2020-11-05, 21:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I vår ska en bok släppas om spelet kring Sveriges coronastrategi. I SvD idag publiceras ett utdrag. Ni som kan bör läsa det. Jag tar ett litet utdrag här av texten:
/.../
Långt ute i Östersjön, i en östlig vik på det vintertomma Gotland, följde Peet Tüll smittspridningen inifrån ett vitputsat hus med röda fönsterfoder.

Tidigt på morgonen den 15 mars satte han sig framför datorn och började skriva ett mejl till Anders Tegnell.

De hade känt varandra länge. Peet Tüll hade varit chef för Socialstyrelsens smittskyddsenhet. Hans titel då var medicinalråd, och många av de uppgifter han hade skulle senare bakas in i statsepidemiologjobbet. När Peet Tüll gick i pension blev det Anders Tegnell som tog över hans jobb. Samtidigt byggdes tjänsten ut, och tilldelades fler uppgifter för att senare dammsugas upp av den nybildade Folkhälsomyndigheten.

”Hej Anders, Det finns tre strategier för att stoppa epidemin”, skrev Peet Tüll.

Det första alternativet var en total nedstängning av samhället i fyra veckor.

Det andra alternativet var att hitta så många smittade som möjligt, spåra alla närkontakter och sätta dem i en tvåveckorskarantän.

Det tredje alternativet var:

”Låt smittspridning ske, långsamt eller fort, för att uppnå en hypotetisk ´herd immunity´.”

Peet Tüll förespråkade alternativ två. Sverige var fortfarande i ett gynnsamt läge. Dessutom visste ingen om det nya viruset hade potential att cirkulera bland människor även i fortsättningen. Det närbesläktade SARS-viruset från 2003 hade ju inte haft den potentialen.

Att välja alternativ 3 skulle däremot leda till tusentals döda.

“Det framgår för mig som en uppgiven och huvudlös strategi, vilken jag aldrig skulle ha accepterat i min tidigare roll.”

Några timmar senare, tidigt på eftermiddagen, svarade Anders Tegnell:

Jo, vi har vandrat igenom detta och trots allt landat i 3.”
https://www.svd.se/mejlen-avslojar-tegnells-val-huvudlos-strategi

Det framgår nu från flera källor med all önskvärd tydlighet att Tegnell och FHM valde flockimmunitet som strategi. Det ska han åtalas för då det inte står i samklang med smittskyddslagstiftningen vi har.

Det är min bestämda uppfattning.

Hur tänkte Anders Tegnell när han valde alternativ 3?

Ifall han hade valt alternativ 2, och det misslyckas, så kommer resultatet ändå att bli alternativ 3. Men ifall alternativ 2 lyckas, så förebygger man en mängd sjuk- och döds-fall. Jag kan inte se någonting annat än att Anders Tegnell medvetet valde att misslyckas.

Vad fanns att förlora på alternativ 2? Det hade kostat en del sjukvårdsresurser, och några medborgare hade fått tillbringa lite tid i karantän. Detta kan jämföras med dom enorma sjukvårdsresurser som alternativ 3 har slukat. Det kan också jämföras med att alternativ 3 har tvingat riskgrupperna till husarrest på obestämd tid.

Omvänt: Vad fanns att vinna på alternativ 3?

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tog med ett litet utdrag ovan.

Det tackar jag för. Bra inlägg!

Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Nu finns det ju massa andra länder som tillämpade både 1 och 2, och de fick ändå tusentals döda. Dvs. all skit från totalt lockdown plus massa döda då de gick ur lockdownen.

Alternativ 2 hade inte inneburit "lockdown".

Citat:
Dvs. exakt vad Tegnell förutspådde skulle hända och ville undvika.

Det som Anders Tegnell förutspådde, har inte inträffat i Japan, Sydkorea och Taiwan. Anders Tegnells oundviklighets-läror var en bluff.
Citera
2020-11-05, 21:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
BREAKING NEWS

Tegnell varnad om Sveriges strategi redan i början

Anders Tegnell varnades för det som senare skulle bli den svenska strategin, redan vid pandemins början.

Medicinalrådet Peet Tüll skrev i ett mejl till att den ”skulle leda till tusentals döda”, enligt ett bearbetat bokutdrag publicerat i Svenska Dagbladet.

”Jo, vi har vandrat igenom detta och trots allt landat i 3”, svarade Tegnell i ett mejl.

Läs mer om detta i artikeln!

Vi vet ju sen innan att t.ex. Olsen sagt att han varnade extremt tidigt för viruset men att myndigheterna inte lyssnade. Nu finns det dock mer och mer som sipprar fram svart på vitt, är min gissning... Intressant!

https://www.expressen.se/nyheter/varningen-till-tegnell-innan-valet-av-strategi/
Jag kan bara säga, äntligen kommer det fram! Nu kan de inte blunda längre.
Citera
2020-11-05, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Högsta risker att bli smittade, i Norge:

- Bartenders
- Servitörer
-Café/Gautkök arbetare
-Flyg/båtvärdar
-Tågkonduktör
-Taxichafför

Lägsta risken:
- Tandläkare
- Fysioterapeuter
- Förskollärare
- Sjuksköterska
- Lärare

Citat:
Rörande lärare:

https://www.fhi.no/nyheter/2020/mer-covid-19-i-noen-yrkesgrupper/

Norge? De kan man inte jämföra med...

De har ju knappt haft någon smittspridning...

Klent underlag med andra ord.

Kom igen när du kan klämma ur dig en studie från Sverige.
Citera
2020-11-05, 21:34
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Nej för helvete det handlar inte om liv och död för 20-åringar. Dessa har större chans att dö av ett blixtnedslag än av "covid".

