2020-11-06, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag är också orolig för denna. Sannolikt är det inte ett problem, men tänk om risken för problem är 2%? Jag skulle inte våga ta den chansningen. Om risken är 10%? Ja då hade jag stängt gränserna runt Danmark och vaktat dem med militär!

Att Danmark bara stänger några kommuner tyder på att de sannolikt inte bedömer risken för worst case till 10%. Om det inte redan gett upp, med 400 bekräftade fall om jag förstått det rätt får det tyvärr ses som troligt att den redan är utanför Danmark. I vart fall helt säkert utanför dessa sju kommuner.
Men så illa får vi hoppas att det inte är. Kanske bedömer de risken för absolut worst case till 0,2% och sätter åtgärderna efter det.
Citera
2020-11-06, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Jeg vil ikke blande mig meget i skolediskussionen, men også i DK var lærere mindre ramt end andre erhverv.
Det hører dog med at meget undervisning blev flyttet udendørs og det er næppe muligt de næste 3-4 måneder.

https://www.a4arbejdsliv.dk/artikel/laerere-smittes-mindre-med-corona-end-andre-faggrupper

Ja, precis, det är sådana faktorer som statistiken inte redovisar. Lägg därtill hur smittspridningen ser ut bland ungdomar idag jämfört med i våras så kan risken se helt annorlunda ut nu.
Citera
2020-11-06, 00:07
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Är tanken jag ska vara din motpol?

Vad skulle du själv göra om skolor var tvungna att stänga pga smittspridning. Hur skulle du samordna dessa arbeten?

Internet automatiserade program?

Poängen = förstår det du säger och kan inta en mindstate där jag tänker likadant, men ska man både lösa och försvåra i samma person = låsning.

Nej jag vill bara berätta om verkligheten då jag arbetar inom detta. Det finns en nationell beredskapsplan för att säkra barnpassning för vård/och samhällskritiska funktioner. Det är bara vid absolut kris. Men det jag främst vill lyfta är att det inte ” bara är att stänga igen alla skolor”

Gällande internet så är det ju lösningen redan idag, dock kräver rådande lagar att någon sitter på andra sidan och ” handlägger ”
Senast redigerad av Flugpappa 2020-11-06 kl. 00:11.
Citera
2020-11-06, 00:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det kom någon enkät nyligen som visade att runt 36 % om jag minns rätt gick på jobbet med symtom trots de tydliga restriktioner kring det.

Oj! Det var illa.

Kan det bli fler som stannar hemma, såvida en smittspårare ringer upp och beordrar "Du ska stanna hemma" ?
Citera
2020-11-06, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har varit med om ett antal ekonomiska krascher, det var inte så många som dog. En och annan som slängde sig framför tåget, några bankirer som kastade sig ut genom fönstret på28:e våningen osv. Det var inte så att folk låg i drivor och dog. Många av de självmorden var dessutom vållade av att man valt en livsstil som egentligen inte var hållbar, men tilläts av lånade pengar. Dvs självvalt. Jag har inte valt att bli utsatt för det här viruset så som det släppts lös. Jag betalar skatt för att vi ska ha ett aktivt och fungerande smittskyddsinstitut, FHM har inte levt upp till sin roll. Skulle det bli en ekonomisk krasch så är FHM en stor bov i det dramat men jag undrar om du kan tänka så långt?

Över 500 000 fler beräknas ha dött i cancer av finanskrisen 2008, globalt sett. Och coronarestriktionerna runtom i världen har ökat antalet barn i världen som lever i extrem fattigdom.
Citera
2020-11-06, 00:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Över 500 000 fler beräknas ha dött i cancer av finanskrisen 2008, globalt sett. Och coronarestriktionerna runtom i världen har ökat antalet barn i världen som lever i extrem fattigdom.

Hur många i Sverige dog i cancer av finanskrisen enligt dina beräkningar 2008? Du får gärna också elaborera i hur man får cancer av en finanskris, är det smittsamt? Jag har varit med om flera som sagt, har inte fått cancer än av det, vad jag vet.
Citera
2020-11-06, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Nej jag vill bara berätta om verkligheten då jag arbetar inom detta. Det finns en nationell beredskapsplan för att säkra barnpassning för vård/och samhällskritiska funktioner. Det är bara vid absolut kris. Men det jag främst vill lyfta är att det inte ” bara är att stänga igen alla skolor”

"The Sekrateshbelag bredskapsplan" figurerar alltid som en myt i bakgrunden, är alltid hemlig.

Den måste vara otroligt fantastiskt välutarbetad.

Hör ofta om att den "arbetas på" eller "finns".

