2020-11-06, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag träffar inte någon, alls. Det är lite psykiskt påfrestande kan jag tala om. Eller jo jag träffar mina barn utomhus och min flickvän, på avstånd. Träffar även vänner utomhus, vi brukar kramas, men inte nu. Jag vill krama min vän och hans fru men jag kan inte, det gör ont.

Oj men är det inte jobbigt att träffa flickvännen på avstånd? Om ni ändå bor med varandra så kan ni väl kramas osv? Eller du är ironisk nu antar jag😆🤷‍♀️
Citera
2020-11-06, 02:22
Medlem
Är viruset helt plötsligt utrotat i Kina?
Citera
2020-11-06, 02:22
Medlem
revodnebs avatar
[quote=trumpetfanfar|73507799]Och felet enligt dig i detta fall är att vi inte har militär på gatorna som skjuter ihjäl våra egna medborgare?

"Nä jag trivs bra här" - det här är ett klassiskt problem med människor med så extrema åsikter. De vill inte själva bo i de totalitära diktaturerna som finns, de "trivs bra" här i öppna demokratier. Men likt förbannat så förespråkar de att att diktaturernas vidriga hantering av sina medborgare ska införlivas här. Samma obegripliga retorik som islamister och annat pack för.

Har läst lite vad du skrivit och du är en otäck jävel, jag hoppas säpo har kontroll på dig.[/QUOTE]

Det har de säkert och jag räknar med att de har det, allt annat vore tjänstefel! Skillnaden mellan dig och míg är att jag vill dem något gott, du vill dem något ont.
Citera
2020-11-06, 02:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Oj men är det inte jobbigt att träffa flickvännen på avstånd? Om ni ändå bor med varandra så kan ni väl kramas osv? Eller du är ironisk nu antar jag😆🤷‍♀️

Jo det är jobbigt. Nej jag är inte ironisk, vi bor inte ihop. Vi vet båda att det är en aerosolsmitta så vi aktar oss för det och hittills har vi inte blivit sjuka. Nej vi kramas inte ansikte mot ansikte, det vore idiotiskt.
Citera
2020-11-06, 03:23
Medlem
bzsx0809s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Är viruset helt plötsligt utrotat i Kina?

Såklart det inte är och man ska alltid ta kommunist partiets siffror med en stor näve salt.
Citera
2020-11-06, 04:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
En stor tankevurpa många gör är att tro att Samhällsviktig verksamhet endast innefattar sjukvård/polis/räddningstjänst.

Hur skulle du klara dig utan ex. Sophämtning, matbutiker, apotek, el, vatten, avlopp, kommunal service, post, fraktbolag, internet, telefoni, leverantörer till livsmedelsbutiker, snöröjning, osv osv?

Gruppen samhällsviktiga yrken är så otroligt mycket större än man kan tro vid första anblick.
Att just du kan hitta någon av dessa som du inte behöver är en sak, medför att samhället skall fungera i stort, så är det många inblandade.

Jo, men hur många av dessa anställda a) har barn mellan 2-9 år, OCH b) är antingen ensamstående föräldrar eller gifta med någon som också har ett sådant yrke? That narrows it down. Och då har jag inte ens nämnt samboende föräldrar som kan arbeta olika skift - och skiftarbete är ju väldigt vanligt i just dom yrkena. Och dom som då blir över, kan ju få ha sina barn i skolan och på dagis. Då blir det också ordentligt med avstånd mellan barnen, och mycket vuxentid för varje barn som ÄR i skolan eller på dagis. Win-win för alla!
Citera
2020-11-06, 05:32
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.gp.se/kultur/kultur/joe-farrellis-b%C3%B6rjar-med-feberm%C3%A4tare-1.36578041?fbclid=IwAR20AnmA4t6zozVp0PYeXJYZLNiZQy iRo RCCQKyPtdcckJkq8i4IYGawh5I

I Göteborg har ett par restauranger börjat med temperaturmätning av gästerna, helt på eget bevåg! Tänk om våra myndigheter skulle kunna vara lite "på", och införa det som ett krav för restauranger, butiker m.m.! Självklart fångar man inte alla som är smittsamma på det sättet, men bättre att fånga en del än inga alls. Ett helt patchwork av i sig inte hundra procent effektiva åtgärder, blir ju till slut ganska heltäckande ändå. (Men det fattar inte Tegnell.)
Citera
2020-11-06, 05:41
Medlem
Sunimods avatar
Jag vet att många här inte läser Aftonbladet men intressanta nyheter finns där.
En ny bok där AT avslöjas som att ha valt flockimmunitet som vår tidiga strategi trots varningar.

