2020-11-07, 14:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
9 personer har inte dött i Skåne senaste dygnet vad jag kan läsa mig till.
Tidningarna fattar fortfarande inte hur man läser data.

Att ytterligare 9 har rapporterats döda sedan igår är ju såklart tragiskt, men det blir jävligt missvisande att påstå att dessa dött sedan igår.
De skrev så på svt.se lokala delen.
Citera
2020-11-07, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ser mörkt ut i Skåne, kanske den regionen kommer drabbas extra hårt i vinter eftersom de klarade sig förhållandevis väl i våras ?

Hur någon klarade sig i våras är väl helt ointressant när det gäller smittan i samhället?
Citera
2020-11-07, 14:55
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
28/10 var den en som intensivvårdades i västerbotten https://coronarapportering.regionvasterbotten.se/
Jag tittade på https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/.

Min länk anger personer som vårdats för covid. Din länk tycks ange personer med covid eftersom rubriken för diagrammet lyder "Antal patienter som vårdas på sjukhus och har covid-19 samt antal av dessa som vårdas på intensivvårdsavdelning, IVA"
Senast redigerad av outoftheblue 2020-11-07 kl. 14:59.
Citera
2020-11-07, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Ok och vad säger du om

Dr John tycker detta verkar ytterst obehagligt

källa

https://www.youtube.com/watch?v=3QvvMDw6YQw

Det er (udover de 12 cluster5) Cluster 1,2,3 og 4. De har ikke den samme mutation og er ikke vurderet til at true vacciner/immunitet.
Citera
2020-11-07, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
30% var under 60 år på IVA i Skåne häromdagen, 24% i Uppsala.

Medelåldern på IVA i Sverige har väl legat runt 61 hittills.

Frågan är om den sjunkit något under hösten.

Har den legat på 61 år tidigare, och 24-30% nu är under 60 år i nuläget, så tyder det väl snarare på att den ökat något.
Citera
2020-11-07, 14:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
30% var under 60 år på IVA i Skåne häromdagen, 24% i Uppsala.

Medelåldern på IVA i Sverige har väl legat runt 61 hittills.

Frågan är om den sjunkit något under hösten.
Ålder - medel: 59,5 (0 - 97) (min-max)
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2020-11-07, 15:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Gränsen ligger betydligt lägre än så. Ingen över 70 och knappt någon över 50. De flesta är födda på 70-talet. Några på 60-talet.
Det var en iva-sköterska som sa detta i en intervju för 1-2 veckor sedan. Kanske var det i Stockholm, jag kommer inte ihåg.
Citera
2020-11-07, 15:00
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Det er (udover de 12 cluster5) Cluster 1,2,3 og 4. De har ikke den samme mutation og er ikke vurderet til at true vacciner/immunitet.

ok och var har du en källa pa detta att det bara är cluster 5 som ev är immunitetshotande vad gäller kommande vaccisn?? Citera helst !!! Mange Takk
Citera
2020-11-07, 15:01
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Din länk säger

Citat:
Cluster 5 virus er fundet på fem minkfarme og hos 12 stikprøvepersoner i august og september. Af disse er 11 fra Nordjylland og 1 person på Sjælland,
Citera
2020-11-07, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Begriper du inte vilka förödande effekter en överbelastning av sjukvården får? I våras fick de skjuta upp 150 000 operationer och dessa patienter kan inte vänta längre utan man måste börja beta av dessa NU, samtidigt som alltfler covidsjuka kräver sjukhusvård.

Marginalerna att skala upp är inte desamma nu som de var i våras just på grund av uppskjutna operationer. Dessutom är sjukvårdspersonalen slutkörda på många håll i landet.

Dina inlägg vittnar om en synnerligen låg begåvning för att uttrycka det vänligt.
Det är inget jämfört med att krascha världsekonomin, är du pantad? Hur tror du sjukvård och välstånd skapas. Jävla fantasi varelser med noll verklighetsförankring.
Citera
2020-11-07, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, det är märkligt med alla dessa eftersläpningar. Att man aldrig kommer ikapp.

Det är inte eftersläpningar jag talar om.
Tycker inte att en tidning kan skriva att det dött 9 st senaste dygnet, om det faktiskt inte är så det står till.
Citera
2020-11-07, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De skrev så på svt.se lokala delen.

Jag vet. Men om man går inte på region Skåne, så förstår man att dödsfallen härrör från olika dagar senaste veckan..

Dvs, det har inte dött 9 sedan igår.
Det tror jag först på om regionen själv går ut med det. Vad jag kan utläsa, så har det totala antalet döda ökat med 9st sedan igår.
Det är en väldigt stor skillnad. Att det kan sluta med att 9 st dött igår är en senare fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in