Utgår man från den aktivt löpandes, är den alltså någon sorts kristallkula iom att den förutspår saker.

Den arbetas på finns och hjälper ständigt i bakgrunden som en mytomans drömmaskin, som homers uppfinning.
Senast redigerad av snuttis 2020-11-06 kl. 00:24.
Citera
2020-11-06, 00:15
Medlem
Tegnell varnades tidigt för höga dödstal: ”Huvudlös strategi

Citat:
"Peet Tüll själv ansåg alternativ två vara det bästa. Smittan hade fortfarande inte blivit alltför omfattande och ingen visste då att just SARS-CoV-2 hade en helt annan smittpotential än tidigare liknande farsoter, som SARS-viruset från 2003.
Att välja alternativ 3 skulle däremot leda till tusentals döda.
“Det framgår för mig som en uppgiven och huvudlös strategi, vilken jag aldrig skulle ha accepterat i min tidigare roll.”

Några timmar senare, tidigt på eftermiddagen, svarade Anders Tegnell:
“Jo, vi har vandrat igenom detta och trots allt landat i 3.”
I dag, snart åtta månader senare, har drygt 6 000 svenskar avlidit i covid-19."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zgg13r/tegnell-varnades-tidigt-for-hoga-dodstal-huvudlos-strategi
Citera
2020-11-06, 00:16
Medlem
Nu avlivar man minken i Danmark. Men även minkodlarna borde avlivas. Helt jävla absurt att man ska hålla på och farma mink år 2020.

Ställ upp militären på Öresundsbron och skjut varenda danskjävel som försöker ta sig över gränsen.

Minkodlarna kan malas ner till slurry tillsammans med minkarna.

Danish fur farmers say they’ve been dealt a major blow after the world’s largest mink fur exporter decided to cull all 15 million minks in Denmark’s farms, to minimize the risk of them re-transmitting the coronavirus to humans — a decision that has also raised eyebrows among health experts.

The government said Wednesday that a mutation in COVID-19 has been found in 12 people who got infected by minks in the northern part of the country, announced plans to cull all minks in the country and promised to compensate farmers.

In southern Sweden, the virus was found in a total of 10 mink farms and the Swedish news agency TT said there were no plans to cull the animals.
https://apnews.com/article/virus-outbreak-health-denmark-860979832d02ec541e00b1816cbf736b

Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Forskare/Vaccin bolagen är nog på Danmark och testar deras vaccin/forskar på mink smittade.

Är du mink-smittad kan du antagligen ta 1 miljon för vaccin du provar.

Mink mutation-approved.
Ja, för om någon redan är smittad med viruset så hjälper vaccinet.
Citera
2020-11-06, 00:16
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Oj! Det var illa.

Kan det bli fler som stannar hemma, såvida en smittspårare ringer upp och beordrar "Du ska stanna hemma" ?

Ja kanske men jag tror PUL sätter stopp för den möjligheten att ringa ut till medborgare. Har man själv valt att testa sig dock skulle det kunnas lösas via meddelande på 1177
Citera
2020-11-06, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Nu avlivar man minken i Danmark. Men även minkodlarna borde avlivas. Helt jävla absurt att man ska hålla på och farma mink år 2020.

Ställ upp militären på Öresundsbron och skjut varenda danskjävel som försöker ta sig över gränsen.

Minkodlarna kan malas ner till slurry tillsammans med minkarna.

Danish fur farmers say they’ve been dealt a major blow after the world’s largest mink fur exporter decided to cull all 15 million minks in Denmark’s farms, to minimize the risk of them re-transmitting the coronavirus to humans — a decision that has also raised eyebrows among health experts.

The government said Wednesday that a mutation in COVID-19 has been found in 12 people who got infected by minks in the northern part of the country, announced plans to cull all minks in the country and promised to compensate farmers.

In southern Sweden, the virus was found in a total of 10 mink farms and the Swedish news agency TT said there were no plans to cull the animals.
https://apnews.com/article/virus-outbreak-health-denmark-860979832d02ec541e00b1816cbf736b

Ja, för om någon redan är smittad med viruset så hjälper vaccinet.

Det är ju d vaccin bolagen vill testa.

Citera
2020-11-06, 00:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja danskarna räddade oss skåningar i våras från tengeles mördarvirus, det verkar som de gör det igen. Tur man är skåning, fast då är man ju halvdansk och blir värnad om av sitt hyggefolk.

Ja, du har turen att danskarna bryr sig om dig. Jag bor på Ostkusten, så jag har inte samma tur.

Anders Tegnell värnar varken om Sveriges eller grannländernas invånare. Anders Tegnell värnar om sitt älskade virus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in