Citat:
Ursprungligen postat av
Browser
Orkade du läsa hela? För min del scrollas det en hel del och nej, mycket går helt bort.
Uppmaning till att förgifta någon är inte bara tramsigt det är ett lagbrott dessutom.
Nej, det är verkligen inte synd om HOL som gifte sig med KL och levde med henne i så många år. Att han beräknade hur han skulle roffa åt sig allt då hon var nere för räkning tycker jag är graverande. Dessutom anser jag att finns det 5 torpeder varav två grovt kriminella och ingen har lyckats ta död på honom så är det i sig konstigt. Han är förmodligen själv bidragande till att han utsätts för olika situationer. Han är polerad på ytan, men skrapar man tillräckligt så framträder en backstabber och en person som inte har några skrupler . Åratal av berättelser till advokatvänner, åklagare, poliser, GW osv är perfekt för honom då han skall spela martyr.
Jag ser på fallet, på samma sätt som dig. Jag funderar över hur mycket ska en människa tåla innan de reagerar. Reaktionen kan se våldsam ut, men hittills har ingen dött!
Det finns liknande fall med advokater som laborerar med tillgångar, och gjort liknande upplägg som HOL innan de dumpat sitt byte, oftast fruarna, för att börja ett nytt härligt liv! Det krävs långvarig planering och missbruk av de kunskaper och kontakter man får inom yrket.
Det intressanta med detta fall är att man blir inte god, eller redbar genom en titel. Det pågår saker inom skrået likt inom alla samhällsklasser. Det tigs ihjäl eftersom det är stora pengar på spel när advokater och andra aktörers rykte solkas. Det handlar som alltid om
bilden av Sverige och förtroendet till rättsväsendet som upprätthålls till varje pris. Inget ljushuvud har kommit på att det vore bra för yrkeskårens goda rykte att bli av med rötäggen.
Om man tar bort alla dimridåer om hur hemsk Karin är och koncentrerar sig på HOL är det en anmärkningsvärd klassresa han gjort, och omfördelningar av tillgångar som skett är absurd. När jag bedömer läget, och utgår från pengarna blir Karin en mycket utsatt person.
Det vi ser är vad som sker när man som Karin, hamnar utanför bubblan. Likt de unga utsatta ungdomarna i förorten som söker sig till gäng. Det handlar om att inte ha samhällets skydd, där till och med en uppsatt jurist kan råka illa ut när skyddsnäten försvinner.
Ju mer Karin smutskastas i detta fall, desto mer avskyvärt blir detta att utnyttja hennes utsatta situation för ekonomisk vinning. Det intressanta är att rättsuppfattningen inom samhällets utsatta, oftare stämmer mer överens med den västerländska civilisationens tradition om vad som är rätt och fel. Det är svenska rättsväsendets positivism som tillåter vad som helst i skydd av extensiv lagtolkning och missbruk av processrätten.