2020-11-09, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Eller så har den i princip bara kommit till Sverige, och som då ju är det enda landet som inte vidtar åtgärder för att göra något åt den... Danmark slaktar ju alla minkar t.ex. medan Sverige gör noll. (Hittills).

Sjukdomsfallen i Europa stiger med en miljon var tredje dag så vad än alla andra länder vidtar för åtgärder verkar de inte fungera särskilt bra.
Citera
2020-11-09, 06:21
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Sjukdomsfallen i Europa stiger med en miljon var tredje dag så vad än alla andra länder vidtar för åtgärder verkar de inte fungera särskilt bra.

Fast det är ännu värre med minkmutationen, p.g.a. att det är den som kan göra ett vaccin verkningslöst, om det sprider sig och utkonkurrerar de tidigare varianterna. Då måste forskarna börja om med ett nytt vaccin, och sedan tar det ytterligare ett år innan det är klart.

Förresten: sa inte någon av våra geni-experter (officiella menar jag nu - inte här i tråden), att det var så bra med coronaviruset att det var så stabilt, att det sannolikt inte skulle mutera..?
Citera
2020-11-09, 06:25
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det är ännu värre med minkmutationen, p.g.a. att det är den som kan göra ett vaccin verkningslöst, om det sprider sig och utkonkurrerar de tidigare varianterna. Då måste forskarna börja om med ett nytt vaccin, och sedan tar det ytterligare ett år innan det är klart.

Förresten: sa inte någon av våra geni-experter (officiella menar jag nu - inte här i tråden), att det var så bra med coronaviruset att det var så stabilt, att det sannolikt inte skulle mutera..?

Fel
Citera
2020-11-09, 06:27
Medlem
Citat:

Och när de utvecklat ett vaccin mot den kommer en grismutation. Sen en fiskmåsmutation etc.

Men det är ju gulligt att det finns folk som tror att dessa mutationer bara sprider sig till Sverige och ingen annanstans. Det är troligtvis samma personer som tror att det ursprungliga viruset bara spreds i Sverige för att Tegnell inte stoppade flyg från Alperna.
Citera
2020-11-09, 06:42
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Fel

Utveckla?

Citat:
Och när de utvecklat ett vaccin mot den kommer en grismutation. Sen en fiskmåsmutation etc.

Men det är ju gulligt att det finns folk som tror att dessa mutationer bara sprider sig till Sverige och ingen annanstans. Det är troligtvis samma personer som tror att det ursprungliga viruset bara spreds i Sverige för att Tegnell inte stoppade flyg från Alperna.

Det är väl klart att det lättare sprider sig till Sverige ifrån Danmark, när Sverige har öppna gränser gentemot Danmark (och allt annat), än till Norge, Tyskland eller Storbritannien från Danmark, då dessa länder har karantäns- och testtvång för inresande från Danmark...

Känner du dig ofta hjälplös i tillvaron? Så där, att du inte tror att det spelar någon roll vad du själv gör?
Citera
2020-11-09, 06:51
Medlem
Citat:
Ja, den förstår jag, men när jag ändrade land till "Sweden" blev det obegripligt. Kan du förklara vad man ser på den bilden? Den beigea färgen finns ju inte alls bland rutorna där färgerna definieras, till vänster.

Menar du 20B? Jag ser den strängen både i Sverige och Danmark.

Sverige

https://nextstrain.org/groups/neherlab/ncov/sweden

Danmark

https://nextstrain.org/groups/neherlab/ncov/denmark
Citera
2020-11-09, 06:53
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Utveckla?

Citerade fel inlägg
Citera
2020-11-09, 06:55
Medlem
Citat:
Det är väl klart att det lättare sprider sig till Sverige ifrån Danmark, när Sverige har öppna gränser gentemot Danmark (och allt annat), än till Norge, Tyskland eller Storbritannien från Danmark, då dessa länder har karantäns- och testtvång för inresande från Danmark...

Känner du dig ofta hjälplös i tillvaron? Så där, att du inte tror att det spelar någon roll vad du själv gör?

Ja, det sprider sig säkert lättare till grannlandet Sverige från Danmark, efter att det först tagit över själva Danmark. Men det är inte så lätt att stoppa ett virus. Ni sitter ju och beklagar er att Sverige är enda landet som inte försöker stoppa "gamla" Coronan också och inte heller där funkar övriga länders metoder. Men kanske, kanske just i DETTA fall så kommer de lyckas medan Sverige misslyckas.

