Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Ja, flera experter som Tegnell och Olsen har ju låtit meddela att en andra våg under hösten var ytterst osannolik. De har bara trott på enstaka fall av klustersmitta. Nu sitter vi här 6 november, med en galopperande smittspridning över hela landet och det finns inte minsta tendens till avmattning. Tvärtom. Den sprids över hela landet i alla åldersgrupper. Man kan ju enkelt konstatera att de fick fel.
https://omni.se/professor-ger-tegnell-ratt-ingen-andra-vag-i-sverige/a/dlOm0w
Ska ändock vara ödmjuk och konstatera att jag inte trodde att smittan skulle dyka så mycket som den gjorde under sommaren. Det har visat vilken enorm betydelse skolan har i smittspridningen. När den dök så mycket redan i juni förstod man att det skulle bli en andra våg. Speciellt när man fick resultatet från antikropptesterna som visade att förhållandevis få bar på antikroppar. Skulle vilja säga att ALLT var bäddat och klart för den andra vågen redan vid midsommar ungefär. Senast i slutet av juni borde alla experter förstått vartåt det barkade.
Jag är högskoleutbildad inom statistik och ekonomi.
Ja Olsen hade uppenbarligen fel där. Jag har stor respekt för Olsen eftersom han kritiserade FHM och stod upp för en human linje. Däremot verkar han inte vara någon som förstår matematiska modeller, eller klara av att räkna på nivån på immuniteten i Sverige utifrån röriga data (som jag tror var högst 5-6 procent under sommaren, baserat på att 0,9 procent hade en pågående smitta i april, och bara 0,3 procent i maj). Det klarar inte heller Tegnell av, uppenbarligen. Flera andra forskare har dock gjort detta, och OECD gjorde en prognos för en andra våg med lockdown som de menade var lika sannolik som att den inte skulle inträffa. Vad regeringen borde ha gjort är att lyssna på många olika experter och inte bara FHM. Men inte även att lyssna på kritiker av FHM räcker, man måste ta in bredare expertis i en sådan här stor kris (även utanför medicin). Sydamerika visade också att under en vinterperiod kan även lockdown vara otillräckligt (Sverige har dock bättre förutsättningar pga mer högteknologi).