2020-11-06, 14:52
Medlem
gabrielle2s avatar
Min Ford Galaxy har börjat rycka och jag får inte upp farten riktigt när jag gasar.
Någon har sagt att det kan vara lambdasonden. Vad sjutton det nu är.
Till saken hör också att bilen slukar olja.
Oljelampan lyser ibland och ibland inte.
Hör det ihop?
Går det att fortsätta att köra eller förstörs ännu mer på bilen?
Ibland fungerar bilen helt perfekt. Inga ryckningar eller konstigheter vid gasning.
Är det lätt att byta lambdasonden själv?

Är det dags att skrota bilen.
Måste hela motorn bytas osv.
Dyra reparationer osv.

Någon som kan ge mig svar på saken.
Fan trött på bilen. Blir något knas hela tiden.
Skulle ha utbildat mig till bilmekaniker så jag kunnde fixa allt själv.
Har sett att en lambdasond inte är så dyr men att man lägger på fler tusen kronor på att byta.
Känner mig lurad och överkörd utav bilmekaniker. Att de passar på att lägga på priser för att man är kvinna och inte är expert på alla j....a konstigheter i bilar.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-11-06 kl. 14:59.
Citera
2020-11-06, 15:00
Medlem
Hivmannnens avatar
Hur gammal är bilen?
Citera
2020-11-06, 15:01
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Vart tar oljan vägen?
Läcker det ut eller förbränns den?
Ryker det (blått) om den när du gasar på och släpper så förbränns den == sliten motor == dyrt (om man ska lämna bort och inte fixa själv).

/js
Citera
2020-11-06, 15:12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Min Ford Galaxy har börjat rycka och jag får inte upp farten riktigt när jag gasar.
Någon har sagt att det kan vara lambdasonden. Vad sjutton det nu är.
Till saken hör också att bilen slukar olja.
Oljelampan lyser ibland och ibland inte.
Hör det ihop?
Går det att fortsätta att köra eller förstörs ännu mer på bilen?
Ibland fungerar bilen helt perfekt. Inga ryckningar eller konstigheter vid gasning.
Är det lätt att byta lambdasonden själv?

Är det dags att skrota bilen.
Måste hela motorn bytas osv.
Dyra reparationer osv.

Någon som kan ge mig svar på saken.
Fan trött på bilen. Blir något knas hela tiden.
Skulle ha utbildat mig till bilmekaniker så jag kunnde fixa allt själv.
Har sett att en lambdasond inte är så dyr men att man lägger på fler tusen kronor på att byta.
Känner mig lurad och överkörd utav bilmekaniker. Att de passar på att lägga på priser för att man är kvinna och inte är expert på alla j....a konstigheter i bilar.
Hur ser tändsiften ut? Olje lampan menar du att den lyser när du kör?
Citera
2020-11-06, 15:17
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
Hur gammal är bilen?
Köpte den 2016, på en bilfirma. Den var begagnad.
Har fungerat bra men det har varit småfel lite då och då.
Går igenom besiktningarna men den här gången tror jag inte att den klarar sig bra.
Ser de att lambdasonden är trasig eller ska jag tala om för dem om mina funderingar om den saken?
Jag vill ju helst att de skall veta så mycket som möjligt.
Citera
2020-11-06, 15:22
Medlem
Kanske läge att ta in bilen för en undersökning + offert hos verkstaden? Även om man inte ber dom åtgärda felen så brukar det kunna vara tacksamt att faktiskt identifiera felen.

Även om lambdasonden är det faktiska problemet, så är det betydligt mer oroande att den "slukar" olja och oljelampan lyser (trycket?). En felkodsläsare är väl första steget för en hobbyreparatör, för att kunna hitta felet.
Citera
2020-11-06, 15:25
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hur ser tändsiften ut? Olje lampan menar du att den lyser när du kör?
Ja den lyser när jag kör och ibland inte.
Jag var och kollade det förut men de sa att det inte var någon fara utan mer att det var några censorer eller vad det kallas som sände fel signaler.

Jag ifrågasatte det. Varför ska man ha en oljelampa lysande om det inte är någon fara.
Tändstift är utbytta.
Kan det vara några kolvar? Hört någon säga det också.
Vad är det för kolvar?

Ibland går det inte att gasa på och köra om lastbilar. Är tvungen att ligga bakom dem och de i sin tur signalerar att jag kan köra om. Blir pinsamt allt och känns farligt att inte få upp farten och göra en omkörning.

Rädd att jag måste skrota bilen eller sälja den för en spottpeng.
Ska besikta den sista November.
Citera
2020-11-06, 15:30
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ja den lyser när jag kör och ibland inte.
Jag var och kollade det förut men de sa att det inte var någon fara utan mer att det var några censorer eller vad det kallas som sände fel signaler.

Jag ifrågasatte det. Varför ska man ha en oljelampa lysande om det inte är någon fara.
Tändstift är utbytta.
Kan det vara några kolvar? Hört någon säga det också.
Vad är det för kolvar?

