2020-11-08, 12:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det där med fåglar får du allt ge källa på, mig veterligt är fåglar förskonade från corona. Däremot vet jag att de hittade en mås på en minkfarm i Danmark som hade virus på foten. Inte helt omöjligt om man klampar runt bland coronasmittade minkar.

En mås med aktuellt virus på foten, det får du gärna länka till, seriöst intresserad.

Jag betvivlar inte, men om så är fallet borde alla inse att det här viruset i princip sprids överallt och att det inte finns någon yta eller utrymme som kan anses säker.

Folk isolerar sig hemma, går ut på balkongen för en nypa luft och vidrör något, och drar på sig viruset.
Citera
2020-11-08, 12:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En mås med aktuellt virus på foten, det får du gärna länka till, seriöst intresserad.

Jag betvivlar inte, men om så är fallet borde alla inse att det här viruset i princip sprids överallt och att det inte finns någon yta eller utrymme som kan anses säker.

Folk isolerar sig hemma, går ut på balkongen för en nypa luft och vidrör något, och drar på sig viruset.

https://www.expressen.se/kvallsposten/masar-kan-ha-spridit-corona/

Edit:
Därför ska vi tvätta händerna. Om jag varit utanför dörren så tvättar jag händerna direkt när jag kommer in. Det är en bra vana, borde man alltid göra.
Citera
2020-11-08, 12:36
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Fast den här artikeln analyserar inte effekten av antal soltimmar, som är den avgörande säsongseffekten:
"In this study, we used a new parameter, namely the equivalent temperature, that considers the combined effect of temperature and humidity."

Kan du visa något stöd för ditt påstående att antalet soltimmar är den avgörande säsongseffekten?

Här har du en kalkylator för viruset halveringstid under olika förutsättningar:

https://www.dhs.gov/science-and-technology/sars-airborne-calculator

"Soltimmar" finns inte ens med som en faktor.
Senast redigerad av Testonio 2020-11-08 kl. 12:45.
Citera
2020-11-08, 12:38
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Dessutom så tar inte "Equivalent Temperature" särskilt mycket hänsyn till luftfuktigheten i praktiken.

Den räknas ut som Te = T + (Lv/Cpd)*r

Detta gör att temperaturen blir styrande i jämförelsen, inte luftfuktigheten. Detta gör att inomhusluft vars torrhet då styrs till stor del av utomhustemperaturen inte kommer att tas med i ekvationen.

De har räknat med temperaturerna utomhus. Suck!

Du har inte "väder" inomhus...
Citera
2020-11-08, 12:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu är det ju spridning i handbollen också. Kungälv i damallsvenskan spelar fortfarande inte några matcher efter att spelare smittats vid en match häromveckan, detta då de fortfarande har coronafall i truppen efter det mötet.
Jo smittspridning finns säkert överallt men AT hävdade att den högre andelen inom ishockey berodde på kalla och fuktig luft.
Hade det varit i omklädningsrummen hade handbollsspelarna haft samma nivå. Men man såg även spridning mellan ishockeylagen och de delar sällan omklädningsrum men möts friskt på isen.

AT måste givetvis ha svar på allt och jag tror han är fel ute nu. (igen)
Citera
2020-11-08, 12:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Man var inte helt frisk om man hamnar i respirator.
Då har man nått underliggande, som man inte hade koll på. Det är ju därför man hamnar i respirator.
Det påståendet är helt felaktigt, vänligen presentera källa.
Citera
2020-11-08, 12:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Jo det vet man.
Det finns många länder som inte infört obligatoriska munskydd. De länderna har i regel klarat sig bättre, eftersom munskydd är en källa till smittspridning.

Hur många gånger fingrar du på ditt munskydd på en dag?
Just detta har Tegnell varnat för i flera månader.
De har faktiskt gjort en studie på just det, hur man fingrar sig i ansiktet med munskydd, och resultatet blev att människor tar sig MINDRE i ansiktet med munskydd än utan. Tegnell kommer med felaktiga påståenden gång efter annan.
Citera
2020-11-08, 12:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Är det rödahund eller mässlingen som ligger latent och senare i livet eventuellt blossar upp i form av bältros?

Det är vattkoppor.
Citera
2020-11-08, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Rasslar in folk till IVA 106 nu, var väl typ 70 i fredags. Verkar som experter som Tegnell o Olsen får fel och vi är påväg in i en andra våg?

Visst ökar det, men man ska vara korrekt med siffror. Det är mycket riktigt 106 nu, men i fredags var det 93, inte 70.
Citera
2020-11-08, 12:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är vattkoppor.
Tack🙋🏼‍♀️😁
Citera
2020-11-08, 12:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mycket möjligt!
Vi ska kanske inte hänga upp sig på att herpesvirus är DNA-virus. Vi talar antikroppar och b- & t-celler. Det kan ju finns egenskaper som liknar varandra mellan de olika virusen och som immunförsvaret triggas av.
Citera
2020-11-08, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Kan du visa något stöd för ditt påstående att antalet soltimmar är den avgörande säsongseffekten?

Här har du en kalkylator för viruset halveringstid under olika förutsättningar:

https://www.dhs.gov/science-and-technology/sars-airborne-calculator

"Soltimmar" finns inte ens med som en faktor.

Det är så säsongen definieras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in