2020-11-07, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uniqed
Nej, det hoppas jag inte att jag har påstått. Som sagt, jag påstår inte att jag har rätt och någon annan fel. Kan bara förstå invändningen kring att utan elektorerna så hamnar oproportionerligt mycket makt hos New York, Los Angeles, Chicago och några fler storstäder. Städer där invånare förmodligen har helt andra intressen och förutsättningar än lantbrukaren i Wyoming.

Bara titta på Sverige. Miljöpartiet som i princip uteslutande har sina väljare i Stockholms innerstad driver igenom en politik som är svårförenlig med livsstilen i stora delar av landet. Ett elektorssystem är kanske inte det rätta lösningen, men det är ett försök.

Okej, jo visst finns det för- och nackdelar med båda systemen. Saken med en demokrati är ju liksom att alla kan inte få som de vill. Dock så har faktiskt lanbrukaren i Wyoming en väldigt stor politisk makt jämfört med en person i LA. Detta skulle lanbrukaren fortfarande ha även om man började räkna popular vote istället för EC i och med att varje delstat har två senatorer. Ingen politiker har blockerat mer lagstiftning från att driva igenom äm Mitch McConnell och han representerar faktiskt bara halva Kentucky.

Dessutom så har ju staterna en väldigt hög grad av självstyre och bonden i Wyoming röstar ju in sina lokala politiker som stiftar lokala lagar. I USA är det många områden där det är svårt för federal lagstiftning att gå in och detaljstyra för mycket på staternas självbestämmande, så bonden har det faktiskt rätt bra möjlighet att påverka i jämförelse med svenska lantbor även om EC skulle avskaffas.
2020-11-07, 04:04
Medlem
Erpatjoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Haha! Den där Kemp...j*vla voting suppression savant. Hoppas han får vad han förtjänar.

Du råkar inte ha en länk man kan få kika på?

Har faktiskt svårt att hitta en textkälla som inte är bakom en paywall, men här kan du lyssna på hela storyn ur ett IT perspektiv i alla fall : https://malicious.life/episode/episode-97/
2020-11-07, 04:06
Medlem
Erpatjoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Hmm.. newsweek.com/ghislaine-maxwell-confirms-bill-clinton-jeffrey-epstein-plane-unsealed-documents-1540852

Hur motbevisar det något jag sa? Varför försöker du försvara trumpen med en horkarl som var president för 19 år sedan?
2020-11-07, 04:07
Medlem
likebananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Nå, med "ville ha det så", menar jag att de fann detta som det bästa alternativet i en salig röra. Precis så tror jag jänkarna nu också resonerat. De kanske inte "helst vill ha" Biden, men han är det mest vettiga (eller minst eländiga) alternativet. Demokratin i ett nötskal.

Naturligtvis är det så som du säger. Trump blev kickad för att han är väldigt ogillad och folk såg väl inget annat val än att rösta på Biden, även om man nu egentligen vet väldigt lite var han står i många frågor. Harris har ju många gånger kallat Biden rasist men Biden är ju rätt slipad efter 47 år och valet av henne som VP gav honom svarta amerikaners röster. Nu är ju säkert Harris lika slipad för hon ser att Biden kommer väl knappast att klara sig på benen länge och hon blir då den första kvinna om president. Det mest intressanta blir ju mellanårsvalet känns det som.
2020-11-07, 04:08
Medlem
Erpatjoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Jag känner inte till ngt av det du som du skriver här.

Men på tal av gerrymandering, så är det NY som använder sig av det mest av samtliga delstater i USA.