Ibland går det inte att gasa på och köra om lastbilar. Är tvungen att ligga bakom dem och de i sin tur signalerar att jag kan köra om. Blir pinsamt allt och känns farligt att inte få upp farten och göra en omkörning.

Rädd att jag måste skrota bilen eller sälja den för en spottpeng.
Ska besikta den sista November.
Ta ur ett tändstift och titta på om det står ett R någon stans. Om det nu gör det så ta ur alla och sätt i stift utan bokstaven R och se om den går bättre
Citera
2020-11-06, 15:38
Medlem
Citat:
Köpte den 2016, på en bilfirma. Den var begagnad.
Har fungerat bra men det har varit småfel lite då och då.
Går igenom besiktningarna men den här gången tror jag inte att den klarar sig bra.
Ser de att lambdasonden är trasig eller ska jag tala om för dem om mina funderingar om den saken?
Jag vill ju helst att de skall veta så mycket som möjligt.

Var det en Ford Galaxy av årsmodell 2016 som knappt hade gått något du köpte? Låter ju märkligt att den drar olja för den kan ju inte gått så mycket?

Hur mycket olja drar den på säg 100 mil? Om det är max på oljestickan är den nere på min på stickan efter 100 mil?

Är det oljenivålampan som lyser eller oljetryckslampan? Är det oljetryckslampan så skulle jag inte köra en meter tills man kollat vad oljetrycket ligger på med mätutrustning.

Köra med för lågt oljetryck tar sönder en motor rätt omgående. Är det tryck inom spec så kan ju givaren vara trasig.
Skulle den varna för nivån och den är full så kan man väl även där misstänka givaren.

Att byta lambdasond känns ju rätt onödigt, måste vara bättre att koppla in en obd2läsare och testa lite så ser man ju om någon av dessa är trasig. Går ju även se mycket annat och se vad som är problemet.

Lycka till.
Citera
2020-11-06, 15:39
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ta ur ett tändstift och titta på om det står ett R någon stans. Om det nu gör det så ta ur alla och sätt i stift utan bokstaven R och se om den går bättre
Ok! Ska testa, eller rättare sagt be någon som kan sådant testa det.

Jag var till en mekaniker igår och han sa att det" kan" vara lambdasonden men kan även om du byter den vara andra större fel. Något om kolvar och andra saker. Lika bra att du säljer den då, sa mekanikern.
Tog det som att den är redo för skroten nästan.
Hur ska man kunna sälja en bil som är kass.

Filtret och byta oljan gjorde jag i Januari.
Känns som det är bortkastade pengar om det inte är enbart lambdasonden.
Citera
2020-11-06, 15:43
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Var det en Ford Galaxy av årsmodell 2016 som knappt hade gått något du köpte? Låter ju märkligt att den drar olja för den kan ju inte gått så mycket?

Hur mycket olja drar den på säg 100 mil? Om det är max på oljestickan är den nere på min på stickan efter 100 mil?

Är det oljenivålampan som lyser eller oljetryckslampan? Är det oljetryckslampan så skulle jag inte köra en meter tills man kollat vad oljetrycket ligger på med mätutrustning.

Köra med för lågt oljetryck tar sönder en motor rätt omgående. Är det tryck inom spec så kan ju givaren vara trasig.
Skulle den varna för nivån och den är full så kan man väl även där misstänka givaren.

Att byta lambdasond känns ju rätt onödigt, måste vara bättre att koppla in en obd2läsare och testa lite så ser man ju om någon av dessa är trasig. Går ju även se mycket annat och se vad som är problemet.

Lycka till.
Kan ge dig ett exempel. Jag körde 60 mil i måndags och fick fylla på olja fyra-fem ggr.
Dessutom tappade jag oljelocket någonstans i motorn och var tvungen att springa in på närmaste ok- mack och fråga hur jag skulle bete mig.
Proppade igen det med ungsfolie😂
Mekanikern hittade det igår.
Citera
2020-11-06, 15:47
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ok! Ska testa, eller rättare sagt be någon som kan sådant testa det.

Jag var till en mekaniker igår och han sa att det" kan" vara lambdasonden men kan även om du byter den vara andra större fel. Något om kolvar och andra saker. Lika bra att du säljer den då, sa mekanikern.
Tog det som att den är redo för skroten nästan.
Hur ska man kunna sälja en bil som är kass.

Filtret och byta oljan gjorde jag i Januari.
Känns som det är bortkastade pengar om det inte är enbart lambdasonden.
Njaa kolvar och sånt kan du glömma för då startar knappt bilen och låter konstigt. Jag tror mer på ett enkelt fel som tändstift, läkage i någon vakuum slang eller liknande.
På ren svenska, vad är det för en jevvla dum mekaniker som säjjer att du lika gärna kan sälja bilen den skulle arbeta med annat för så säjjer man inte till en kund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in