2020-11-07, 13:21
Medlem
Dagens "Pang i Bygget"

Akutmottagningen i Skövde är överfull. Det kompletterande, tillfälliga covidtältet läcker in regnvatten på personal och patienter.

(...)

– Vi använder vårt nattfikarum som patientrum. Toaletter får vara förråd. Även förrum till visningsrum av avlidna fungerar som förråd. Om någon avlider får vi köra ut materialet i korridoren och ambulanshallen.

Det verkar lite körigt i Skövde med massa covidpatienter när de redan hade fullt även innan...

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/november/overfull-akutmottagning-i-skovde-oroar-nar-fler-smittas/
Citera
2020-11-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Tjeckien är nu uppe i 100 döda om dagen 19 dagar i rad.. Ser ut som snittet den här veckan kommer hamna över 200.

Minns i våras när Tjeckien bröstade upp sig o sa att dom hanterade viruset bäst i Europa...

Våra alarmister nämnde Tjeckien som ett land vi skulle ta efter....

Nu har Alarmisterna färre o färre länder att dra upp som Sverige ska se upp till...

Nu mantrar dom bara Norge o Danmark..

Snart kanske bara Norge...lol
Citera
2020-11-07, 13:29
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Dagens "Pang i Bygget"

Akutmottagningen i Skövde är överfull. Det kompletterande, tillfälliga covidtältet läcker in regnvatten på personal och patienter.

(...)

– Vi använder vårt nattfikarum som patientrum. Toaletter får vara förråd. Även förrum till visningsrum av avlidna fungerar som förråd. Om någon avlider får vi köra ut materialet i korridoren och ambulanshallen.

Det verkar lite körigt i Skövde med massa covidpatienter när de redan hade fullt även innan...

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/november/overfull-akutmottagning-i-skovde-oroar-nar-fler-smittas/

Det större "fältsjukhuset" som byggdes läckte ju också in vatten i skarvarna (det här var i april). Inte ens Försvarsmakten har någon kompetens kvar i Sverige.
Citera
2020-11-07, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Här hemma har vi kill- och tjejgissat också präglat mest utifrån personlighetstyp. Jag som pessimist tror allt är kört ända till hösten. Min partner tror våren.
Just nu är allas gissningar bättre inget. Blir tokig av ovissheten. Så gissningar börjar iaf utgöra någon form av statistik i huvudet. Något att ta på. Något konkret om än subjektiva spekulationer.

Ja precis. Jag förstår den känslan du beskriver - ovissheten tär verkligen otroligt mkt.

Kan utveckla vad min gissning baserar sig på i alla fall, så att den kanske känns lite mer trovärdig. Jag tror verkligen att detta virus är väldigt årstidsbundet, tycker det är tydligt redan nu. Därmed tror jag det verkligen borde vända nedåt åtminstone på norra halvklotet nån gång runt jul.

För oss i Norden kanske det tar längre tid, jag tänker på "VAB-ruari", som man brukar säga. Tror det finns en anledning att så många alltid är sjuka i februari här, att då har man säkert som minst D-vitamin, efter en lång vinter. Sedan i mars kommer ju solen ändå lite igen.

I södra EU tror jag därför vändningen kommer tidigare, då de har vår tidigare.

april-september tror jag du kan andas ut helt igen, smittan är obefintlig då, tror jag.

Som längst tror jag alltså du behöver hålla ut till februari, för att se en tydlig vändning.

Dock vill jag just nu gärna känna en optimism och hoppas ändå att vändningen kommer ännu tidigare..
Citera
2020-11-07, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Ge mig era tankar på när vi når toppen globalt - så kurvan vänder och går neråt?
Mitt kontrollbehov skriker efter svar.

I mars vänder det nedåt och i sommar är det nästan borta. Men innan dess kommer sjukvården braka ihop fullständigt. Det kommer att vara omöjligt att hantera det blodbad som kommer ske i januari-februari. Andra coronavirus peakar i januari-februari och försvinner i princip i maj och hittills verkar korråna bete sig liknande.

I höst kommer det nog tillbaka igen men förhoppningsvis är många vaccinerade då.
Citera
2020-11-07, 13:34
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Toppnoteringen över antal smittade/dag sker garanterat före jul, troligen före 1 december. Såvida det inte blir ett jätteutbrott med bekräftade fall i Asien, men det är osannolikt, även om det är folkrikt, är det för många länder som är dåliga på att rapportera fall, att det ska kunna ge fler fall än under topparna i Europa och USA.
Med detta menar jag givetvis inte att det är över innan jul, men att toppnoteringen med största sannolikhet sker då.

Åh, ja! Tänk om så vore. Då kan 2021 ta oss in i något positiv och hoppfullt med en gång. Detta året vill jag sen glömma fort.
Ren gissning eller baserat på något?
Citera
2020-11-07, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har smittan gått så långt att myndigheterna vägrar test också.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/testkapaciteten-har-n%C3%A5tt-taket-i-v%C3%A4stra-g%C3%B6taland-1.36718663

Jag undrar hur många fler som ska behöva dö, eller skadas allvarligt innan myndigheterna tar itu med problemen.

