2020-11-06, 12:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det där är så himla vanskligt. Jag bara väntar om 2 veckor när det kommer rassla iväg hos de som inte haft testkapacitet. Kan det ha med att göra att de måste göra om testerna med både näsa+svalg? Kanske det som tar så lång tid? Vet att Stockholm för 3 veckor sen bara testade svalg i hemtesterna.
Här blev det på måndag. Blir andra gången för mig att PCR-testa mig. Har haft huvudvärk några dagar och jag tar hand om min gamla mor och sköter en del åt henne. Så det är lika bra att kolla.

Och vad gäller mig själv är jag faktiskt helt fri från ångest. Personligen berör det mig inte. Det är inte där min oro ligger. Den är stor men det handlar mer om världen omkring mig. Jag är synnerligen bekymrad och det inte bara för själva viruset. Det här kommer att få långtgående konsekvenser är jag rädd för.
Citera
2020-11-06, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det där är så himla vanskligt. Jag bara väntar om 2 veckor när det kommer rassla iväg hos de som inte haft testkapacitet. Kan det ha med att göra att de måste göra om testerna med både näsa+svalg? Kanske det som tar så lång tid? Vet att Stockholm för 3 veckor sen bara testade svalg i hemtesterna.

Tror att det bara handlar om att det är fullt, åtminstone var det ju det som rapporterades i media, att det stängdes ned tillfälligt pga full "kö". Sen skulle det öppnas upp nyss ju, men då är det väl denna "kö" de betar av nu, tills nästa torsdag.. och bakom den bildas kanske en ny kö...

Känns bara så Pang i bygget, när man haft liksom en hel lugn sommar på sig, att skala upp.. Men alla tog väl semester, inkl. våra styrande... ? 😂
Citera
2020-11-06, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nu stoppas allmän provtagning i Östergötland. Beror på ”tekniska problem” och ”begynnande nationell materialbrist”. Oerhört amatörmässigt, man undrar vad Socialstyrelsen har sysslat med i sommar om det redan i november börja råda brist på viktiga material för provtagning.

https://regionostergotland.se/Om-regionen/Pressrum/Nyheter/kraftigt-minskad-provtagningskapacitet/

Och ingen pressträff idag heller där ansvariga kan frågas ut.

Detta måste ju närmast definieras som pinsamt och kan leda till en katastrof. Det är exakt som under våren där vi inte kunde bygga ut provtagningen på grund av att efterfrågan på provtagningsmatriell var för stort på andra håll i Europa. När det lugnade sig på andra håll kunde vi plötsligt börja testa i skala modell större.
Vi kanske kommer upp i lagom provtagningstakt i slutet av Maj igen då?
Citera
2020-11-06, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Till och med Gardell har tystnat nu.

Haha när Gardell tystnar är det kris.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Så när kan vi förvänta oss att Covid helt plötsligt blir ofarligt nu när Biden ser ut att bli president och skrämselpropagandan gjort sitt jobb?
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Beklagar!

Då är det nu två veckor i rad som man alltså inte vet hur många som egentligen är insjuknade, då många inte får testa sig. Det är olyckligt för enskilda så klart. Men även för samhället som sådant, många som inte kan gå tillbaks till jobbet, vid oklar diagnos. Och så klart mycket olyckligt att det inte går att följa den generella smitt-utvecklingen ordentligt...

Epic fail.

Ja visst är det bedrövligt. Vi kommer givetvis stanna hemma från arbetet/isolera oss även om vi nu inte kan få svar på om det är corona el ngt annat virus. Men det är vansinne med tanke på att vi är knappast ensamma om detta i Storstockholm och då förstår man vad konsekvenserna av detta blir i form av ökad smittspridning och folk som inte kan kan arbeta. Vad är det för fel på Sverige?
Citera
2020-11-06, 12:54
Medlem
https://sverigesradio.se/avsnitt/1596744
Ett forskarsamtal i dagens vetenskapsradion 12.09. Tunga forskare slår fast att mycket talar för att aerosolsmitta kan färdas långt i torr inomhusluft och dessutom troligen är den viktigaste och farligaste smittvägen.
Citera
2020-11-06, 12:55
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Ni som trodde att någon sorts solbränt halvdant lagom beteende skulle radera smittan.

När hela Europa har full-blown smittspridning.

Finland tar Korea beteende/åtgärder.

Löven borde tala varje dag till folket i sin "Karantän".

Sossar kommer aldrig åter regera efter detta.

Sverige i låsning och floskler skandaler flockimmunitet öppet samhälle inga munskydd.

Vet ärligt inte vad det finns att tillföra i tråden.

Det hela har lett till tandgnissel, hysteriska skratt vilka inte är skratt, bizarr hopplöshet.

Om inte någon tar över regeringen närmaste månaden är det enda vi kommer se massa gnällande samtidigt som folk fortsätter "som vanligt", offermentalitet överfulla IVA, kaos.

Att diskutera saker = för sent.

Nu är det precis som i Mars - sista timmen av en redan pågående rakt uppåt pekande kurva.

ENDA som betyder något nu (precis som i våras) är att AGERA.

När kaoset är på fritt fall / topp DÅ går regeringen in och agerar.

Vad gör Statsministern då? Gömmer sig i karantän, skriver det i ansiktet på folk hur duktig han är

"därförr tarr jag nu fullt ansvarr över mitt svärje och går i karantänn med flaskan"

medans FHM rått Coronasmittade föräldrar lämna barn på skolan "trots hemmakarantän".

