Citat:
Ursprungligen postat av
Generalandersson
Reaganomics funkar inte lika väl i Europa som det den gjorde i USA, eftersom vi använder oss av en helt annan modell och så är det helt olika ekonomiska förutsättningar på de två kontinenten.
Men ingen kan allvarligt talat påstå att det Reagan var en dålig eller en mislyckad president, siffrorna pekar tydligt på att RR är bland den viktagste, bästa och mest populära president som USA någonsin har haft.
Reagans modell hade funkat lika dåligt i Europa som den bevisligen gjort i USA de senaste 30 - åren.
Hade Reagan varit president idag hade han varit lika hatad som Trump av folk som faktiskt läser och går igenom hans policy. Men han är så mycket charmigare än Trump är mycket mer "classy" så han hade kommit undan med det.
Till och med jag blir charmad av Reagan och hans humor och jag är står så långt ifrån hans politik man kan komma. Men sen när jag läser hans policy vill jag spy.
Reagans politik var fruktansvärt dålig och har i längden bara gynnat 1% av befolkningen.
Som jag tidigare nämnt: Det finns andra sätt att göra det på. FDR tog hela landet ut ur den ekonomiska depressionen på 1920 - talet och hans politik präglar fortfarande de få sakerna som gynnar hederliga arbetande människor idag.
"Social Security" och USA:s utbyggnad av infrastrukturen genom FDR:s "New Deal" är onekligen bland de mest framgångsrika lagstiftningarna som existerat i landets historia. Fanns massor med folk som satte sig emot The New Deal redan då och sa att USA kommer gå under som land om detta går igenom. Istället tog man sig ur depressionen.
Jag gillar inte att använda popularitet som argument men: FDR var så populär att han blev president 4 terms (!) och dog vid makten i Vita Huset. Det är inte ens någon avancerad politik, det är bara en version av socialdemokrati som gynnar den absolut största majoriteten.
Dessa två män är varandras motpoler på många sätt och jag kan med stolthet säga att jag är glad att vi i Sverige lever mycket mer enligt FDR:s principer och inte Reagan. Men hade jag varit miljardär hade jag säkert älskat Reagan. Jag får ju massa pengar över efter skatterabatter som jag sedan kan slänga in på börsen och sen peka nedåt och klaga på arbetarklassen