2020-11-06, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ministern: ”Stora delar av samhället redan nedstängt”
Infektionsläkaren Fredrik Sund menar att Sverige måste överväga en nedstängning av samhället för att kunna lyckas stoppa smittspridningen. Socialminister Lena Hallengren (S) säger i SVT:s ”Morgonstudion” att hon inte vill lagstifta om det.

Hon konstaterar att de skärpta restriktioner som påverkar större delen av landet i praktiken innebär en nedstängning.

– I mitt tycke har vi skarpa rekommendationer och förhållningssätt som gör att stora delar av samhället är nedstängt, säger Hallengren.
https://omni.se/ministern-stora-delar-av-samhallet-redan-nedstangt/a/gWWeBk

Har vi?

Jag undrade samma, se på de regioner som har lokala restriktioner hur mycket folk som rör sig ute jämfört med i våras. Folk rycker på axlarna eller har ingen aning och smittspridningen ökar. Var befinner sig fru Hallengren i detta nu när hon drar sådana slutsatser?
Citera
2020-11-06, 11:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tänker även att det är mer sannolikt att folk går och arbetar med symptom än att de går på fest med symptom. Ingen vill väl smitta sina vänner medan de flesta inte bryr dig på samma sätt om sina arbetskamrater. Dessutom är ju förlorad arbetsinkomst en stark drivkraft?
Livet är en fest ... Och ingen vill missa en kväll i glada vänners lag. Det är ju bara att se hur det varit. Samtidigt vill väl ingen dra på sig chefens och jobbarkompisarnas vrede om man smittat ner alla på jobbet.
Det finns nog av bägge sorterna.

Gemensamt för bägge situationerna är att man är tillsammans mycket och har svårt att undvika varandra. Bägge dessa situationer interagerar med varandra, man går till jobbet och därefter går man hem.
Familjen är svår att undvika, men jobbet kan man strunta i att gå till (om man kan sjukskriva sig och har ekonomi till det och på det inte blir ”anklagad” för att vara en smitare och vekling).
Citera
2020-11-06, 11:04
Medlem
Citat:
Ministern: ”Stora delar av samhället redan nedstängt”
Infektionsläkaren Fredrik Sund menar att Sverige måste överväga en nedstängning av samhället för att kunna lyckas stoppa smittspridningen. Socialminister Lena Hallengren (S) säger i SVT:s ”Morgonstudion” att hon inte vill lagstifta om det.

Hon konstaterar att de skärpta restriktioner som påverkar större delen av landet i praktiken innebär en nedstängning.

– I mitt tycke har vi skarpa rekommendationer och förhållningssätt som gör att stora delar av samhället är nedstängt, säger Hallengren.
https://omni.se/ministern-stora-delar-av-samhallet-redan-nedstangt/a/gWWeBk

Har vi?

Nej vi har inte ett nedstängt samhälle.

Vi har däremot en extremt skillnad på samhället idag jämfört med vad som är normalt.

Hallengren är världens största idiot. Jag hatar henne.
Citera
2020-11-06, 11:04
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Dags att släppa bollen. Finns inte en chans i världen att detta kommer sluta bra om vi inte är beredda på att göra samma saker som i Japan, Syd Korea Australien. Om EU ska överleva på sikt är det dags att visa framfötterna nu. Att tro att det går att få stopp på smittan i en så sammanflätad ekonomi med öppna gränser och dessutom med fri rörlighet är en utopi. Lägg dessutom till att jeppar som Tegnell som helt går emot strömmen köra sitt egna race är fullständigt ohållbart.

Skulle man inte kunna tänka sig samordning inom EU?

Eller är det för mycket begärt? Trodde att det var detta som EU var till för?

Stäng yttre gränserna mot EU helt. Skaffa N95 masker till hela befolkningen. Masstestning.
Citera
2020-11-06, 11:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Usch, vilken hemsk upplevelse det måste ha varit ändå! Tur att du blev räddad!

