2020-11-08, 11:56
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Varför inför inte Sverige obligatorisk Karantän för inresande? Vad är det för fel på vårt land..

Det går inte enligt Tegnell. 1 miljon svenskar reste utomlands i februari och kunde inte sättas i karantän.

Jag har tidigare frågat om källan till att 1 miljon svenskar rest utomlands i februari, vilket är helt osannolikt, men inlägg blir censurerade.
Citera
2020-11-08, 12:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Det går inte enligt Tegnell. 1 miljon svenskar reste utomlands i februari och kunde inte sättas i karantän.

Jag har tidigare frågat om källan till att 1 miljon svenskar rest utomlands i februari, vilket är helt osannolikt, men inlägg blir censurerade.

Håller med. Låter ju orimligt att 10% av befolkningen var utomlands vid det tillfället. De flesta resenärer borde ha varit på skidsemester i Sverige vid den tiden om de nu reste över huvud taget.
Citera
2020-11-08, 12:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Detta kommer kanske vara svårt att svara på.

Men om man träffar en tjej som inte har några symtom men vi säger att hon har corona ändå.

Hon har munskydd på sig. Och hon pratar inte andas bara med näsan hostar inte och nyser inte. Och jag står bakom henne i 5 minuter. Alltså mitt ansikte vid hennes bakhuvud.

Finns det risk att bli smittad då? Hur isf? Det som kommer ut från näsan via andning. Måste ju stoppas upp av munskyddet

Det beror på vilket håll det blåser, men står du i medvind så borde det vara hyfsat riskfritt. Ja såvida inte corona överförs via könsorganen då. Man hittar ju corona i avloppsvattnet så helt säkert är det nog inte.
Citera
2020-11-08, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det där med fåglar får du allt ge källa på, mig veterligt är fåglar förskonade från corona. Däremot vet jag att de hittade en mås på en minkfarm i Danmark som hade virus på foten. Inte helt omöjligt om man klampar runt bland coronasmittade minkar.

Specifikt SARS-nCoV-2 är väl inte visat, ännu, men det verkar inte osannolikt då andra typer kan spridas med fåglar.

"Coronavirus infekterar fåglar och däggdjur och finns över hela världen. "

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/infektion/covid-19/

Fåglar följder väldigt sällan FHM:s hygienrekommendationer och förvarar dessutom mat i krävan, där virus kan överleva.

Det finns en anledning till att man inte dumpar döda djur hur som helst.
Citera
2020-11-08, 12:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Skånes siffror idag, totalt 97 patienter vårdas på sjukhus, ytterligare två inrapporterade dödsfall sedan igår.

”• Totalt antal personer med konstaterad covid-19 i Skåne:
13 103 (+32 sedan 7 nov)

• Antal patienter med konstaterad covid-19 som vårdas på vårdavdelning: 82 (+15 sedan 7 nov)

• Antal patienter med konstaterad covid-19 som vårdas på intensivvårdsavdelning: 15 (+-0 sedan 7 nov)

• Totalt antal personer med konstaterad covid-19 som avlidit (till och med den 7 nov): 325 (+2 sedan 7 nov)

• Totalt antal provtagna i Skåne t.o.m vecka 44: 280 887 (+26 687 sedan v 43)”

svt.se
Citera
2020-11-08, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det beror på vilket håll det blåser, men står du i medvind så borde det vara hyfsat riskfritt. Ja såvida inte corona överförs via könsorganen då. Man hittar ju corona i avloppsvattnet så helt säkert är det nog inte.

Sjukt om man blivit smittad på det sättet. Får överväga detta
Citera
2020-11-08, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Derivatan/hastighet avseende nyinlagda på IVA var väsentligt högre i våras, då hade vi en förhållandevis dramatisk utveckling (ketchupeffekt). Inget tyder på att vi har samma utveckling idag. 7-dagarsmedel för en vecka sedan (29/10) var 9,1 IVA inläggningar per dag, idag är 7-dagars medel 11.4. Dvs en ökning med faktor 1.2 (från mitten till slutet av mars förra året var motsvarande faktor veckovis mellan 7-dagars medel över 13!). , Just nu ser derivatan avseende 7-dagars medel ut att minska, dvs övergång till konkav kurva. Om den trenden fortsätter kommer jömnvikt på IVA (dvs lika många skrivs in som skrivs ut, alt dör) uppnås långt innan vi når vårens nivåer på IVA (500-600).

