2020-11-05, 01:41
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Saker är inte alltid vad de ser ut att vara, speciellt när vetenskapen ska förklara sakers natur. Plattjordare skulle man kunna kalla fysiknyfikna privatforskare som till vardags upplever att jorden är platt genom observationer med de sinnen de har. Dom är jordnära skulle man kunna säga. Det är svårt att automatiskt föreställa sig att vi bor i en hallonform likaledes som att vi bor på en boll. Eller illusionen av en boll.
Ja, reser man jorden runt (!) och utför mätningar med ett vattenpass kommer man fram till att den är platt överallt, naturligtvis. Det är på den nivån.
Citera
2020-11-05, 01:53
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Ja, reser man jorden runt (!) och utför mätningar med ett vattenpass kommer man fram till att den är platt överallt, naturligtvis. Det är på den nivån.
En cirkel är också rund. Dom tidiga kosmologierna upplevde sin värld som platt och rund och samma gör vetenskapen med sin kosmologi idag på ett högre plan då det menas att våran galax, som är diskformad, i förhållande till sin storlek är det plattaste objektet vi känner till.
Citera
2020-11-05, 11:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
En cirkel är också rund. Dom tidiga kosmologierna upplevde sin värld som platt och rund och samma gör vetenskapen med sin kosmologi idag på ett högre plan då det menas att våran galax, som är diskformad, i förhållande till sin storlek är det plattaste objektet vi känner till.
Ja innan dom gett sig ut på haven och seglat så lär dom ju inte ha känt till vare sig avstånden söder om ekvatorn eller tidszoner utan då var det nog naturligt att anta att jorden var platt.
Blev ju en helt annan sak då man faktisk började segla på längre avstånd och kunde studera att stjärnhimlen förändrades, upptäckte tidszonererna osv.
Vad har galaxens form med det hela att göra? Trodde det var jordens form som var ämnet för tråden?
Citera
2020-11-05, 22:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag hittade en intressant tidig karta som används i FE kretsar. Som dels bekräftar min konvex-earth teori, men som också övergår i en konkav del innan den blir platt fyrkantig. Den har liksom allt. Jordens fyra grundpelare har man hört talas om. Kartan ska vara en autentisk avbildning utförd efter data som finns i de urgamla hebreiska skrifterna.

Du ser någonting som du själv tror på och anser att din "teori" blir bekräftad? En teori är inte något som man tror på, utan något som kan bevisas i ett experiment.

Förklara istället hur det här gick till exakt, dag för dag: https://i.redd.it/6yp7r23kt8t51.jpg . När exakt rundade den japanska flottan Sydafrika och Kap Horn helt oupptäckt och var tankade de?
Citera
2020-11-06, 00:13
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du ser någonting som du själv tror på och anser att din "teori" blir bekräftad? En teori är inte något som man tror på, utan något som kan bevisas i ett experiment.

Förklara istället hur det här gick till exakt, dag för dag: https://i.redd.it/6yp7r23kt8t51.jpg . När exakt rundade den japanska flottan Sydafrika och Kap Horn helt oupptäckt och var tankade de?
Ursprungligen skrev jag att tex, kurvation skulle kunna förklaras bättre med en konvex yta jämfört med en som är helt platt. Sedan visade jag bara att inom FE kretsar så fanns det en kartbild som hade tänkt sig en konvex sådan. Baserad på passager från bibeln som inte tolkar jorden som rund. Var någonstans har jag skrivit att det är det jag tror på?
Citera
2020-11-06, 06:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen skrev jag att tex, kurvation skulle kunna förklaras bättre med en konvex yta jämfört med en som är helt platt. Sedan visade jag bara att inom FE kretsar så fanns det en kartbild som hade tänkt sig en konvex sådan. Baserad på passager från bibeln som inte tolkar jorden som rund. Var någonstans har jag skrivit att det är det jag tror på?

Du svarar inte på frågan jag ställde om Japans attack på Pearl Harbor.
Citera
2020-11-06, 07:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Syftet var nog inte att skissa på hur kontinenter kan tänkas se ut, utan ett försök till att avbilda jorden utefter uppgifter från bibeln.
Med tillägget att den är konvex. Om man förminskar landmassan så passar det säkert in bättre.

https://ncse.ngo/files/images/Hebrew.img_assist_custom.gif
Visst, om man förändrar landmassornas form kan man få dem att passa på en jord med valfri form. Det förändrar inte att jordens form enligt landmassornas verkliga form är en sfär.
Citera
2020-11-06, 07:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykosnyckel
Tittar man på moln så är jorden som en kupol som växer om man ska åka långt så båda läger har rätt. den år både platt och rund jorden. & grattis till att haft rätt för första gången i livet. god dag.
Bara det ena lägret kan förklara hur solen kan lysa på molnens undersida och hur coriolis-effekten påverkar molnens rörelse. Jorden kan inte vara både platt och sfärisk. Ovanstående observationer stämmer endast med en sfärisk jord.
Citera
2020-11-06, 11:43
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Du svarar inte på frågan jag ställde om Japans attack på Pearl Harbor.
Jag är för tillfället inte intresserad av Japans attack på Pearl Harbor. Mer utav den kosmologiska föreställningsvärld som forntida mytologier haft i tusentals år från bla, mesopotamien, asien, hebreer till bibeln fram till dagens flat earthers. Dom förvaltar denna antika vetenskapsmetod baserad på deras observationer. På den tiden var vetenskap, religion och historia samma sak, utifrån från vårat förhållningssätt. Även hollow earth teorierna idag härstammar från detta kulturarv. Där kombinationen flat-hollow-earth passar bäst in.
Citera
2020-11-06, 12:41
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag är för tillfället inte intresserad av Japans attack på Pearl Harbor. Mer utav den kosmologiska föreställningsvärld som forntida mytologier haft i tusentals år från bla, mesopotamien, asien, hebreer till bibeln fram till dagens flat earthers. Dom förvaltar denna antika vetenskapsmetod baserad på deras observationer. På den tiden var vetenskap, religion och historia samma sak, utifrån från vårat förhållningssätt. Även hollow earth teorierna idag härstammar från detta kulturarv. Där kombinationen flat-hollow-earth passar bäst in.
På den tiden hade dom inte dagens möjligheter att faktiskt mäta avstånden till solen och månen och dom reste knappast på sådana avstånd att dom kunde upptäcka att deras platta föreställningsvärld inte stämde.
Idag går det ju att mäta att avstånden på jorden stämmer med globmodellen men inte med någon mesopotamisk plattjordsmodell och att solen och månen inte är så nära som dom skulle behöva vara för att en platt modell där solen spiralkretsar över en skiva skall kunna stämma. En sol och måne som kretsar ovanför skivan på dom avstånd som man faktiskt kan mäta upp skulle ju innebära ständig dag över hela jorden. Jag är ganska övertygad om att mesopotamierna inte visst hur pass långt det faktiskt är till solen eller så hade dom inte upptäckt det här med tidszonerna ännu. Seglar man långsamt från t ex Mesopotamien till t ex Indien utan en modern klocka så lär det vara ganska svårt att notera den tidsskillnad som uppstår.
Citera
2020-11-06, 12:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag är för tillfället inte intresserad av Japans attack på Pearl Harbor.

Så du ska övertyga omvärlden att du har rätt genom att strunta i allt som tyder på att du har fel?
Citera
2020-11-06, 12:55
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Så du ska övertyga omvärlden att du har rätt genom att strunta i allt som tyder på att du har fel?
Vad är det jag har fel i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in