2020-11-06, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det vet jag väl. Jag jobbade 20+ år inom Landstinget. Jag har sett eländet inifrån. Är ganska mätt.

Du är inte logisk.

Så en megabelastning till är bara en detalj, för att vården var trasig redan innan? Öhm...

Det fanns all anledning att inte överbelasta vården. Coronakrisen var synnerligen destruktiv, inte minst för personalen.

Arbetsskadorna har ökat enormt.

Jaja skit samma. Du får tro att vården inte kraschade i våras. Jag såg den krascha med egna ögon. Ha det gott.
Nej, det jag försökte belysa att år av udda politiska prioteringar redan lett till en ansenlig vårdskuld. Hade Kina inte släppt lös viruset hade vårdskulden fortfarande varit makerbert stor i Sverige just nu. Jag får ibland intrycket att folk glömt bort åratal om av politiska diskussioner kring vårdskulden, detta för att göra en poäng kring Covid.
Citera
2020-11-06, 15:51
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Därför måste man gå på andra siffror som ex inläggningar, andel positiva etc och väga olika dataset. Ökningen under hösten i Europa var för övrigt något jag skrev om redan i början av april.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Antalet inläggningar är såklart en ganska bra siffra att titta på. Men vi ser ju att andelen positiva test har ökat snabbt senaste tiden. Hiskelig handfallenhet att Sverige inte kan få upp testkapaciteten motsvarande behovet.
Citera
2020-11-06, 15:58
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det vet jag väl. Jag jobbade 20+ år inom Landstinget. Jag har sett eländet inifrån. Är ganska mätt.

Du är inte logisk.

Så en megabelastning till är bara en detalj, för att vården var trasig redan innan? Öhm...

Det fanns all anledning att inte överbelasta vården. Coronakrisen var synnerligen destruktiv, inte minst för personalen.

Arbetsskadorna har ökat enormt.

Jaja skit samma. Du får tro att vården inte kraschade i våras. Jag såg den krascha med egna ögon. Ha det gott.

På tal om ologisk. Hur kunde Anders Tegnell utsätta personal i sjuk- och äldrevården för detta hänsynlösa trauma när han visste om tillståndet inom vården och äldreomsorgen. Trots varningar om flockimmunitetstrategins följder och tillståndet inom vården gick han all in på en högrisk-teori. Är Anders Tegnell en hänsynslös psykopat?
Citera
2020-11-06, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
På tal om ologisk. Hur kunde Anders Tegnell utsätta personal i sjuk- och äldrevården för detta hänsynlösa trauma när han visste om tillståndet inom vården och äldreomsorgen. Trots varningar om flockimmunitetstrategins följder och tillståndet inom vården gick han all in på en högrisk-teori. Är Anders Tegnell en hänsynslös psykopat?

Det är något allvarligt fel på Anders, ja. Jag gissar på aspie med grandiosa drag, samt att han blivit hög på makt. Högst olämplig.
Citera
2020-11-06, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Antalet inläggningar är såklart en ganska bra siffra att titta på. Men vi ser ju att andelen positiva test har ökat snabbt senaste tiden. Hiskelig handfallenhet att Sverige inte kan få upp testkapaciteten motsvarande behovet.

Om man antar att runt 5 % är förkylda given vecka (från FHMs hälsorapport) och 8 % av dessa har covid-19, så får man ett utfall på 40000 personer per vecka. Nu har andelen förkylda varit högre tidigare veckor, men även andelen med covid-19 varit lägre. Men överslagsmässigt är det en rimlig bedömning att en 400000 varit sjuka i covid-19 senaste 10-veckorsperioden, då mestadels unga personer.
Citera
2020-11-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ja, dessvärre lär flertalet gå bort i både cancer och och andra sjukdomar denna helg . Kanske kör några till och med ihjäl sig? Men den enda sanna dödsformen är Covid-19.