"Anders Tegnell hade tre alternativ: total nedstängning, smittspårning eller smittbegränsning för att uppnå flockimmunitet.
Han valde det sista – trots digra varningar.
Nya boken ”Flocken” avslöjar spelet bakom den så kallade svenska strategin."

Finns även på SvD men betalsida.

Ligger det sanning i detta är AT rökt.

Läs gärna själva utdragen ur boken som AB förmedlar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zgg13r/tegnell-varnades-tidigt-for-hoga-dodstal-huvudlos-strategi
Citera
2020-11-06, 07:01
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Läkare rekommenderar nedstängning

Fredrik Sund, infektionsläkare i Uppsala, varnar för att Sverige nästan är ”i fritt fall” med den ökande smittan.

I SVT:s ”Aktuellt” säger han att det krävs hårdare restriktioner – eventuellt utegångsförbud.

Det är nu man har chansen, om några veckor eller månader tror jag att det är verkningslöst, för då tror jag vi har fått en större spridning.
(Expressen ikväll).

Jag tror nån eller flera kanske har postat om detta redan, hinner inte alltid läsa exakt alla inlägg.

Men man blir så himla rörd, stolt och glad, av att se såna här människor! Som vågar stå upp för humanitet, empati, att rädda människors liv, att gå emot den märkliga tystnadskulturen i Sverige. Ta bladet från munnen. Dagens mest uppmuntrande artikel. Om ännu fler läkare och vårdpersonal vågar ryta ifrån, kanske det händer något. En strimma av hopp! 😍

Japp, äntligen en svensk med sunt förnuft! T.o.m. programledaren såg lite chockad ut och var noga att poängtera på slutet att detta inte kom från FHM.

Inslaget finns att se här:

https://svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsalalakaren-tuffa-krav-sverige-bor-overvaga-nedstangning
Citera
2020-11-06, 07:08
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.gp.se/kultur/kultur/joe-farrellis-b%C3%B6rjar-med-feberm%C3%A4tare-1.36578041?fbclid=IwAR20AnmA4t6zozVp0PYeXJYZLNiZQy iRo RCCQKyPtdcckJkq8i4IYGawh5I

I Göteborg har ett par restauranger börjat med temperaturmätning av gästerna, helt på eget bevåg! Tänk om våra myndigheter skulle kunna vara lite "på", och införa det som ett krav för restauranger, butiker m.m.! Självklart fångar man inte alla som är smittsamma på det sättet, men bättre att fånga en del än inga alls. Ett helt patchwork av i sig inte hundra procent effektiva åtgärder, blir ju till slut ganska heltäckande ändå. (Men det fattar inte Tegnell.)
Det här kommer naturligtvis FHM ta ställning emot, på samma sätt som med munskydden.

Dels så är det inte 100% effektivt att mäta temperaturen av gästerna, så då bör man ju inte använda metoden alls.

Dels så kommer det antagligen uppmuntra folk som egentligen är hemma sjuka i covid att avvika från sin isolering för att försöka slinka in på kvarterskrogen och ta sig en dagens rätt.

FHM måste få stopp på detta! Förslagsvis så lägger dom upp en avskräckande rekommendation på sin hemsida där dom säger att termometern kliar väldigt mycket, samt att den sprider corona eftersom gästerna kommer pilla sig i pannan.
Citera
2020-11-06, 07:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det här kommer naturligtvis FHM ta ställning emot, på samma sätt som med munskydden.

Dels så är det inte 100% effektivt att mäta temperaturen av gästerna, så då bör man ju inte använda metoden alls.

Dels så kommer det antagligen uppmuntra folk som egentligen är hemma sjuka i covid att avvika från sin isolering för att försöka slinka in på kvarterskrogen och ta sig en dagens rätt.

FHM måste få stopp på detta! Förslagsvis så lägger dom upp en avskräckande rekommendation på sin hemsida där dom säger att termometern kliar väldigt mycket, samt att den sprider corona eftersom gästerna kommer pilla sig i pannan.

Precis så! Jag skrattade faktiskt högt! Men det tråkiga är att verkligheten är värre än satiren.
Citera
2020-11-06, 07:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Hittade dock denna idag i läkartidningen.

” Över 200 läkare har anmält covid-19 som arbetsskada
Hittills har 217 läkare anmält att de smittats av covid-19 på jobbet. Marina Tuutma, ordförande i Läkarförbundets arbetslivsgrupp, tror dock att det finns ett mörkertal. Hon anser också att reglerna kring arbetsskador behöver bli bättre anpassade för covid-19.”
Ja, antalet sjuksköterskor som anmält arbetsskada är ännu större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in