Nej, jag känner mig inte hjälplös. Tvärtom går jag runt och känner betydligt mindre fruktan är er alarmister, och i synnerhet dig. En hjälplös person är en person som inte vågar träffa en kompis på 2 veckor för att denne besökt ett spa.
Citera
2020-11-09, 06:56
Medlem
Sverige särling även coronaapp sammanhang. Kolla EU-kartan.

https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/health/coronavirus-response/travel-during-coronavirus-pandemic/how-tracing-and-warning-apps-can-help-during-pandemic_en
Citera
2020-11-09, 06:56
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Menar du 20B? Jag ser den strängen både i Sverige och Danmark.

Sverige

https://nextstrain.org/groups/neherlab/ncov/sweden

Danmark

https://nextstrain.org/groups/neherlab/ncov/denmark

Nu fattar jag - men det ÄR en skillnad i färg. Kvadraten är gulare.
Citera
2020-11-09, 07:02
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Sverige särling även coronaapp sammanhang. Kolla EU-kartan.

https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/health/coronavirus-response/travel-during-coronavirus-pandemic/how-tracing-and-warning-apps-can-help-during-pandemic_en

Ja, självklart ska vi inte ha någon sådan app. Precis som vi inte ska ha några coronahundar på Arlanda (som de har på den internationella flygplatsen i Helsingfors). Eller krav på snabbtestning på labbet på själva flygplatsen (som de har på den internationella flygplatsen i Wien). Vi ska inte heller ha karantän- eller testtvång för inresande från Danmark (som de har i Norge, Storbritannien och Tyskland). Och vi ska inte avliva våra minkar, förrän deras ägare själva önskar det då pälsen har nått maximal täthet. Vi ska inte göra NÅGOT som skulle kunna skydda oss.

Citat:

Nej, jag känner mig inte hjälplös. Tvärtom går jag runt och känner betydligt mindre fruktan är er alarmister, och i synnerhet dig. En hjälplös person är en person som inte vågar träffa en kompis på 2 veckor för att denne besökt ett spa.

Ett spa i STOCKHOLM. Men jag ska träffa honom ikväll!
Citera
2020-11-09, 07:24
Medlem
arbetets avatar
Ja, det är mycket oroande med de nya mink-mutationerna. Dessa har potential att ställa till det även om de inte blir mer smittsamma eller skadliga:

Varningen: ”Danmark kan bli ett nytt Wuhan”
”Danmark riskerar att bli ett nytt Wuhan”. Så drastiskt uttrycker sig Hans Jørn Kolmos, professor i mikrobiologi, i den danska tidningen Jydske Vestkysten. De danska myndigheterna har, enligt Kolmos, reagerat för långsamt på faran med coronasmittan hos landets minkar.

Den svenska virologen Åke Lundkvist, professor i virologi vid Uppsala universitet, vill inte gå riktigt lika långt i beskrivningen av situationen med det muterade viruset hos minkarna på norra Jylland, men betonar att det är ett allvarligt läge.

– Jag förstår verkligen danskarnas oro. Bara tanken på ett muterat virus i den här situationen, där immuniteten som vi får mot det vanliga viruset kanske blir lägre mot minkviruset – den är skrämmande, säger han.
https://www.svd.se/varningen-danmark-kan-bli-ett-nytt-wuhan

Men så här och lyssna nu alla: Visst, ett minkanpassat virus med mutationer i spikeproteinet gör att vi får problem när det sedan hoppar tillbaka till människan. Men det är inte alls säkert att det då är speciellt effektivt. Tvärtom, det är ju just minkanpassat till deras ACE2-receptorer. Det kan mycket väl dö ut. Eller rättare sagt är det en trolig utveckling att det gör det. Här lite om det:

Spread of mutated coronavirus in Danish mink ‘hits all the scary buttons,’ but fears may be overblown
/.../Inter-species jumps of viruses make scientists nervous — as do suggestions of potentially significant mutations that result from those jumps. In this case, Danish authorities say they’ve found some genetic changes that might undermine the effectiveness of Covid-19 vaccines currently in development.

But is this latest twist in the Covid-19 saga reason to be deeply concerned? Several experts STAT consulted suggested the answer to that question is probably not.

“This hits all the scary buttons,” noted Carl Bergstrom, an evolutionary biologist at the University of Washington. But Bergstrom and others argued that while the virus’s penchant for infecting mink bears watching, it isn’t likely to lead to a nightmare strain that is more effective at infecting people than the current human virus.
https://www.statnews.com/2020/11/05/spread-of-mutated-coronavirus-in-danish-mink-hits-all-the-scary-buttons-but-fears-may-be-overblown/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in