2020-11-06, 16:20
Medlem
Det är fortfarande ett tidigt stadie, men har sedan snart 2 veckor tillbaka haft symptom jag inte varit med om tidigare. Jag kände helt plötsligt hur det började värka i flera leder i kroppen, och känsla av trötthet, sömnstörningar, stickningar i kroppen, koncentrationssvårigheter och viss svårighet med minnet. När jag sökt runt kommer dessa två kroniska sjukdomar upp. Är det någon annan som är bekant med dessa två tillstånd? Vad bör man göra om man misstänker att man har det och är i ett tidigt stadie?

Har tidigare haft en mildare smärta som suttit kvar sedan två år i benet. Har haft tinnitus ett tag som varit stressande under perioder även om jag började hanterade bättre och bättre, så jag blev förvånad att alla dessa symptom dök upp.
Senast redigerad av Grunkz 2020-11-06 kl. 16:23.
Citera
2020-11-06, 16:26
Avslutad
Innan du börjar tänka sjukdomar så låter det i mina öron som du är fruktansvärt jobb- och livsstressad, och så yttrar det sig med de här symptomen. Håller du på att jobba livet ur dig? Är du pressad över livets och tidens krav?
Citera
2020-11-06, 16:30
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Det är fortfarande ett tidigt stadie, men har sedan snart 2 veckor tillbaka haft symptom jag inte varit med om tidigare. Jag kände helt plötsligt hur det började värka i flera leder i kroppen, och känsla av trötthet, sömnstörningar, stickningar i kroppen, koncentrationssvårigheter och viss svårighet med minnet. När jag sökt runt kommer dessa två kroniska sjukdomar upp. Är det någon annan som är bekant med dessa två tillstånd? Vad bör man göra om man misstänker att man har det och är i ett tidigt stadie?

Har tidigare haft en mildare smärta som suttit kvar sedan två år i benet. Har haft tinnitus ett tag som varit stressande under perioder även om jag började hanterade bättre och bättre, så jag blev förvånad att alla dessa symptom dök upp.

Undvika stress.
Citera
2020-11-06, 16:37
Medlem
Idumeas avatar
Alla sakerna som du nämner stämmer väldigt bra in på stress och utbrändhet. Det kan också vara vitaminbrist (B12 eller magnesium till exempel) eller en underaktiv sköldkörtel.
Skulle dock satsa mina pengar på utbrändhet. Varva ned och sluta googla symptom, det kommer bara göra dig mer uppstressad och orolig.

Oavsett vad du lider av så kan det ju vara bra att göra ett besök hos vårdcentralen. De kan ta lite blodprover och utesluta det ena eller det andra.
Citera
2020-11-06, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Innan du börjar tänka sjukdomar så låter det i mina öron som du är fruktansvärt jobb- och livsstressad, och så yttrar det sig med de här symptomen. Håller du på att jobba livet ur dig? Är du pressad över livets och tidens krav?

Jo, det har blivit väldigt mycket på jobbet där jag tar på mig mer uppgifter än andra och vill alltid göra det lilla extra. Har skett en tragedi där en nära släkting fått mer eller mindre en dödsdom. Är nog rätt stressad över livets krav där det är mycket som jag tänker att jag vill fixa, och där jag ställer väldigt mycket krav på mig själv och har rätt mycket prestationsångest. Mycket ångest över att jag bara vill bli frisk från detta.
Citera
2020-11-06, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Alla sakerna som du nämner stämmer väldigt bra in på stress och utbrändhet. Det kan också vara vitaminbrist (B12 eller magnesium till exempel) eller en underaktiv sköldkörtel.
Skulle dock satsa mina pengar på utbrändhet. Varva ned och sluta googla symptom, det kommer bara göra dig mer uppstressad och orolig.

Oavsett vad du lider av så kan det ju vara bra att göra ett besök hos vårdcentralen. De kan ta lite blodprover och utesluta det ena eller det andra.

Jag har gjort blodprover som uteslutit att det handlar om B12 eller sköldkörteln.

Har man smärta som hoppar mellan leder om man är utbränd?
Citera
2020-11-06, 17:11
Medlem
Citat:
Jag har gjort blodprover som uteslutit att det handlar om B12 eller sköldkörteln.

Typisk kärringsjuka. Fortsätt leva som vanligt så har det gått över om några dagar.
Citera
2020-11-06, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Typisk kärringsjuka. Fortsätt leva som vanligt så har det gått över om några dagar.

Vad menas med "kärringsjuka" ?
Citera
2020-11-06, 17:31
Avslutad
Citat:
Jo, det har blivit väldigt mycket på jobbet där jag tar på mig mer uppgifter än andra och vill alltid göra det lilla extra. Har skett en tragedi där en nära släkting fått mer eller mindre en dödsdom. Är nog rätt stressad över livets krav där det är mycket som jag tänker att jag vill fixa, och där jag ställer väldigt mycket krav på mig själv och har rätt mycket prestationsångest. Mycket ångest över att jag bara vill bli frisk från detta.

Ja det är nog livsstressen från jobb, din nära släktings svåra sjukdom och och vilja vara duktig som är problemet för dig. Jag tror du är kärnfrisk och inga tester kommer visa på någon sjukdom. Du måste helt enkelt börja ditt liv på ett nytt sätt.
Citera
2020-11-06, 17:37
Medlem
Idumeas avatar
Citat:

Ja, värk kan absolut vara ett symptom på utmattningssyndrom. Fysisk smärta är vanligt när psyket är pressat. Själv får jag ofta problem med värk i handleder och stickningar i benen om jag är stressad och sover/äter/dricker för lite.

Men utbrändhet är ju även det något som är värt att utreda och söka vård för, så det är nog en bra idé att gå tillbaka till vårdcentralen.

Det beror mycket på vart man bor också, men sjukgymnaster har ofta egna kliniker som man kan gå till utan remiss från vårdcentral. Kan vara värt att kolla på! Särskilt någon som är mer inriktad på långvarig smärta eller stress.
Citera
2020-11-06, 17:40
Medlem
Citat:

Testat för Borrelia?
Citera
2020-11-06, 17:41
Medlem
Citat:
Vad menas med "kärringsjuka" ?

Ett annat ord är inbillningssjuka. Inget man skall belasta sjukvården med. Framför allt inte nu i pandemitider.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in