2020-11-08, 20:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
Så ventilationen har en avgörande roll i det snabba sjunkförloppet?
Av denna bild http://www.estoniasamlingen.se/images/cardeck_1.jpg att döma så sitter babord/styrbord sida ventilation 2.5m upp på väggen?
Dessa har ingen större kapacitet?
Till höger i bild syns dessa som skall ha en diameter på 1200mm och kunna flytta lite mer massa?
När dessa centrala större ventiler når vatten så borde väl båten kantra?
Försökte tyda ritningen , men leder man verkligen ut luften från avloppsavdelningen på bildäck?
Nej, nej, ventilationskanalerna till/från maskinrummets olika utrymmen går inte till bildäck. De mynnar på utsidan av fartyget, strax under fönstren på däck 4.

Det fanns också ventilation till/från bildäck. Jag har inte ritningen framför mig nu, men såvitt jag minns mynnade denna på däck 8, framme vid bryggan. Så den hade ringa betydelse.

Jag vet inte vad du menar med avloppsavdelningen och bildäck? Jag känner inte till en förbindelse däremellan. Däremot kan förliga delen av däck 0 & 1 vattenfyllas från bildäck genom trapphuset när slagsidan ökar. Det gäller även maskinrummet eftersom det fanns ett trapphus i aktern också.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-11-08 kl. 21:25.
Citera
2020-11-08, 20:59
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Niklas-P sprider sina sagor om att ventilationskanalerna till under bildäck inte existerade. Jag länkar till ritningar som visar exakt var de fanns. Du skriver ovanstående inlägg. Vem är trollet, egentligen?

Du har läst dussintals av mina inlägg och vet helt självklart att min inställning är att nya dykningar är högst önskvärda. Ändå har du mage att framställa det som att jag försöker förhindra detta. Ynkligt.
Men då torde vi ju alla vara överens och du behöver inte kladda sida upp och sida ner med detaljer, våningar och vattennivåer. Du försöker ju verkligen motförklara ALLT, igen igen igen igen och igen, så du kan fasen inte anklaga mig för att ha ”mage”. Lite självrannsakan vore klädsamt.

Men gud vad skönt då om vi har samma mål för då kan du ta paus ett tag.

Tack! 👏🏻👋🏻
Senast redigerad av Marmoth 2020-11-08 kl. 21:09.
Citera
2020-11-08, 21:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Men då torde vi ju alla vara överens och du behöver inte kladda sida upp och sida ner med detaljer, våningar och vattennivåer. Du försöker ju verkligen motförklara ALLT, igen igen igen igen och igen, så du kan fasen inte anklaga mig för att ha ”mage”. Lite självrannsakan vore klädsamt.

Men gud vad skönt då om vi har samma mål för då kan du ta paus ett tag.

Tack! 👏🏻👋🏻
Vad menar du med överens? Niklas-P sprider direkta felaktigheter om hur Estonia var konstruerat. I det här fallet ventilationskanalerna. Gör han det igen så kommer jag att syna honom. Igen. Vad är ditt problem med det?
Citera
2020-11-08, 21:21
Medlem
Citat:
Vad menar du med överens? Niklas-P sprider direkta felaktigheter om hur Estonia var konstruerat. I det här fallet ventilationskanalerna. Gör han det igen så kommer jag att syna honom. Igen. Vad är ditt problem med det?
Jag kommer inte att diskut. några (flera) ventilationsrör. Med dig.
Citera
2020-11-08, 21:30
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Vi är överens om fler dykningar som du ju skrev så vad är det du tjatar om?

Det räcker väl så?

Granska gärna också varför material brändes, delar kastades tillbaka, teorier om hål förnekades och varför beslutsprocessen och gravfriden grundades på att det är läskigt att se lik.

Sen är jag nöjd och vi slipper varandra.

Du älskar att syna, sätta dit, bevisa och mästra men struntar helt i överlevande och de som förlorat någon och undrar vad f** som hände och tycker att JAG har problem?

Lägg ner nu, bara släpp!
Senast redigerad av Marmoth 2020-11-08 kl. 21:55.
Citera
2020-11-08, 21:31
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Nej, nej, ventilationskanalerna till/från maskinrummets olika utrymmen går inte till bildäck. De mynnar på utsidan av fartyget, strax under fönstren på däck 4.

Det fanns också ventilation till/från bildäck. Jag har inte ritningen framför mig nu, men såvitt jag mynnade denna på däck 8, framme vid bryggan. Så den hade ringa betydelse.