Och hur kan du ens jämföra med dig själv när du var ung? Var det en pandemi då som förbjöd dig att träffa vänner, festa, leva? Snart har dagens unga blivit berövade på ett helt år av sin ungdom.

Maken till egoism.

Jag förstår verkligen att unga människor (yngre än mig ;-) vill vara ute och festa och träffa vänner och umgås.
Men när du håller den tanken i huvudet ; tänk på alla 70 åringar som kanske inte har 1 år kvar att försaka har varit instängda med starka restriktioner sen i mars (7 månader).
Citera
2020-11-05, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Norge?

De har ju knappt haft någon smittspridning...

Klent underlag med andra ord.

Kom igen när du kan klämma ur dig en studie från Sverige.

Ungefär samma resultat där från den tidigare studien i Sverige.
Senast redigerad av TAD2 2020-11-05 kl. 21:36.
Citera
2020-11-05, 21:35
Medlem
Märklig strategi av Tegnell o kompani faktiskt. Hade man valt 4 veckors lockdown från början hade läget kanske varit 600 döda istället för 6000 ! och nu gör man alltså samma misstag igen ?
Citera
2020-11-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja han var helt medveten om att barn smittade.

https://www.thelocal.se/20200813/revealed-swedish-health-officials-emails-about-herd-immunity-and-schools
Ja, suck och åter suck. Nya uppgifter varje dag...och han får vara kvar??
Citera
2020-11-05, 21:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Det finns en mycket god anledning till det.

De som inte bar mask under spanska sjukan var de som överlevde och fick begrava de som oförsiktigt bar sina kontaminerade masker.

Dr Fauci har skrivit om detta

Det har han inte gjort...

https://www.reuters.com/article/uk-factcheck-fauci-mask-pneumonia-1918-idUSKBN277200
Citera
2020-11-05, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Mejlen finns här: https://emanuelkarlsten.se/tegnell-mejlen-sa-fick-flockimmuniteten-faste-hos-folkhalsomyndigheten/

Vill minnas att det är ytterligare publicerade i kommentarsfältet.

Tack - jag läser.
Läste just att tegnell förutspår en topp nu - - och det har han fått rätt i - - men varför har man tillåtit det - när man visste om risken?

Deras jobb är ju att förutse och åtgärda innan ..
Citera
2020-11-05, 21:39
Medlem
Citat:
Ungefär samma resultat där från den tidigare studien i Sverige.

Kom igen när du har en randomiserad dubbelblind studie.

Här agerar vi bara på vetenskaplig evidens.
Citera
2020-11-05, 21:42
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Märklig strategi av Tegnell o kompani faktiskt. Hade man valt 4 veckors lockdown från början hade läget kanske varit 600 döda istället för 6000 ! och nu gör man alltså samma misstag igen ?
Problemet är nog att definiera "början". Hur tidigt och hur länge och hur strikt skulle man ha behövt stänga ner för att reducera antalet döda till 600? Ingen vet.

UK stängde ner, och inte gick det något bättre för dom inte.
Citera
2020-11-05, 21:43
Medlem
Citat:
Nu finns det ju massa andra länder som tillämpade både 1 och 2, och de fick ändå tusentals döda. Dvs. all skit från totalt lockdown plus massa döda då de gick ur lockdownen. Dvs. exakt vad Tegnell förutspådde skulle hända och ville undvika.

Det enda man kan göra fel med lockdown är att tillämpa den för sent - vilket nästan alla länder som tagit till lockdown tyvärr har gjort.

En lockdown skall vara proaktiv - inte reaktiv. Dock hjälper den alltid ändå, även om man tillsätter den sent, men den hjälper då först efter en viss tid. Precis som vi såg smittkurvorna i våras vända neråt efter några få veckor med lockdown i Italien m.fl. länder.

Italien varnade andra länder för att inte reagera för sent. Även den varningen ignorerade Sverige.

Att Sverige i våg 2, precis som i våg 1, har en senare utveckling, innebär inte att vi kommer på något sätt lyckas bättre i denna våg. Vi kommer fortfarande vara i topp bland världens skamfläckar. Precis som i våras.

Att jämföra oss med extremt tätbefolkade länder rakt av, är också missvisande. Vi borde ligga långt långt under dem i antal döda/capita - inte alls i närheten av samma klass som dem.

Den här artikeln tyder ju på att Tegnell alltså medvetet valde en strategi som innebär många döda - istället för att försöka förhindra det. Och sen körde ända in i kaklet. Det kan man inte säga om många andra länder. De flesta vaknar ju till - om än något sent.

Både avsikt räknas - och slutligt resultat.

Vad säger det om ett land vards statsepidemiolog medvetet väljer en strategi som leder till fler döda... Och ingen gör något åt det. Medan resten av världen gör allt de kan för att krossa smittan. Vad har man för avsikt då? Att spara in pengar? Troligen. Knappast att rädda liv, i varje fall. Föga vackra avsikter. Om man nu har en grundsyn som innebär humana värderingar, alltså.

Resultat då?
Du behöver bara vänta ett litet tag till så kommer du att se att vi kommer vara bland bottenskrapet av världens länder. Igen. Med topp fem eller topp tio av antal döda/capita totalt sett. Precis som i våras. Det är en mardröm.

Hoppas mer sånt här kommer fram, som i denna artikel. Folk behöver höra hur otroligt smutsigt det är, bakom kulisserna. Jag hoppas att journalister begär ut alla handlingar från FHM sedan pandemins början.

Dagens GP-debatt som nån länkade var bra också - svidande kritik mot FHM. Sånt behövs nu när vi går in i våg 2, med en alltmer skenande situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in