2020-11-08, 09:42
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Vad är egentligen skillnaden mellan att spekuler i att bostadspriserna kommer öka och att efterfrågan på tex Microsofts tjänster kommer öka om jag har en tidshorisont på säg 10 år?
Skillnaden är att du måste bo, och en bostad är därför inte ett spekulationsobjekt. Men du måste inte köpa aktier.

Å andra sidan, den som väljer att köpa sitt boende blir rik efter 30 år medans den som bor i HR gör någon annan rik. Man måste äga sin lägenhet, helst från dag ett när man redan är ung, sett 100 år tillbaka historiskt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-08 kl. 09:45.
2020-11-08, 10:26
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Skillnaden är att du måste bo, och en bostad är därför inte ett spekulationsobjekt. Men du måste inte köpa aktier.

Å andra sidan, den som väljer att köpa sitt boende blir rik efter 30 år medans den som bor i HR gör någon annan rik. Man måste äga sin lägenhet, helst från dag ett när man redan är ung, sett 100 år tillbaka historiskt.

Trots att man måste bo kan man ha ett investeringsperspektiv i valet av bostad. Personligen har vi alltid försökt att välja bostäder som jag tror har stört potential till värdeökning, vi har sålt och bytt upp oss trots att vi inte har behövt. Detta har gjort att vi tjänat och realiserat mycket pengar. Vi hade kunnat leva gott i en villa i en mindre stad, då hade vi vi dock haft en icke realiserad ganska liten vinst, istället för som nu ett flertal ganska stora realiserade vinster.

På samma sätt, om vi tror att bostadsmarknaden i Stockhol skulle gå dåligt framöver skulle vi sälja nuvarande lägenhet och köpa villa i mindre stad för att minska exponeringen mot bostadsmarknaden.
2020-11-08, 10:49
Medlem
Citat:
Är inte allt spekulation enligt ditt tankesätt? Om jag köper en aktie så är det i förhoppning om att bolaget ökar omsättning och vinst, och att jag ska kunna sälja mina aktier till ett högre pris.

Vad är egentligen skillnaden mellan att spekuler i att bostadspriserna kommer öka och att efterfrågan på tex Microsofts tjänster kommer öka om jag har en tidshorisont på säg 10 år?
Vad du noterar är att aktiehandel har blivit en folklig mekanism där kreti och pleti kan spekulera på saker utan att ha någon aning om vad de håller på med. Lite som ett lotteri med trevligare utbetalningsplaner. Det är heller ingen nyhet att de generellt presterar sämre än index; ett mycket naturligt utfall av att inte förstå vad man gör eller varför.

Gott så, men det förändrar inte vad aktier är. Det är skillnad på att investera i verktyg som förväntas ge långsiktig avkastning via skapat värde, och att betta på huruvida AIK vinner SM-guld. Det är däremot ingen skillnad på det faktum att båda dessa saker kan göra dig rikare.

Men som sagt, det är ingen som hindrar dig att summera allt i samma ord. Det blir då bara ointressant att ha en mer seriös dialog.
2020-11-08, 11:50
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
På samma sätt, om vi tror att bostadsmarknaden i Stockhol skulle gå dåligt framöver skulle vi sälja nuvarande lägenhet och köpa villa i mindre stad för att minska exponeringen mot bostadsmarknaden.
Hur många tror du tänker så? 1%? Att det finns familjer som flyttar från sina barns skolor för att de tror villapriset ska droppa, hmm, har du verkligen förankrat det hos din fru?
2020-11-08, 13:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Om du vill ha tröst av andra som håller med dig så är KPI naturligtvis fullständig bluff eftersom bostadskostnad inte ingår, en kostnad som tar ca 30% av alla svenskars månadslön. Den villa i Danderyd som jag byggde 1987 i Danderyd kostade 1.4 mkr att bygga inklusive tomten 300.000 kr, jag sålde den för 2.5 mkr 1998, och förra året såldes den för 10.5 mkr. Du kan jämföra med KPI samma år. Jag tror att mina villa-priser ger ett korrektare KPI än KPI, där man kan se att en TV bil eller dator sjunkit oavbrutet i pris medans hårklippning, frimärke, hotellrum stigit ungefär som villan. Tyvärr räknar KPI bara med TVn...
Hur mycket skulle du säga att denna villa har ökat i pris sedan 1987?
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-hogeruda-hultsfreds-kommun-hogeruda-5-17103461

Nu kommer någon att säga att "ja, men den där har ju inte underhållits/renoverats/moderniserats".
Och det lär stämma. Och då har vi ett erkännande för tanken att man behöver underhålla/renovera/modernisera för att upprätthålla prisnivån.