Har funderat på hur denna smittkurva kommer att gestalta sig. Jag skulle gissa att vi fortsätter uppåt nu i november och når någon slags peak under december månad. Kanske runt lucia ungefär. Sedan kommer smittan att avta, för att dyka ordentligt under jullovet i och med att skolorna är stängda. Vad som händer nästa år är förstås svårt att säga. Det beror delvis på hur många som då har hunnit bli immuna, samt om de som var sjuka i våras fortfarande kommer vara det då.
En viss tredje våg tror jag ändå vi kommer få se med start i början av mars, som nog kan hålla i sig med någorlunda jämn frekvens till i slutet av april. Sedan förstås ordentlig nedgång nästa sommar. Innan dess hoppas jag också att vi har ett vaccin på plats. Skulle nästan tro att vi har det.

Peak in Jan-Feb, slowdown in April. Nothing to say that December won’t accelerate considering how many people get together with their families for Christmas. Superspreading event of the year.
Citera
2020-11-07, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Tredje vågen som lär anlända i slutet av Februari tror jag kommer att vara den värsta hittills, antalet "zombier" kommer att öka kraftigt då vårt immunförsvar nu försvagats till något mycket vekt, då vi likt indianstammar sitter hemma och inte utsätter oss för vardagliga bakterier i samma utsträckning som tidigare. Antalet döda kommer också att stiga kraftigt, äldre och andra riskgrupper orkar helt enkelt inte isolera sig längre.

Ni anser altså att det är bättre att riskera smittas nu för att slippa ev. bli smittad senare?

Jag ger Er 2 sannolika alternativ här, välj vilket Ni tror på och lev därefter, alternativt ge Er egen anedning till det vi ser.

1. Det är en stor andel som inte kan bl infekterade vilket gör att smittan inte sprider sig fullt ut i samhället

2. Restriktinerna fungerar och de som följer de blir inte infekterade.

Oavsett vilket, anpassa Ert liv till det rådande klimatet, även fast Ni själv inte "tror" på pandemin så respektera de som så gör, det samälle vi nu har är ett resultat av hur majoriteten vill ha det och vill man inte stötas ifrån samhälleskroppen så anpassar man sig.
Citera
2020-11-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
I mars vänder det nedåt och i sommar är det nästan borta. Men innan dess kommer sjukvården braka ihop fullständigt. Det kommer att vara omöjligt att hantera det blodbad som kommer ske i januari-februari. Andra coronavirus peakar i januari-februari och försvinner i princip i maj och hittills verkar korråna bete sig liknande.

I höst kommer det nog tillbaka igen men förhoppningsvis är många vaccinerade då.
Du skjuter ju alltid fram "när kollapsen kommer". Nu är det alltså jan/feb? Sorry, går inte ta dig seriöst.
Citera
2020-11-07, 13:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Peak in Jan-Feb, slowdown in April. Nothing to say that December won’t accelerate considering how many people get together with their families for Christmas. Superspreading event of the year.

Så sades om midsommar också, men så blev det inte. Jag tror snarare skolan är superspridar-eventet of the year jag...
Citera
2020-11-07, 13:42
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja precis. Jag förstår den känslan du beskriver - ovissheten tär verkligen otroligt mkt.

Kan utveckla vad min gissning baserar sig på i alla fall, så att den kanske känns lite mer trovärdig. Jag tror verkligen att detta virus är väldigt årstidsbundet, tycker det är tydligt redan nu. Därmed tror jag det verkligen borde vända nedåt åtminstone på norra halvklotet nån gång runt jul.

För oss i Norden kanske det tar längre tid, jag tänker på "VAB-ruari", som man brukar säga. Tror det finns en anledning att så många alltid är sjuka i februari här, att då har man säkert som minst D-vitamin, efter en lång vinter. Sedan i mars kommer ju solen ändå lite igen.

I södra EU tror jag därför vändningen kommer tidigare, då de har vår tidigare.

april-september tror jag du kan andas ut helt igen, smittan är obefintlig då, tror jag.

Som längst tror jag alltså du behöver hålla ut till februari, för att se en tydlig vändning.

Dock vill jag just nu gärna känna en optimism och hoppas ändå att vändningen kommer ännu tidigare..

Superbra tankar! Det ger ljus i tunneln. Om än kallt och mörkt i famlandet framåt..

Kanske har vi båda rätt i diskussionerna här hemma. Det vänder till våren men först till sensommaren/ höst kan vi tillåta oss den spontanitet och närhet man saknar. Att vi är sociala varelser har aldrig varit så tydligt som nu. Saknar tom möjligheten att hälsa på svärmor utan att tänka på risker.
Citera
2020-11-07, 13:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Nio personer avlidna i Skåne det senaste dygnet, + sex på IVA..

”Det senaste dygnet har ytterligare nio personer med covid-19 avlidit i Skåne, enligt Region Skåne. Totalt vårdas 82 patienter på de skånska sjukhusen varav 15 på intensivvårdsavdelning. Det är en ökning med sex personer på IVA, men siffran för patienter på vårdavdelning är oförändrad mot gårdagens.”

svt.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in