2020-11-06, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Det har ju varit en perfekt beskrivning av en bubbla de senaste 15 åren...

ja bubblan börjar nog närma sig ca 20 år?

men den kan säkert växa ännu mera så länge bankerna lånar ut pengar med luft som säkerhet?

https://maklarvarlden.se/wp-content/uploads/2019/12/bopris2000.jpg
Senast redigerad av klinkerhofen 2020-11-06 kl. 21:37.
2020-11-06, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
ja bubblan börjar nog närma sig ca 20 år?

men den kan säkert växa ännu mera så länge bankerna lånar ut pengar med luft som säkerhet?

https://maklarvarlden.se/wp-content/uploads/2019/12/bopris2000.jpg

Tack för den där bilden. Den sammanfattar ganska väl hur mycket priserna på hus/bostadsrätter kommer att falla förr eller senare...

Skrämmande.
2020-11-06, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Tack för den där bilden. Den sammanfattar ganska väl hur mycket priserna på hus/bostadsrätter kommer att falla förr eller senare...

Skrämmande.
Och exakt vad menar du skulle orsaka detta fall på 60-70%?
Senast redigerad av Perfecthairline 2020-11-06 kl. 22:16.
2020-11-06, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Och exakt vad menar du orsaka detta fall på 60-70%?

Ja, nu när folk slänger in allt de(samt deras föräldrars pengar) äger för att kunna låna en lägenhet av banken, som de sedan använder som kassako för att låna ännu mer krediter av banken, för att köpa alla sina lyxvaror såsom luis vitton väskor och rolexar, och investera i sina två amazon aktier, så tar det troligtvis stopp nu när ekonomin är på väg att totalkollapsa.

Men vad vet jag?

Vad tror du? Fortsätter vi?
2020-11-07, 00:50
Medlem
Citat:
Ja, nu när folk slänger in allt de(samt deras föräldrars pengar) äger för att kunna låna en lägenhet av banken, som de sedan använder som kassako för att låna ännu mer krediter av banken, för att köpa alla sina lyxvaror såsom luis vitton väskor och rolexar, och investera i sina två amazon aktier, så tar det troligtvis stopp nu när ekonomin är på väg att totalkollapsa.

Men vad vet jag?

Vad tror du? Fortsätter vi?
Jag tror att de flesta helt enkelt behöver någonstans att bo.

När jag och frugan började kolla på större hyresrätter, fyror med hyra på 16000 kr/månad, så var det ett enkelt val. Vi betalar betydligt mindre än så för ett radhus i månaden och ändå är det mesta amortering.

Jag blev lite överraskad att priserna steg så kraftigt under Coronan och möjligen blir det mindre justeringar nedåt när Coronan är över.

Jag har dock väldigt svårt att se några större prisjusteringar nedåt så länge som räntorna förblir så låga.
2020-11-07, 01:21
Medlem
Citat:

Skrämmande.

Fast finns det något som säger att bostadspriser och KPI ska följa varandra? Konsumentpriser och priser på tillgångar känns ju som äpplen och päron. Nu har jag ingen graf men inflationen i penningmängd måste vara gigantisk under denna period. Någonstans måste pengarna ta vägen, om inte i den reala ekonomin och påverka KPI så självklart tillgångar. Utbudet på pengar har ökat och priset (ränta) har gått ned, priset på tillgångar upp.
2020-11-07, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Fast finns det något som säger att bostadspriser och KPI ska följa varandra? Konsumentpriser och priser på tillgångar känns ju som äpplen och päron. Nu har jag ingen graf men inflationen i penningmängd måste vara gigantisk under denna period. Någonstans måste pengarna ta vägen, om inte i den reala ekonomin och påverka KPI så självklart tillgångar. Utbudet på pengar har ökat och priset (ränta) har gått ned, priset på tillgångar upp.
Så din tes är alltså att det helt naturligt försvinner in i medlemskap där inte ens ert lilla kollektiv gemensamt äger någon mark? Det är din bild av "tillgång"? Jag är medveten om att det finns gott om idioter på båda sidor av detta, vill bara vara tydlig med att du är en av idioterna på en av sidorna.
2020-11-07, 08:03
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/

https://ekonomihandboken.se/arbete-lon-och-arbetsloshet/hur-har-lonerna-hojts-i-sverige/

Nu vill jag se statistik från dig som bevisar motsatsen, har du inte det så kan du lämna tråden.
Hur man mäter KPI är en bedömningssport. Bedömer man den fel så stämmer ju inte statistiken du ser som bevis för reallöneökningar.
Bedömningssporter har inte i OS att göra, bara det som går att mäta har det.
Så vad för statistik vill du se?
2020-11-07, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Detta är absolut relevant.

Penningmängden i m3 har ökat kraftigt och räntorna har gått ned från 13-14 % på slutet av 80-talet till dagens nivåer, det skulle vara intressant att sambandet mellan bostadspriser och kpi justerat för m3 och ränteändringar.
2020-11-07, 09:06
Medlem
Imnshos avatar
Det är nog snarare en blåsa med väldigt tjockt gummi. Finns mycket elasticitet kvar att tänja ut den.

För nog är det väl dags för nya stimulanspaket? Det är alldeles för många veckor sedan det förra. Och nog kan väl centralbankerna köpa upp ett oändligt antal utställda obligationer så att räntan hålls på 0%?
2020-11-07, 10:18
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roffe69
Hur man mäter KPI är en bedömningssport. Bedömer man den fel så stämmer ju inte statistiken du ser som bevis för reallöneökningar.
Bedömningssporter har inte i OS att göra, bara det som går att mäta har det.
Så vad för statistik vill du se?

Det vet jag, jag vill bara se någon välsorterad och paketerad statistik (helst inte från en privatperson utan från något ok känt institut eller liknande). Då finns det ett underlag att diskutera.
Senast redigerad av Pershagen76 2020-11-07 kl. 10:27.
2020-11-07, 10:33
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Den prisnivån var det på insatsen på den tiden.
Jag köpte en BR lite tidigare för ca 4 månadslöner.

Det som du utelämnar här är av signifikant betydelse.

Produktionskostnaden för en BR som jag köpte är ingalunda två månaders arbete för en person. Det borde de flesta kunna inse.
Skalar jag med fastighetsprisindex så hamnar vi snarare på 100 nettomånadslöner. Jag betalade således ca 4% av kapitalkostnaden i insats.

Resterande 96% satt BRF på. Och jag hade också en mycket hög månadsavgift. Högre än hyran i en HR.

Idag är BRF mycket ringa belånad och det är istället köparen som får ta nästan rubbet i insatsen.

Att man allokerat om så att köparen tar det mesta av kapitalkostnaden istället för BRF är ingen bubbla.

Jag vet inget om skulderna hos kompisens BRF men vad jag vet hade han ingen märkvärdigt hög hyra (för hade han haft det skulle jag kommit ihåg det), du som är bra att gräva fram siffror borde väl kunna hitta ngt man kan jämföra med mot dagens prisbild?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in