Lägger man som ägare ned stora kostnader på firmor som underhåller/renoverar/moderniserar då kan man få ut ett högre försäljningspris. Knappast göra vinst. Iaf inte efter skatt eftersom det kostnader man haft, ses av staten som vinst som beskattas.

Sedan noterar jag att dina kostnader 1987 varierar mellan inläggen. Även årtalet. Men det må vara.

Prisökningen mellan 1998 och 2019 kan handla om just nedlagda kostnader på underhåll/renovering/modernisering. Och tillbyggnad. (Givet dina inlägg är inte du den som skulle lägga en krona på sådant).

Sedan är Danderyd inget exempel som är generellt för Sverige.
Det är som jag tidigare förklarat, att de som menar att begagnade trosor är värdefulla bara för att de sett Madonnas trosor gå på auktion för högt pris, har väldigt mycket fel. Och jag kan tycka att ni borde förstå det.
2020-11-08, 13:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Trådapan här ovan levererar verkligen idag. Droger?

Trådapan tror att BR är en investering om man bor i en HR. Men inte en investering om man bor hos mamma och pappa.

Trådapan tror alltså att huruvida något är en investering beror på vart man bor.

Helt fantastiskt.
Ser ut som den store tänkaren LarryLarry har lite svårt att ta in att man kan sänka sina boendekostnader genom att flytta från en HR till en BR.

Andra lär dock kunna inse att man som boende i HR i hyran betalar lönekostnader för sådant man slipper som BR innehavare.

Så det hyresgästen gör är att "investera" i en BR och sänker sina boendekostnader.

Men som sagt detta lär gå över huvudet på LarryLarry. Därav alla personangrepp. Frustrationen av att inte förstå är stor hos den skribenten.
2020-11-08, 13:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Om du vill ha tröst av andra som håller med dig så är KPI naturligtvis fullständig bluff eftersom bostadskostnad inte ingår
Boendekostnad ingår i KPI. Och har alltid ingått. Det som har ändrats genom åren är hur den beräknas för BR.
För HR tar man hyran. För villaägare tar man alla kostnader för renhållning, vatten/avlopp, försäkring mm, och ränteutgifterna.

(Du brukar ju påstå att du är matematiker. Men i väldigt många inlägg avslöjar du att du antagligen inte ens har gått igenom gymnasium).
2020-11-08, 13:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roffe69
DET GÅR INTE Å MÄTA KPI PÅ ETT KORREKT SÄTT.
Måste jag skrika det i ditt öra, så du förstår?
Och där avslöjar du att din inställning är att den som skriker högst har rätt.

Dock är det inte riktigt så i verkligheten.

Citat:
Vad ska man diskutera?
Du kan få förklara mätfelet. Men det klarar du inte. Eller hur?

Citat:
Jag har diskuterat färdigt om KPI, man kommer inte längre med religiösa fundamentalister.
Dvs du har en föreställning av religiös natur och är att betrakta som fundamentalist. Och därmed finns inget att diskutera för dig.
2020-11-08, 13:57
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Boendekostnad ingår i KPI. Och har alltid ingått. Det som har ändrats genom åren är hur den beräknas för BR.
För HR tar man hyran. För villaägare tar man alla kostnader för renhållning, vatten/avlopp, försäkring mm, och ränteutgifterna.