Trots infektion"läkare" som går ut och varnat.

-"direkt från vården" straight outta vård-tonn -färskt.

Fast, wait 22 forskare samt Emeritus proffesorer samt intill Nobelpristagare i Sverige har redan varnat i ett halvår.

Magkänslan är så obehaglig att matlust försvinner.

Enda man är sugen på är något transparent resolut rakt typ vatten.

Alla känslor detta bidrar till, folk pratar om vårdskuld.

Men den episka misttroende/Känsloskulden/, den sopas under mattan och ligger som grund för framtida social öppenhet/myndighetsförtoende/psykiska hälsa.

Folk tittar på omvärlden och tänker

-"Are whe thear yet in svärje We arennt dear yet va, are we dear yet.

Näe faktist wi arennt -dear yet alltså, vi har en annan mådell mer ansvar och frihet *mobbar på alarmister*

Det pågår inte alls någon "full-blown smittspridning". Vad som pågår är en masstestning utan dess like med ett test som inte kan skilja på SARS-CoV-2 och andra förkylningsvirus. Detta under en årstid som kallas höst, dvs en period då mängder av människor blir sjuka och förkylda varje år.

Alarmister förtjänar all mobbning de kan få, för övrigt. Det är ni som har raserat världen. Och det räcker inte med det. Ni vill rasera Sverige också, ett av få länder som ännu inte är helt körda i botten.

Och World Doctors Alliance, organisationen med tusentals läkare från hela världen som arbetar för att varenda liten coronarestriktion ska tas bort omedelbart, innehåller också Nobelpristagare, så du vet.

Nejdu, ta ditt D-vitamin och återgå till ett normalt liv i stället för att gå omkring och vara rädd.
Citera
2020-11-06, 12:56
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här blev det på måndag. Blir andra gången för mig att PCR-testa mig. Har haft huvudvärk några dagar och jag tar hand om min gamla mor och sköter en del åt henne. Så det är lika bra att kolla.

Och vad gäller mig själv är jag faktiskt helt fri från ångest. Personligen berör det mig inte. Det är inte där min oro ligger. Den är stor men det handlar mer om världen omkring mig. Jag är synnerligen bekymrad och det inte bara för själva viruset. Det här kommer att få långtgående konsekvenser är jag rädd för.

Tack för bra inlägg. Och jag håller verkligen med dig ang. oro. Jag kan erkänna att jag känner ångest för de äldre och barnen och de yngre som kanske får långtgående konsekvenser av detta virus. Just att man inte har ett försiktighetstänk långsiktigt oroar mig.

Jag undrar hur människor tänker, vi är så olika.
Citera
2020-11-06, 12:59
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternatur
https://sverigesradio.se/avsnitt/1596744
Ett forskarsamtal i dagens vetenskapsradion 12.09. Tunga forskare slår fast att mycket talar för att aerosolsmitta kan färdas långt i torr inomhusluft och dessutom troligen är den viktigaste och farligaste smittvägen.

Med andra ord är munskydd totalt värdelösa. Och lockdowns fungerar inte heller eftersom viruset sprids via ventilationen, vilket var precis vad som skedde i flerbostadshus under Sars 2003.

Synd bara att vi redan hunnit köra hela världen i botten...
Citera
2020-11-06, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Så när kan vi förvänta oss att Covid helt plötsligt blir ofarligt nu när Biden ser ut att bli president och skrämselpropagandan gjort sitt jobb?

Kina lämnar kanske ut mer information om sitt virus nu när Trump röstades bort.
Citera
2020-11-06, 13:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Verkar som att minkmutationsviruset redan har smitit ut, och börjat sprida sig i världen... Så dumt att detta skulle hända, bara för något så onödigt och utdaterat som minkpälsar!

...om det blir så att inget vaccin funkar - för det är väl ingen idé att börja om från början med att ta fram ett nytt, när pandemin redan har bränt igenom så stor del av världens befolkning - så får Tegnell rätt. Jag vill inte att han ska få rätt...

i dag kl 09:09av Petter Larsson
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=427598
En dansk professor varnar för att den minkmuterade coronasmittan redan hunnit sprida sig långt utanför Nordjylland. Danmarks nedstängning av regionen kom för sent för att stoppa smittan, enligt Hans Jørn Kolmos, professor i mikrobiologi på Syddansk Universitet.

– Det är väldigt bekymrande, men det kan inte komma som en överraskning för någon. Det har närmast stått en vidöppen dörr, genom vilken personer har flugit in från Östeuropa till de danska minkfarmarna och tillbaka igen, säger Hans Jørn Kolmos till Politiken.

Den 18 september uppmärksammade den danska regeringen minkmutationen, och att den kunde utgöra en fara för folkhälsan. Men redan i somras skulle en muterad variant av viruset ha spridits till Bornholm. Det ska till och med ha hittats hos ”en eller flera personer i Kroatien”, skriver en rapport som Statens Serum Insitut och Köpenhamns universitet skickade till danska livsmedelsverket i september, uppger Politiken.

– Danmark kan utveckla sig till ett nytt Wuhan, och det kan bli ett stort globalt hälsoproblem, säger professorn till Jyllands-Posten.

Danskjävlar! Dom får byta namn på sin tidning till Jyllands-Pesten! Har det framkommit något mer om hur den nya varianten manifesterar sig hos människan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in