2020-11-08, 00:18
Medlem
Hallå Flashback, jag har en fundering kring provanställning och uppsägning. Jag började ett nytt jobb i slutet på sommaren och har jobbat ca 3 månader, (provanställning 6 månader). Det är ett mindre företag i landsbyggdsområde inom bygg där det fattas väldigt mycket folk i hela Sverige.
Det är relativt dyrt att anställa med div verktyg och utrustning, jag har kommit fram till att det aldrig kommer fungera i längden och det kommer gå åt helvete inom en snar framtid. Jag vill säga upp mig innan/när provperioden är slut men har inte mage att göra det när jag vet hur mycket företaget betalat för att jag ska jobba.
Så frågan lyder: ska jag skita i deras investering och söka ett annat jobb eller låta tiden gå och låta bråken bryta ut?
Citera
2020-11-08, 00:26
Medlem
Man up och berätta på måndag. Verktygen kan användas av någon annan och du kommer uppfattas mycket mindre som en djävla idiot om du gör det istället för att bara lata dig.
Citera
2020-11-08, 00:31
Medlem
GoUoDs avatar
Skrattretande dum du är som tror att företag anställer folk med förlust. Berätta för chefen och be om ursäkt över att du är så bekväm. Förslagsvis så samarbetar du med dem tills en ersättare finns för tjänsten.
Citera
2020-11-08, 00:47
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bepenstein
Hallå Flashback, jag har en fundering kring provanställning och uppsägning. Jag började ett nytt jobb i slutet på sommaren och har jobbat ca 3 månader, (provanställning 6 månader). Det är ett mindre företag i landsbyggdsområde inom bygg där det fattas väldigt mycket folk i hela Sverige.
Det är relativt dyrt att anställa med div verktyg och utrustning, jag har kommit fram till att det aldrig kommer fungera i längden och det kommer gå åt helvete inom en snar framtid. Jag vill säga upp mig innan/när provperioden är slut men har inte mage att göra det när jag vet hur mycket företaget betalat för att jag ska jobba.
Så frågan lyder: ska jag skita i deras investering och söka ett annat jobb eller låta tiden gå och låta bråken bryta ut?

Provanställning är till för dig lika mycket som för arbetsgivaren. Om du känner att det här känns inte rätt, så är det så.

Men börja söka jobb nu i så fall, det är lättare nu än sen när du är arbetslös.
Citera
2020-11-08, 00:51
Medlem
Bonnatorps avatar
Personligen tycker jag det känns oklart vad det skulle vara att "det aldrig kommer fungera i längden" för dig på det jobbet.

Är det någon person du är obekväm med på jobbet, eller är det verkligen uppgifterna som du tycker är för krävande av dig?
För om det är att du tycker att det är för svårt kunskapsmässigt så tror jag helt klart att du kan komma förbi det om du kommunicerar ordentligt med kollegorna och ger dig an på att "det här är en framgång om jag klarar av det".

Men om det är så att du verkligen måste säga upp dig, då är det mest ansvarfulla du kan göra att kommunicera med chefen om vilka problem du upplever.
Om han eller hon har god chefskompetens så kommer ni kunna komma fram till den bästa lösningen. Och om det här innebär en kostnad för företaget så är det nog respektfullt av dig om du gör de uppgifter du har inom den kompetens du har, och fortsätta ha en så god kommunikation som möjligt med främst chefen och de närmsta kollegorna under den tiden du är kvar.

Men om vi ser till din personliga situation:
Är det säkert att du får ett jobb någon annanstans så du klarar dig?
För det är antagligen bättre för dig att ha ett jobb som är lite halvobekvämt än att gå på A-kassa eller socialstöd. För många människor är det något att göra om dagarna så man inte känner sig göralös och blir deprimerad eller hittar på dumheter.

Och om inte annat så kan det vara en orsak för dig att fortsätta söka jobb, och ha en försörjning under tiden just så att du har utrymme att betala räkningarna, lite nöjeskassa, och kanske spara undan till framtida utgifter.
Kör färdigt provanställningen och sök aktivt efter ett värdigt alternativ under tiden, rekommenderar jag.

För visst kan det vara lite roligare att börja sommaren med att ha några tusen undanstoppade till behov eller nöje?
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-11-08 kl. 00:57.
Citera
2020-11-08, 01:03
Medlem
yz44s avatar
Jobba tills provanställningsperioden nästan är slut och bestäm dig då.
Citera
2020-11-08, 02:23
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Jobba tills provanställningsperioden nästan är slut och bestäm dig då.
Är väl lika bra att berätta för chefen nu så TS inte hamnar i ofog med chefen när det drar ihop sig. Å andra sidan har TS ingen skyldighet.
Citera
2020-11-08, 03:08
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bepenstein

Börja sök nytt jobb redan nu.
Kolla hur lång uppsägningstid du har och om du får något annat jobb säger du upp dig.

I dagens läge är det lätt att få tag på folk som vill jobba så någon annan kommer att få din gamla plats.

Inget att oroa dig över.
Citera
2020-11-08, 10:49
Medlem
Tack för svar. Jag är inte lat eller bekväm överhuvudtaget utan en av dom mer drivna personerna. En tjänst går alltid att fylla men företagen får inte tag på kvalificerat folk som faktiskt kan hantverket.
Det jag menar med att gå åt helvete är att en viss person som jobbat där x antal år är åt helvete, Guds gåva till mänskligheten ungefär och en riktig vuxenmobbare. Historisk är det andra som slutat pga personen och cheferna vet mycket väl om det men gör inget åt det.
Så jag har nog bättre lycka att hitta annat än att ta bråket när cheferna håller honom om ryggen.
Senast redigerad av Bepenstein 2020-11-08 kl. 11:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in