2020-11-06, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zarrelito
Hur kan ett land som USA inte ha ETT digitalt valsystem, som är lika för alla? Om någonting ska vara centralstyrt i landet långt borta så borde valsystemet vara.
Men jag antar att valfusk är någonting som gynnar båda sidorna?

Hur fan skulle det se ut om alla län i sverige hade olika lagar gällande vårt riksdagsval?
Ett digitalt och centraliserat röstningssystem är som att inbjuda in till manipulation och valfusk. Anledningen till varför många moderna länder fortfarande har decentraliserade och manuella system är för att de visat sig vara hyfsat säkra. Det skulle krävas en enorm konspiration för att manipulera rösterna i någon större skala. Sedan är självklart USA:s valsystem med elektorer etc extremt ålderstiget, men det är ju en annan historia.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tombo88
Vad tror du det beror på att man införde poströster? Finns det någon anledning att ge folk möjlighet att rösta på distans just detta valet?
Det finns folk som inte hört talas om Covid-19 än.
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Och PA måste ju verkligen få Trumpen och hans anhang att snart göra i brallorna.
0,3% efter nu bara, med ca 5% röster kvar att räkna.
Tänk om det är som påstås att kvarvarande är till stora delar Dems-områden.

Finns någon Livekamera från Trumpen själv eller deras valvaka?
Går Biden förbi och deklareras segrare i dessa stater är det roligt att se hur det ser ut på valvaken. Och i synnerhet hur Trump kommer ta det.
Visst, jag har redan hunnit skita på mig två, tre gånger bara i dag.

Det ser mörkt ut i Penn state.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Hoppas han inte råkar ut för nånting nu. Håller med om att det var genialiskt av Trump att komma på idén med vattenmärkning i det dolda. Frågan är hur de kommer använda sig utav det där, det måste ta enorma resurser om de vill gå igenom alla (?) poströsterna igen eller vilka de nu väljer att kolla upp.

Det är fake news
2020-11-06, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Stålhätta minsann. Var mycket snack om det 1991, minns jag. Kängor med stålhätta
Japp. Idealistiskt hade givetvis varit att skjuta upp valet pga. Covid och endast acceptera röster i vallokalen just för att undvika en massa tjafs om fusk.

Vad sa Trump i natt, förresten? Någon som har koll på det? Jag sov som ett barn.

Han höll ett... intressant tal. Rak på sak som vanligt och anklagade diverse delstater för valfusk, det var mycket rabblande av siffror och han såg väldigt låg ut under talet.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2020-11-06 kl. 09:18.
2020-11-06, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Såvida man inte anordnat ett gemensamt gigantiskt indoktrineringsläger ute i öknen för 20 miljoner människor.

Ja detta är ytterst konstigt.
Har följt valvakan både på CNN och Fox news.
Fox news intervjuade alldeles nyss en valarbetare som arbetat med röstsedlar sedan 1958!!
Han berättade bl.annat att inga republikanska observatörer släpots in i Philadelfia. Samtidigt har "nya" röstsedlar dykt upp som man inte vet var "de kommer ifrån"..?
T.o.m CNN har tagit upp detta. Måste ge CNN en eloge för att de faktiskt varit väldigt neutrala i sin rapportering.
Svårt att dra några slutsatser av detta, men jag följer utvecklingen noga...
USA har oneklingen brister i sitt valförfarande.
2020-11-06, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Ja de har nog varit sossar större delen av sitt liv. Allmänt känt att SD har plockat sina flesta väljare från sossarna. Var trodde du de kom från? NMR?
Någon utbrett horköpande i Thailand bland sossar specifikt finns inte belagt historiskt enligt min helt ovetenskapliga undersökning.

De kanske kastade all moral överbord när de blev SDare. Alla andra gör ju likadant
2020-11-06, 09:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Nu är det KRIG!😉 Äntligen någon som tar tag i det utbredda valfusket i USA. Kommer ihåg 2012 när Mitt Romney inte fick en enda röst i i 59 distrikt i Philadelphia.

Det händer likadant i Milwaukee och i Michigan. Dags att sätta ned foten när det gäller demokraternas sätt att försöka ta makten.

...jag börjar lura på om det finns något "irländskt" inslag här, katoliker som kan bikta sig från alla synder med jämn intervall, och Bidens har irländsk påbrå vill jag minnas, Clintons likaså (och Kennedyklanen m fl), alla "demokrater" vilket innebär att man dels kan förhålla sig till "demokrati" med visst svängrum men även innebär att demokraterna har stöd av en stor del av den korrupta delen av poliskåren och fackförbunden (man har ju sett amerikanska snutfilmer = bevis). Sannolikt har Biden (och tidigare Clinton) även ett rejält stöd i den politiska- och offentliga administrationen i dessa stora stater. Om det är någonstans det borde gå att få hjälp från valapparaten så är det nog i PA och i synnerhet Philadelphia. Vet inte om det är samma i Detroit eller Atlanta men det är nog rel lika med undantag för färre irländskättade.
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Han höll ett... intressant tal. Rak på sak som vanligt och anklagade diverse delstater för valfusk, det var mycket rabblande av siffror där. Han såg väldigt låg ut under talet.
Ungefär som väntat, med andra ord.

Eller, jag trodde att han skulle vara riktigt uppe i varv. Inte trött som Hitler i bunkern i april 1945.
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Fast det är ju också överdrifter. Trump har inte direkt lyckats med handelspolitiken. Men visst, hans politik är ju knappast något större problem. Det är hans personlighet som både fångar väljare men som som också sabbar det som kunde ha blivit en lätt vinst.

Det tar tid att vända den skeva o riggade ”frihandeln”.

Att alla industrijobb lagts till Kina, Mexico o andra lågprisländer har utarmat arbetsmarknaden o ekonomin i USA. Trump påbörjade en process som skulle behövt mer tid för att blomstra fullt ut.
2020-11-06, 09:18
Medlem
Det är också så att på vissa ställen så står det i vallagen att poströster som kommit fram efter valdagen inte får blandas med de andra rösterna och detta har skett. Detta gör att Trump anser att alla poströsterna där skall ogiltiförklaras, jag missade vilka distrikt det gäller.
2020-11-06, 09:18
Medlem
udons avatar
Snacket om inbördeskrig kan ni glömma. Det är mycket vanligt med olika politiska åsikter i samma familj i USA (till skillnad mot Sverige).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in