Ja, först och främst så tar det längre tid för lungorna att fyllas upp av det där covid-gelet. Man kämpar nog länge och kippar efter andan och försöker att hosta upp det, innan man dör.
Tack, ja det var tur ( eller otur, lol ).

Ja, att ligga och kippa efter andan i timmar eller dagar innan man avlider måste vara djävulskt plågsamt.
Citera
2020-11-06, 11:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ministern: Vi är på väg att stänga ner stora delar av samhället
UPPDATERAD IDAG 10:11PUBLICERAD IDAG 09:57
Socialminister Lena Hallengren (S) vill inte lagstifta om en total nedstängning av samhället. Samtidigt menar hon att stora delar av samhället redan är nedstängt.

– Vi vidtar åtgärder som innebär att människors träffar betydligt färre människor i sin vardag, säger ministern i SVT:s Morgonstudion.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ministern-vi-ar-pa-vag-att-stanga-ner-stora-delar-av-samhallet

Nej det gör de inte så länge de bara uttalar råd och rekommendationer. Folk får fortfarande göra som de vill utan några repressalier.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-06 kl. 11:22.
Citera
2020-11-06, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
R är över 1 i de flesta länder. Är det deras mål också då?

R är under 1 i UK nu, vad tror du det beror på?
Citera
2020-11-06, 11:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Danmark också?
Jag tycker inte det.

Att Sverige sköter det bra, påstår jag inte om någon nu vill missuppfatta mig.
Jag tycker att Danmark vidtar kraftfulla årgärder, det är mest det jag tänker på i sammanhanget.

ps jag vill aldrig missuppfatta dig och gör det aldrig heller.
Citera
2020-11-06, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nej, den slutsatsen kan man inte dra utifrån hur FHM har agerat och när åtgärder har satts in och tagits bort. Snarare är det så att man försöker hålla R strax över 1 så att smittan fortsätter spridas, vilket är en farlig balansgång då det lätt kan sticka iväg. Inte minst med tanke på att man inte har någon kontroll på om rekommendationerna efterföljs.

Här har du fel!

I somras lättade samtliga länder på restriktionerna, inte bara Sverige.
Det hade inget med att balansera R.

Att FHMs strategi från början var flockimmunitet är väl ställt utom allt rimligt tvivel.
Att de svängt i frågan är väl också väldigt tydligt.
Nu är det broms som gäller, men iom att vi helt saknade en strategi för detta läget blir det jävligt bökigt.

Om inte FHM får styr på detta snart så tror jag t.o.m. att de patetiska sossarna måste ta i på riktigt.
Citera
2020-11-06, 11:16
Medlem
Citat:
Jag tycker att Danmark vidtar kraftfulla årgärder, det är mest det jag tänker på i sammanhanget.

ps jag vill aldrig missuppfatta dig och gör det aldrig heller.

Visst tar de till kraftiga åtgärder i allmänhet, men detta med minkarna är ju ett fuckup av guds nåde.
Vi har ju läst om minkarna sedan i våras..
Citera
2020-11-06, 11:18
Medlem
Citat:
Jag tycker t ex att alla våra grannländer fortsätter att hantera detta mycket bra.
Ja Danmark har gjort det bra. Varit lika tysta som kineserna.

"För att stoppa virusvarianten har Nordjylland stängts ner. Men det kan redan vara för sent. Enligt danska SSI (Statens serum institut) har man upptäckt 214 fall av mutationen hos människor – och 14 av dem är utanför Nordjylland, skriver danska Ekstrabladet.

Fallen har upptäckts mellan juni och oktober, enligt SSI. Man har även upptäckt den nya coronavarianten hos människor i Kroatien."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gWWe30/varningen-danska-minksmittan-har-redan-spridits
Citera
2020-11-06, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det systembolaget säljer är för svagt för att ge bra skydd mot coronan.
Krävs mer än 60%
Därför är handsprit på 70, 75 och 85%

Men systembolaget har mycket bra för invärtes så du får ett halvt rätt

Jasså, minst 60%, ja då kan man inte förvänta sig att mötas av en flaska brännvin med sprutmunstycke vid nästa bolagsbesök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in