2020-11-05, 23:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
En kort sammanfattning av de hårda ord som kom från Uppsalas infeftionsläkare Fredrik Sund i Aktuellt ikväll:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Ja, så måste det bli om inte folk rättar sig efter restriktionerna, och det gör de inte. Det har gått för lång tid folk har tröttnat och de märker att ingenting händer ändå om de fortsätter som vanligt. Inte förrän det är försent fattar de.
Citera
2020-11-05, 23:01
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Det blir ingen lockdown i Sverige. Regeringen har visst ett val. Sluta spekulera. Vad jobbar du med? Vad är din utbildning?

Naturligtvis har man inget val om man tappar kontrollen över smittspridningen och sjukvården inte kan hantera alla svårt sjuka. Tror du på allvar att nuvarande rekommendationer kommer att ligga kvar om flera hundra om dan skulle dö och tusen om dan måste läggas in? Vad har du själv för utbildning? Klarar du inte av att följa nyhetsrapporteringen? Är du inte läskunnig? Har du ens tagit tagit till dig vad som nu sker i tex Belgien och Frankrike? Länder som hoppades undvika en nedstängning igen? Skärp dig!
Citera
2020-11-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ha, klassisk reaktion i denna tråd. Personpåhopp och det eviga trevandet att undslippa sakfrågan när argumenten tryter.

Det har inte bedrivits någon signifikant vetenskaplig forskning på området i Sverige.

Hur det ser ut i Skottland och Norge lämnar jag åt dem själva att spekulera i.

Bevisbördan ligger för övrigt på herrn själv eftersom det är du som påstår saker.

Några bevis bortom rimligt tvivel har jag dock inte sett röken av hittills.

Men det är bara att jobba på.

När du samlat ihop 25-30 studier till en fräsig metastudie så kanske det börjar likna något.
Citera
Medlem
Citat:
Naturligtvis har man inget val om man tappar kontrollen över smittspridningen och sjukvården inte kan hantera alla svårt sjuka. Tror du på allvar att nuvarande rekommendationer kommer att ligga kvar om flera hundra om dan skulle dö och tusen om dan måste läggas in? Vad har du själv för utbildning? Klarar du inte av att följa nyhetsrapporteringen? Är du inte läskunnig? Har du ens tagit tagit till dig vad som nu sker i tex Belgien och Frankrike? Länder som hoppades undvika en nedstängning igen? Skärp dig!

Förstår inte varför vårt land är så speciellt? Vadå Sverige måste väl kunna ha lockdown om dödstalen ökar? Ska dom låta det fortsätta sprida sig
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, så måste det bli om inte folk rättar sig efter restriktionerna, och det gör de inte. Det har gått för lång tid folk har tröttnat och de märker att ingenting händer ändå om de fortsätter som vanligt. Inte förrän det är försent fattar de.

Det som avgör är vårdbelastningen. Vi vet inte hur illa det blir, men att döma av hur det ser ut nere på kontinenten så lär det eskalera kraftigt även här. Sveriges relativt milda restriktioner funkar bara så längre antalet svårt sjuka inte blir för stort. I våras närmade man sig en punkt där det började bli ohanterligt, men vi räddades förmodligen av våren och värmen. Peaken var hög, men kort och när det började gå åt rätt håll så övergavs planerna på mer tvingande restriktioner. Hur det blir i höst och vinter vet vi inte än.
Citera
Medlem
Tufft läge i Ryssland
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kronika-ambulansen-kommer-inte-och-svart-sjuka-tvingas-ligga-pa-golvet
Citera
2020-11-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ändrade. Han är dock verksamhetschef för infektionskliniken som ansvarar för vården av Covid-sjuka på Akademiska Sjukhuset, så han är inte vem som helst.

En hårdare nedstängning bli aktuell om läget fortsätter att förvärras.

Vi är inte där än, men om Sverige går samma väg som Belgien och Frankrike så lär FHM och regeringen inte ha nåt val. Tyvärr. Hårda lockdowns görs inte för att det är kul eller därför att det får bort smittan utan därför att sjukvården överbelastas när man tappar kontrollen över smittspridningen.

Jo jag vet vem han är, han har varit med tidigare. Tror dock det är bra signal att han larmar om nedstängning, kan tom vara en del av en plan. Han behöver ju inte ansvara för sitt ställningstagande som en smittskyddsläkare, bara skicka signalen att det möjligen går dit. Kan ge effekt i sig.
Citera
2020-11-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
En stor tankevurpa många gör är att tro att Samhällsviktig verksamhet endast innefattar sjukvård/polis/räddningstjänst.

Hur skulle du klara dig utan ex. Sophämtning, matbutiker, apotek, el, vatten, avlopp, kommunal service, post, fraktbolag, internet, telefoni, leverantörer till livsmedelsbutiker, snöröjning, osv osv?

Gruppen samhällsviktiga yrken är så otroligt mycket större än man kan tro vid första anblick.
Att just du kan hitta någon av dessa som du inte behöver är en sak, medför att samhället skall fungera i stort, så är det många inblandade.
Du glömde det absolut viktigaste , utan lokalvård skulle ingen verksamhet fungera. Tillhör dom riskgrupp?
Citera
2020-11-05, 23:07
Medlem
Varför har vi inte lockdown i Sverige??
Citera
2020-11-05, 23:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Problemet är nog att definiera "början". Hur tidigt och hur länge och hur strikt skulle man ha behövt stänga ner för att reducera antalet döda till 600? Ingen vet.

UK stängde ner, och inte gick det något bättre för dom inte.

UK stängde ner för sent. De satt på barerna dyngraka och sjöng och skrålade fuck corona in i det längsta innan Boris drog i handbromsen. Sen var det ju lite si och så med lydnaden, deras epidemiolog smet ju hem till älskarinnan mitt under lockdown, han fick sparken.
Citera
2020-11-05, 23:08
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det var 12 danskar, om jag minns rätt.
Viruset har inom Danmark gått från människa till mink och tillbaka till människa igen, som jag fattat det. Detta är ju ett synnerligen avancerat problem, på en helt ny nivå och utvecklas det lika snabbt som det första virusproblemet, kan jag inte tänka mig var vi hamnar.
Fullständigt öppen situation, om du frågar mig.
Jag hoppas att jag missuppfattat alltihop.
12 som jobbar på minkfarmar och sen ytterligare 400 om jag uppfattade det rätt på RAIs nyheter.
Man nämnde också nåt om ”spike” (”piggarna” på viruset?) och att det var typ en ny variant där.
Citera
2020-11-05, 23:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Hade alla som varit sjuka eller haft symtom stannat hemma så hade denna epidemi självdött rätt omgående.

Va? Menar du att du fortfarande tror på att den här epidemin går att stoppa enbart genom att man stannar hemma när man är sjuk?

Det har länge varit känt att Covid-19 till stor del sprids innan individen får symtom på sjukdom. Den presymtomatiska, och även asymtomatiska smittspridningen är såpass omfattande, att epidemin är omöjlig att stoppa, enbart genom att isolera individer när dom får tecken på sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in