Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
Ja, att det alltid har funnits småskaligt valfusk har man varit överens om bland politiska reportrar och politiker från båda lägren i amerikansk media. Men inget som påverkat valet i det stora hela.
Men som de också säger: om det varit ett storskaligt valfusk (väldigt svårt), varför har demokraterna bara sett till att Biden fått flest röster, men samtidigt sett till att republikanerna fått makten i kongressen och senaten? Ska man fuska ser man väl till att ta kontroll över hela maktapparaten? Att fuska sig till att Biden blir en ”lame duck” känns väldigt märkligt. Det mer troliga är att många republikaner har röstat som de i vanliga fall skulle göra i övriga val på röstsedeln, men att de röstat bort Trump genom att rösta in Biden. De vill inte ha Biden, men de vill ha bort Trump.
Högsta republikanska ledaren i Pennsylvania (minns tyvärr inte han heter) har enligt CNN sagt att det INTE förekommit valfusk i Pennsylvania. Jag tror att de högsta politiska ledarna i de stater som räknas nu är minst sagt upprörda över fuskanklagelserna oavsett vilket parti de tillhör.
Här har man jobbat hårt för att ge väljarna i staten bra röstmöjligheter trots C19 och kämpat hårt för att få röstningen och räkningen att fungera . Och TR då som politiker få höra från landets högsta ledare att det sker storskaligt fuskande i ens hemstat måste göra en upprörd.
Det har säkert förekommit mindre fusk. Har hänt i Sverige också. Kan funka lokalt på mindre orter. Men däremot på riksnivå blir det för svårt att fixa att kunna påverka valet. Fungerar bara i diktaturer.
Ja, har man sett något man upplever som valfusk, så kontaktar man myndigheten och rättsväsendet. Man håller inte en rättegång på nätet samt trakasserar och hotar rösträknare.
Det stod i AF att Trumpvänliga medier har fått order från ägarna att ta handen från honom och vara kritiska. Jag har hört/sett liknande uppgifter i amerikansk media. Man vill inte förknippas med honom efter hans attacker och utfall. Hade han mer värdigt accepterat sitt öde hade man hyllat honom för det han gjort.
Ja, exakt. Men republikaner röstfuskar aldrig vad jag förstått. Det har i alla fall hävdats här i tråden. De bara hotar och trakasserar. Och det är ju helt okej.
Frågan är inte om det förekommit valfusk. Det är klart att det gjort, på bägge sidor på individuella initiativ. Det finns alltid personer som dels vill "jävlas med systemet" eller vill försöka "göra lite skillnad".
Frågan är om det finns något organiserat systematiskt valfusk av sådan betydelse att det påverkat valet i någon riktning?
Jag tror faktiskt att ingen tror detta, inte ens de värsta Trumpers i denna tråden, även om de skulle argumentera för detta, och svara på mitt inlägg med argument för att sådant har förekommit. Innerst inne tror de inte detta, men de är så investerade i denna idé att de måste försvara den.
Frågan är då om småfusket på individuell nivå, sammantaget, kan ha påverkat vem som slutligen blir vald som President (läs Joe Biden)? Naturligtvis inte!
#evictionnotice2020
#byebyeneveragain