Säg inte detta till alarmisterna för dom har helt förtängt att folk dör som flyger även utan Covid-19...
Citera
2020-11-06, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Och var är våra fantastiska journalister nu är alla vet att Tegnell medvetet offrade människor i Sverige?
Citera
2020-11-06, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, flera experter som Tegnell och Olsen har ju låtit meddela att en andra våg under hösten var ytterst osannolik. De har bara trott på enstaka fall av klustersmitta. Nu sitter vi här 6 november, med en galopperande smittspridning över hela landet och det finns inte minsta tendens till avmattning. Tvärtom. Den sprids över hela landet i alla åldersgrupper. Man kan ju enkelt konstatera att de fick fel.

https://omni.se/professor-ger-tegnell-ratt-ingen-andra-vag-i-sverige/a/dlOm0w

Ska ändock vara ödmjuk och konstatera att jag inte trodde att smittan skulle dyka så mycket som den gjorde under sommaren. Det har visat vilken enorm betydelse skolan har i smittspridningen. När den dök så mycket redan i juni förstod man att det skulle bli en andra våg. Speciellt när man fick resultatet från antikropptesterna som visade att förhållandevis få bar på antikroppar. Skulle vilja säga att ALLT var bäddat och klart för den andra vågen redan vid midsommar ungefär. Senast i slutet av juni borde alla experter förstått vartåt det barkade.

Jag är högskoleutbildad inom statistik och ekonomi.

Ja Olsen hade uppenbarligen fel där. Jag har stor respekt för Olsen eftersom han kritiserade FHM och stod upp för en human linje. Däremot verkar han inte vara någon som förstår matematiska modeller, eller klara av att räkna på nivån på immuniteten i Sverige utifrån röriga data (som jag tror var högst 5-6 procent under sommaren, baserat på att 0,9 procent hade en pågående smitta i april, och bara 0,3 procent i maj). Det klarar inte heller Tegnell av, uppenbarligen. Flera andra forskare har dock gjort detta, och OECD gjorde en prognos för en andra våg med lockdown som de menade var lika sannolik som att den inte skulle inträffa. Vad regeringen borde ha gjort är att lyssna på många olika experter och inte bara FHM. Men inte även att lyssna på kritiker av FHM räcker, man måste ta in bredare expertis i en sådan här stor kris (även utanför medicin). Sydamerika visade också att under en vinterperiod kan även lockdown vara otillräckligt (Sverige har dock bättre förutsättningar pga mer högteknologi).
Citera
2020-11-06, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Och var är våra fantastiska journalister nu är alla vet att Tegnell medvetet offrade människor i Sverige?
De har inte tid, de väljer valet före pandemin.
Citera
2020-11-06, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Olsen garderar sig..

"– För att det ska bli en andravåg enligt klassisk bemärkelse så måste viruset genomgå en mutation, en stor mutation som gör det allvarligare eller mer smittsamt, så är det ju inte, säger Olsen."

Men sen dök de danska minkfarmarna upp på kartan...

Nu vill han att vi avlivar alla svenska minkar också.

Antagligen bara för att han inte vill ha fel...

Sinnessjukt antagande.

Vem i världen bortsett från möjligtvis Tegnell hade kunnat förutse detta. Att Danskarna samt vi svenskar ännu inte tagit död på dessa minkar sedan länge är snarare ett kvitto på vår naivitet. I de flesta länder växlade man upp mössindustrin redan i mars.
Citera
2020-11-06, 16:27
Medlem
Svenska statsepidemiologen Anders Tegnell säger att coronahösten har följt en annan utveckling än han trodde, det säger han i en stor intervju med DN.

Han tror nu i stället att hela Sverige kommer att drabbas av smittan.

– Tittar vi på smittspridningen är det svårt att säga att något går åt rätt håll, säger Anders Tegnell till DN.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-hela-landet-kommer-att-drabbas/
Citera
2020-11-06, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.

Tester förändrar ingenting. Just nu är det 92 Covid-IVA-fall (om jag inte har läst fel) i HELA Sverige, vilket är just ungefär ingenting....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in