Jag vet inte vad du menar med avloppsavdelningen och bildäck? Jag känner inte till en förbindelse däremellan. Däremot kan förliga delen av däck 0 & 1 vattenfyllas från bildäck genom trapphuset när slagsidan ökar. Det gäller även maskinrummet eftersom det fanns ett trapphus i aktern också.
Ok vi släpper ventilationen , den är irrelevant.
Men stora massor måste komma ner fort för att hon skall sjunka så hastigt.
Utan att länka till något , var , när och hur tror du det hände?
Någon liten glipa i någon dörr räcker inte.
För du anser väl att eventuella hål i skrovet inte fanns vid förloppet?
Citera
2020-11-08, 23:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
Ok vi släpper ventilationen , den är irrelevant.
Men stora massor måste komma ner fort för att hon skall sjunka så hastigt.
Utan att länka till något , var , när och hur tror du det hände?
Någon liten glipa i någon dörr räcker inte.
För du anser väl att eventuella hål i skrovet inte fanns vid förloppet?
Givet den kraftiga slagsidan pga bildäck så fanns följande huvudsakliga sätt för vatten att komma in under bildäck:

- genom sagda ventilationskanaler till maskinutrymmena (kunde släppa in >300 ton/minut när slagsidan nådde 35-40 grader),
- via fönster på däck 4 och uppåt då slagsidan > ca 40 grader, sedan ner genom trapphusen,
- genom dörrar och hissdörrar från bildäck till trapphusen,
- i slutskedet (slagsida 80-90 grader) genom mängder av kanaler, t.ex. i skorstenen.
Dessa räcker utmärkt för att förklara varför Estonia sjunker.

Vad gäller hålet i sidan så är min hypotes att det uppstod på botten. Det grundar jag först och främst på det faktum att ingen under bildäck lagt märke till den kraftiga kollision som krävs för att spräcka skrovet 4 m och trycka in det uppåt 1 m. Framförallt se de inte vatten forsa in, inte ens de 5 överlevande som har hytter i avdelningen närmast innanför. Av speciellt intresse är också Systemteknikern Sillaste som enligt egen uppgift befinner sig i ’sewage treament room’ närmast rakt under hålet/sprickan. Han varken hör en kollision eller ser vatten forsa in. I stället kan han obehindrat ta sig akterut till ECR när han märker den första slagsidan.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-11-08 kl. 23:12.
Citera
2020-11-08, 23:52
Medlem
Så vad sker med den nya upptäcken just nu? Media och politiker var igång till fullo med det i några veckor men nu har det blivit tyst om det. Inte ens en notis. Svalnade intresset helt o nu struntar man i hålet och nya dykningar?
Citera
2020-11-09, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Så vad sker med den nya upptäcken just nu? Media och politiker var igång till fullo med det i några veckor men nu har det blivit tyst om det. Inte ens en notis. Svalnade intresset helt o nu struntar man i hålet och nya dykningar?

Riksåklagaren prövar om brott ligger bakom Estoniakatastrofen
https://sverigesradio.se/artikel/7592030

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/11/06/estoniakatastrofen-svenska-forsvarsministern-lovar-full-tillgang-till-allt
Estoniakatastrofen: Svenska försvarsministern lovar full tillgång till allt hemligstämplat material

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7590601
Det blir inget besked före årsskiftet om Estonias vrak behöver undersökas på grund av upptäckten av ett nytt hål i Estonias skrov, säger haverikommissionens utredare.
Citera
2020-11-09, 00:06
Medlem
Citat:
Esterna viker ner sig, regeringstopparna i Estland säljer sig, det blir ingen ny utredning:
https://youtu.be/IRok4C3u41k
Senast redigerad av sovvandring 2020-11-09 kl. 00:10.
Citera
2020-11-09, 00:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det är lite konstigt, men media kan ju kanske känna sig lite brända av Dplay/Monster som släppte en dokumentär som fick massvis med publicitet, och först senare kom det fram att det fanns ett hål till. Sedan kan andra journalister, eller någon annan av oss, inte göra så mycket när de/vi inte har tillgång till hela videomaterialet. Eftersom filmbolaget investerat en bra slant i expeditionen och Evertsson m.fl. högst troligt döms till minst dagsböter så förstår jag att de sitter på materialet. Inte så snyggt, men förtåeligt.

Nya dykningar från svensk sida lär inte ske om inte lagen rivs upp/ändras. Frågan är om vi kan hoppas på Estland?

Personligen är jag t.ex. intresserad av Jutta Rabes hål från 1998. Existerade det öht? Jag lutar åt nej baserat på vad Dplay/Monster har sagt, men helt säker kan jag inte vara.
Citera
2020-11-09, 00:44
Medlem
Citat:
Det är lite konstigt, men media kan ju kanske känna sig lite brända av Dplay/Monster som släppte en dokumentär som fick massvis med publicitet, och först senare kom det fram att det fanns ett hål till. Sedan kan andra journalister, eller någon annan av oss, inte göra så mycket när de/vi inte har tillgång till hela videomaterialet. Eftersom filmbolaget investerat en bra slant i expeditionen och Evertsson m.fl. högst troligt döms till minst dagsböter så förstår jag att de sitter på materialet. Inte så snyggt, men förtåeligt.

Nya dykningar från svensk sida lär inte ske om inte lagen rivs upp/ändras. Frågan är om vi kan hoppas på Estland?

Personligen är jag t.ex. intresserad av Jutta Rabes hål från 1998. Existerade det öht? Jag lutar åt nej baserat på vad Dplay/Monster har sagt, men helt säker kan jag inte vara.
Ingen lag behöver rivas upp, för att nya (statsbeordrade) dykningar ska kunna ske!!
Det är bara statlig desinformationspropaganda som du provar på att förmedla.
Lagen om gravfrid har bäring på Plundrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in