget är om dödstalen förvärras kraftigt så att det bildas en folkopinion för hårdare tag. Då kommer det dessvärre vara försent..
Citera
2020-11-09, 12:57
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag tror dessvärre du har rätt. Använder man ordval som "medborgardialog" så går det inte att komma till någon annan slutsats än att FHM under inga omständigheter kommer argumentera för tvingande åtgärder. Regeringen kommer att hänvisa till "expertmyndigheterna" och därmed fortsätta med sin passiva hållning. Det enda som möjligen skulle förändra läget är om dödstalen förvärras kraftigt så att det bildas en folkopinion för hårdare tag. Då kommer det dessvärre vara försent..
Ser du någonting i kurvan som motiverar en nedstängning: Daily new confirmed COVID-19 deaths per million people

Pratet om en värre andra våg går emot all epidemiologisk kunskap. Ain't gonna happen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in