2020-11-06, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är redan fastställt genom experiment, att antikroppar från folk som haft den vanliga coronan, inte neutraliserar den nya minkcoronan lika bra:

https://jv.dk/artikel/professor-danmark-risikerer-at-blive-nyt-wuhan

Allan Randrup Thomsen er uenig.

- Jeg tror, det ville være svært at forsvare så drastisk en beslutning, før man havde endelige beviser. Det har de først i og med, at man har vist at antistoffer fra tidligere smittede ikke kan neutralisere den nye virus lige så effektivt, som den kan neutralisere de andre varianter, siger virologen, der trods sin skepsis over for at sammenligne Danmark med Wuhan kalder situationen alvorlig.

Det var ju en jävla tur att detta inte var Sverige det handlar om.

Då hade tråden gått bananas av Sverigehat.

Nu är det ju lika illa ändå, men jag tror att jag varit tvungen att lämna tråden om så varit fallet.
Citera
2020-11-06, 10:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är redan fastställt genom experiment, att antikroppar från folk som haft den vanliga coronan, inte neutraliserar den nya minkcoronan lika bra:

https://jv.dk/artikel/professor-danmark-risikerer-at-blive-nyt-wuhan

Allan Randrup Thomsen er uenig.

- Jeg tror, det ville være svært at forsvare så drastisk en beslutning, før man havde endelige beviser. Det har de først i og med, at man har vist at antistoffer fra tidligere smittede ikke kan neutralisere den nye virus lige så effektivt, som den kan neutralisere de andre varianter, siger virologen, der trods sin skepsis over for at sammenligne Danmark med Wuhan kalder situationen alvorlig.
Det går bra nu:

Muterade minkviruset finns på äldreboende
Det nya muterade coronaviruset har spridits från minkar till människor i Danmark. 12 personer har smittats och flera kommuner har stängts ner.
En av de smittade bor på ett äldreboende på Själland – flera hundra kilometer från området där utbrottet skett.
– Det är lite av en gåta för oss, säger epidemiologen Kåre Mølbak.
Nu kommer också uppgifter om att det muterade viruset spridits utomlands.
https://www.expressen.se/kvallsposten/muterade-minkviruset-finns-pa-aldreboende/

Brace for impact, säger jag! Det här kan gå riktigt illa.
Citera
2020-11-06, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Tvärtom försöker alla länder, egentligen även Sverige, pressa R<1, utan att uppnå flockimmunitet.

Dvs det är samma mål, pressa ner smittspridningen och R-talet. Oavsett ökar antalet individer som haft infektionen och därmed ökar immuniteten i befolkningen över tid.
Citera
Medlem
Ministern: Vi är på väg att stänga ner stora delar av samhället
UPPDATERAD IDAG 10:11PUBLICERAD IDAG 09:57
Socialminister Lena Hallengren (S) vill inte lagstifta om en total nedstängning av samhället. Samtidigt menar hon att stora delar av samhället redan är nedstängt.

– Vi vidtar åtgärder som innebär att människors träffar betydligt färre människor i sin vardag, säger ministern i SVT:s Morgonstudion.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ministern-vi-ar-pa-vag-att-stanga-ner-stora-delar-av-samhallet
Citera
Medlem
Ja detta virus kan ta död på oss alla
Citera
2020-11-06, 10:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Enligt ett beslut från arbetsmiljöverket så måste förskolepersonal ha skyddsutrustning tillgänglig för att kunna skydda sig mot SARS-COV-2.

https://omni.se/a/pAAk0w
Jag läste det, det gäller än så länge en förskola, vi får väl se hur det utvecklar sig. De små barnen smittar ju dessutom inte lika effektivt som de över 10 så varför hörs inget sådant från grundskole- och gymnasielärare?
Citera
2020-11-06, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tycker t ex att alla våra grannländer fortsätter att hantera detta mycket bra.

Danmark också?
Jag tycker inte det.

Att Sverige sköter det bra, påstår jag inte om någon nu vill missuppfatta mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Dvs det är samma mål, pressa ner smittspridningen och R-talet. Oavsett ökar antalet individer som haft infektionen och därmed ökar immuniteten i befolkningen över tid.

Vi får se nu under vintern hur många som återinfekteras, väldigt spännande.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Ja detta virus kan ta död på oss alla
Ja, med tanke på alla drakoniska åtgärder lär det bli hyperinflation och svält.
Citera
2020-11-06, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2

Skillnaden ligger i att enbart fördöja smittspridningen eller att försöka faktiskt begränsa den kumulativa smittspridningen.

Som sagt är det svårt att för folk att förstå skillnaden, kanske för att det ofta vilseleds...
Citera
2020-11-06, 10:50
Medlem
Och så ska man helst undvika bli gravid i dessa tider.
Citera
2020-11-06, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Skillnaden ligger i att enbart fördöja smittspridningen eller att försöka faktiskt begränsa den totala smittspridningen.

Som sagt är det svårt att förstå skillnaden för folk...

För att fördröja den måste du begränsa den. Fokus på begränsning kan ju ligga dels på totalen men även mer riktat mot riskgrupper. Resten är bara en tidsfråga/R-fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in