(Du brukar ju påstå att du är matematiker. Men i väldigt många inlägg avslöjar du att du antagligen inte ens har gått igenom gymnasium).
Du har som vanligt valt de fakta som bara styrker din sak. KPI räknar med ett räntekostnadsindex. Och räntorna har gått ner de senaste 15 åren. Så räntorna sänker faktiskt KPI. Men att bostadskostnaden 10-dubblats på denna tid finns inte med i räntekostnadsindex, som bara ändras när räntan ändras. Att dagens husköpare lånar 10 gånger större belopp än tidigare finns alltså inte med i KPI. Så i praktiken ljuger du i ditt inlägg. Bostadskostnaden = kostnad för att köpa en bostad, finns inte med i KPI.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-08 kl. 13:59.
2020-11-08, 14:11
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur mycket skulle du säga att denna villa har ökat i pris sedan 1987?
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-hogeruda-hultsfreds-kommun-hogeruda-5-17103461

Nu kommer någon att säga att "ja, men den där har ju inte underhållits/renoverats/moderniserats".
Och det lär stämma. Och då har vi ett erkännande för tanken att man behöver underhålla/renovera/modernisera för att upprätthålla prisnivån.

Lägger man som ägare ned stora kostnader på firmor som underhåller/renoverar/moderniserar då kan man få ut ett högre försäljningspris. Knappast göra vinst. Iaf inte efter skatt eftersom det kostnader man haft, ses av staten som vinst som beskattas.

Sedan noterar jag att dina kostnader 1987 varierar mellan inläggen. Även årtalet. Men det må vara.

Prisökningen mellan 1998 och 2019 kan handla om just nedlagda kostnader på underhåll/renovering/modernisering. Och tillbyggnad. (Givet dina inlägg är inte du den som skulle lägga en krona på sådant).

Sedan är Danderyd inget exempel som är generellt för Sverige.
Det är som jag tidigare förklarat, att de som menar att begagnade trosor är värdefulla bara för att de sett Madonnas trosor gå på auktion för högt pris, har väldigt mycket fel. Och jag kan tycka att ni borde förstå det.
Finns inget av värde i ditt inlägg. Vill bara påpeka att även Huddinge-villan kostar 8mkr numera, värdeökningarna i skräpkommuner sedan 1990 är sannolikt större i % än i dyrare områden.

Kan också påpeka att det bor lärare även i Danderyd.

Underhåll och renovering är för det mesta ersättning för slitage, alltså en boendekostnad. Även renoveringskostnader har tokrusat de sista 20 åren, vilket inte syns i KPI av någon anledning. På 1980-talet skaffade man ett nytt kök för 25.000 kr, nu lägger man lätt 350.000 kr eftersom kraven är högre. Men högre ställda krav är utanför KPI, som inte har med verkligheten att göra. Egentligen gäller KPI kostnadshöjningen för en 21 tums svartvit TV med en kanal. KPI anpassar sig för dåligt efter ökad rikedom och bli alltid för låg. KPI gör som det är konstruerat med skada än nytta.
2020-11-08, 14:26
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Hur många tror du tänker så? 1%? Att det finns familjer som flyttar från sina barns skolor för att de tror villapriset ska droppa, hmm, har du verkligen förankrat det hos din fru?

Ganska många om det vore ett verkligt scenario. Om en lägenhet värd ca 15msek skulle tros falla till 5msek tror jag att ett skolbyte kan vara värt 10msek.

Dock finns det i princip ingenting som talar för fallande bostadspriser inom överskådlig framtid, men om det skulle ändra sig så, folk gör vad som helst för pengar, money talks.
2020-11-08, 15:53
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ganska många om det vore ett verkligt scenario. Om en lägenhet värd ca 15msek skulle tros falla till 5msek tror jag att ett skolbyte kan vara värt 10msek.

Dock finns det i princip ingenting som talar för fallande bostadspriser inom överskådlig framtid, men om det skulle ändra sig så, folk gör vad som helst för pengar, money talks.
Du verkar oerfaren, jag tror inte du har familj och inte flyttat särskilt många gånger. Man kan t.ex inte värdera i pengar att bo bredvid en bra skola som barnen gillar och där man lär sig saker. Och det finns ingen som kan förutse ett ras från 15 till 5mkr. Jag tror du svamlar åsikter, som inte bygger på kunskap.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in