Klart du inte gör, din sida är inte påläst utan får skiten från altright bloggar utan källkritik.
2020-11-07, 04:09
Medlem
Badassmfokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erpatjoff
Nej han bjöd bara hem honom till flertalet fester hos honom, sen har ju Donald ett eget plan så dom där flight logsen kanske bör utvidgas. Men faktum är att när han blev tillfrågad vad han har att säga om den som skaffade underåriga flickor till epstein är fortfarande "frankly i wish her well"

Så sug på det och fundera på vad hon skulle kunna avslöja om han fördömde henne.
Haha så jävla löjligt partisk och dum i huvet. Hon blev arresterad där han är president precis som Epstein och han säger det när hon är i fängelse och kan dö vilken dag som helst, så vad fan ska han säga liksom...
2020-11-07, 04:09
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erpatjoff
Hur motbevisar det något jag sa? Varför försöker du försvara trumpen med en horkarl som var president för 19 år sedan?
På vilket jävla sätt försvarar jag Trump? Tyckte bara att det var komiskt att du nämnde Trump i samband med Epstein, eftersom att Clinton har en mkt starkare koppling till den snubben.
Senast redigerad av Generalandersson 2020-11-07 kl. 04:12.
2020-11-07, 04:11
Medlem
Erpatjoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badassmfoka
Haha så jävla löjligt partisk och dum i huvet. Hon blev arresterad där han är president precis som Epstein och han säger det när hon är i fängelse och kan dö vilken dag som helst, så vad fan ska han säga liksom...
Ja Trump är patetisk och dum i huvudet det har du rätt i.

Han kan ju fördöma barnhandeln hon har fört men vad fan vet jag jag är bara en vettig människa. Jag är inte den som finns på 30tals bilder på fester ihop med fanskapet.
2020-11-07, 04:14
Medlem
Erpatjoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Perfekt!
Också en fantastisk podcast när det inte handlar om just det här, om man är intresserad av hacking och IT-säkerhet. Har lyssnat på alla avsnitt sedan den började och det är kul när man känner igen vissa situationer.
2020-11-07, 04:14
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
Naturligtvis är det så som du säger. Trump blev kickad för att han är väldigt ogillad och folk såg väl inget annat val än att rösta på Biden, även om man nu egentligen vet väldigt lite var han står i många frågor. Harris har ju många gånger kallat Biden rasist men Biden är ju rätt slipad efter 47 år och valet av henne som VP gav honom svarta amerikaners röster. Nu är ju säkert Harris lika slipad för hon ser att Biden kommer väl knappast att klara sig på benen länge och hon blir då den första kvinna om president. Det mest intressanta blir ju mellanårsvalet känns det som.

Jag tycker helt ärligt att det ska bli mer spännande och se vad republikanerna ska göra för att förbereda sig inför 2024, åt vilket håll tänker partiet gå nu när Trump har förlorat (vi ser ju redan republikaner som öppet h ar börjat vända honom ryggen) tänker man fortsätta längs med Teaparty/Trumpismen/konspirationsteorier, Nyliberalismen/Rand Paul/liberterians eller tänker man köra på bokstavstroende kristna med Ted "Guds Sändebud enligt pappa" Curz?

Eller ska republikanerna genuint ta och överraska alla till 2024 och lära sig av sina misstag och faktiskt försöka leta reda på en genuin marknadsliberal med ett slipat leende, rak rygg och karisma?
2020-11-07, 04:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag tycker helt ärligt att det ska bli mer spännande och se vad republikanerna ska göra för att förbereda sig inför 2024, åt vilket håll tänker partiet gå nu när Trump har förlorat (vi ser ju redan republikaner som öppet h ar börjat vända honom ryggen) tänker man fortsätta längs med Teaparty/Trumpismen/konspirationsteorier, Nyliberalismen/Rand Paul/liberterians eller tänker man köra på bokstavstroende kristna med Ted "Guds Sändebud enligt pappa" Curz?

Eller ska republikanerna genuint ta och överraska alla till 2024 och lära sig av sina misstag och faktiskt försöka leta reda på en genuin marknadsliberal med ett slipat leende, rak rygg och karisma?

Du menar att du hoppas på att republikanerna ska gå tillbaka till att vara slätstrukna själlösa as som är som Fredrik Reinfeldt? Det är vad du gillar?
2020-11-07, 04:21
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du menar att du hoppas på att republikanerna ska gå tillbaka till att vara slätstrukna själlösa as som är som Fredrik Reinfeldt? Det är vad du gillar?

Skulle de gå den vägen så är det Rand Paul som gäller, ska de dock gå tillbaka till att ha politiker med integritet och som är ärliga så blir det snarare att gå tillbaka till innan Reagan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in