Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Om du vill ha tröst av andra som håller med dig så är KPI naturligtvis fullständig bluff eftersom bostadskostnad inte ingår, en kostnad som tar ca 30% av alla svenskars månadslön. Den villa i Danderyd som jag byggde 1987 i Danderyd kostade 1.4 mkr att bygga inklusive tomten 300.000 kr, jag sålde den för 2.5 mkr 1998, och förra året såldes den för 10.5 mkr. Du kan jämföra med KPI samma år. Jag tror att mina villa-priser ger ett korrektare KPI än KPI, där man kan se att en TV bil eller dator sjunkit oavbrutet i pris medans hårklippning, frimärke, hotellrum stigit ungefär som villan. Tyvärr räknar KPI bara med TVn...
Hur mycket skulle du säga att denna villa har ökat i pris sedan 1987?
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-hogeruda-hultsfreds-kommun-hogeruda-5-17103461
Nu kommer någon att säga att "ja, men den där har ju inte underhållits/renoverats/moderniserats".
Och det lär stämma. Och då har vi ett erkännande för tanken att man behöver underhålla/renovera/modernisera för att upprätthålla prisnivån.
Lägger man som ägare ned stora kostnader på firmor som underhåller/renoverar/moderniserar då kan man få ut ett högre försäljningspris. Knappast göra vinst. Iaf inte efter skatt eftersom det kostnader man haft, ses av staten som vinst som beskattas.
Sedan noterar jag att dina kostnader 1987 varierar mellan inläggen. Även årtalet. Men det må vara.
Prisökningen mellan 1998 och 2019 kan handla om just nedlagda kostnader på underhåll/renovering/modernisering. Och tillbyggnad. (Givet dina inlägg är inte du den som skulle lägga en krona på sådant).
Sedan är Danderyd inget exempel som är generellt för Sverige.
Det är som jag tidigare förklarat, att de som menar att begagnade trosor är värdefulla bara för att de sett Madonnas trosor gå på auktion för högt pris, har väldigt mycket fel. Och jag kan tycka att ni borde förstå det.