Nu förstår jag inte. Konkav, innåtbuktande kurva är väl dåligt, det innebär en ökning på slutet upp mot oändligheten. Konvex kurva däremot är dåligt i början men vänder neråt och det är bra.
Nu kan ju du mena att den konkava formen planar ut och i så fall ger det andrum.
Citera
2020-11-08, 12:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Specifikt SARS-nCoV-2 är väl inte visat, ännu, men det verkar inte osannolikt då andra typer kan spridas med fåglar.

"Coronavirus infekterar fåglar och däggdjur och finns över hela världen. "

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/infektion/covid-19/

Fåglar följder väldigt sällan FHM:s hygienrekommendationer och förvarar dessutom mat i krävan, där virus kan överleva.

Det finns en anledning till att man inte dumpar döda djur hur som helst.

Nä det är inte visat ännu, jag tror det är ett däggdjursvirus, men det återstår att se.
Citera
2020-11-08, 12:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Undrar vilket virus hon pratar om här:
/.../
– Man har diskuterat att det kan vara andra coronavirus, som orsakar till exempel förkylningar och som vi alla utsatts för, som ligger bakom denna korsreaktivitet och som kan förklara den T-cells-aktivitet som man sett mot viruset hos så många som 40-60 procent. Men förvånansvärt få likheter finns på genetisk nivå mellan andra coronavirus och det nya coronaviruset, som skulle kunna förklara detta scenario. Därför sökte vi efter andra virus, och hittade en trolig kandidat, säger Cecilia Söderberg-Nauclér.

Cecilia Söderberg-Nauclérs preliminära data talar för att sars-cov-2 har vissa likheter med ett annat virus, som stora delar av befolkningen redan har utsatts för, och därför är immuna mot.

– Vilket virus det rör sig om kan jag inte uttala mig om i nuläget. Men vad denna möjliga korsreaktivitet betyder i verkligheten vill vi nu studera närmare. Det jag sett hittills gör att jag tror att om vi inte hade haft den immuniteten hade epidemin kunnat utvecklats till något mycket värre, och i värsta fall resulterat i total härdsmälta, säger Cecilia Söderberg-Nauclér.
https://www.svd.se/sallan-den-vetenskapliga-diskursen-kollapsat-sa

Herpes?

Mycket möjligt!
Citera
2020-11-08, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och du tror inte det behövs "IVA-personal" på avdelningarna för Covid-19?

Man kan inte göra en skarp avgränsning mellan IVA och inte IVA. Det är utrustning och personal som är flaskhalsen.
Det var just beläggning på IVA (intensivvårdsavdelning) enligt intensivvårdsregistret som vi diskuterade, inget annat. Vad du tror och har för egna teorier om vad som är flaskhals eller inte samt att det finns någon ny typ av coronaintensivvård som inte räknas som intensivvård är en helt annan fråga. Det får du ta med någon som är intresserad av att diskutera det med dig. Jag inte det iaf.
Citera
2020-11-08, 12:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Sjukt om man blivit smittad på det sättet. Får överväga detta

Ja du, jag vet faktiskt inte. Men om du som sagt är utomhus, står i medvind, använder kondom och tar henne bakifrån, så borde det vara safe. Sprita händerna direkt efteråt och duscha och tvätta dig med tvål. Det borde räknas som både hängslen och livrem. Fast mindre kul kanske.
Citera
2020-11-08, 12:16
Medlem
AussieRedMans avatar
Rasslar in folk till IVA 106 nu, var väl typ 70 i fredags. Verkar som experter som Tegnell o Olsen får fel och vi är påväg in i en andra våg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in