2020-11-05, 16:28
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Din moderat-mupp eller vad du är för något. "Ekonomifakta" är inga fakta, FATTAR DU DET????? Det är ju för i helvete Svenskt Näringsliv, fd SAF, som står bakom din länk. Ett särintresse alltså. Klart arbetsgivarna vill lura på folk att reallöneökningar gäller minsann.

Tänker du själv lite istället fattar du att massinvandring och hög fast förljugen inflation inte går ihop med reallöneökningar. Du kan ju försöka argumentera istället och det klarar du inte av att göra.

Du fattar väl också att inflationen i din länk är den som anges med KPI. KPI är lurendrejeri. Det du/SN sedan redovisar är således lögner.

Du babblar som en papegoja, kan du inte komma med någon riktig "fakta" själv?

Du ger ju inget att argumentera emot, bara en massa rappakalja och känsloutspel. Kom tillbaka när du har lite data bakom dina påståenden.
2020-11-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Tyvärr är svensken helt verklighetsfrånvarande. Folk på jobbet sitter och snackar om hur de ska köpa villor för 7-8 miljoner eller mer, ingen som ens nämner de ekonomiska problemen. När man påpekar att det kanske inte är en så bra idé att köpa just nu, utan att man borde vänta ett år, ja då stirrar de på en som om att man är efterbliven...

märkt samma sak...
nu köpte jag en "sämre" bostad än banken kunde ge lån för och har hört många i min omgivning påpeka om att du kan ju låna för en större bostad vid en bättre adress för många kollar kanske på mitt yrke eller liknande och tänker jobbar man med det ska man ju kunna köra en bra bil och bo i en dyr lägenhet, men i själva verket om man som mig vill leva utan bankens piska bakom sig så även om man har ej bra jobb så tar det tid att casha det man vill ha min bostad spara jag 7 år genom att äta bönor och ris tror få i dagens sverige har den diciplinen att vänta ett tag innan man köper det man vill ha.
2020-11-05, 16:53
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
märkt samma sak...
nu köpte jag en "sämre" bostad än banken kunde ge lån för och har hört många i min omgivning påpeka om att du kan ju låna för en större bostad vid en bättre adress för många kollar kanske på mitt yrke eller liknande och tänker jobbar man med det ska man ju kunna köra en bra bil och bo i en dyr lägenhet, men i själva verket om man som mig vill leva utan bankens piska bakom sig så även om man har ej bra jobb så tar det tid att casha det man vill ha min bostad spara jag 7 år genom att äta bönor och ris tror få i dagens sverige har den diciplinen att vänta ett tag innan man köper det man vill ha.

Tid är pengar. Får jag fråga hur gammal du är?
2020-11-05, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Tid är pengar. Får jag fråga hur gammal du är?

Mellan 25-30 år
Aa visst tid är pengar och alla göt som de själva vill med sin ekonomi, förstår även att jag är den udda i samhället som gör på mitt sätt.

Ett annat exempel när jag väll köpt min bostad så hade jag ej pengar till säng soffa och allt sånt så köpte varje månad när lönen kom in en möbel åt gången började med det viktigaste som en säng sen blev det en soffa och detta har jag märkt är jätteovanligt så många hellre tar ett lån o får allt fixat direkt jag kan ju se fördelen med det också för vissa men jag trivs bäst med att embart köoa saker som jag har pengar för.
2020-11-05, 17:07
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Mellan 25-30 år
Aa visst tid är pengar och alla göt som de själva vill med sin ekonomi, förstår även att jag är den udda i samhället som gör på mitt sätt.

Ett annat exempel när jag väll köpt min bostad så hade jag ej pengar till säng soffa och allt sånt så köpte varje månad när lönen kom in en möbel åt gången började med det viktigaste som en säng sen blev det en soffa och detta har jag märkt är jätteovanligt så många hellre tar ett lån o får allt fixat direkt jag kan ju se fördelen med det också för vissa men jag trivs bäst med att embart köoa saker som jag har pengar för.

Bra att du har hittat din grej. Misstänker att du är singel och vill helst inte skaffa några ungar.
Hur hade du reagerat om priset på din bostad gick ner, säg 50%? (Vet att det inte kommer att göra
men kul och veta hur du skulle reagera.)
Tror du på nedgång närmaste tiden?
2020-11-05, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Bra att du har hittat din grej. Misstänker att du är singel och vill helst inte skaffa några ungar.
Hur hade du reagerat om priset på din bostad gick ner, säg 50%? (Vet att det inte kommer att göra
men kul och veta hur du skulle reagera.)
Tror du på nedgång närmaste tiden?

Haha du prickade in allt 😅
Exakt helst inga barn flickvänn har funkat bäst när jag enbart spenderar helger med på vardagar vill jag ha mitt egna ställe o va på.

Har tagit i beräkning att priserna kan gå ner 50 procent och visst jag är ju bara en människa så jag skulle ju bli besviken men samtidigt så kan jag ju då passa på o byta upp mig lite för har sparat ihop lite pengar på sidan om som jag varken har på börsen eller bostadsmarknaden just nu och blir min bostad billigare så blir ju även en bättre bostad än min billigare

Och yes jag tror på en nedgång men det har jag gjort senaste 8 åren och vi ser hur rätt jag hade om det...😅
Senast redigerad av trefemmor 2020-11-05 kl. 18:28.
2020-11-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Man kan ju räkna på fastighetspriser i relation till BNP/Capita. (Det har du väl gjort. Men du glömmer alltid att redovisa beräkningarna).

Kod:
År	FASTPI	BNP/Capita	Kvot  
2019	791	488146		617             

2009	501	359322		717             

1999	237	255647		1078

1989	181	165441		914

1979	98	63779		650
FASTPI är SCB's fastighetsprisindex (baseras på lagfarter).
Högra kolumnen visar hur många kr vi betalar för en indexpunkt. Mätt som BNP/Capita.

Hade fastighetspriserna rusat iväg mer än BNP/Capita så hade högra kolumn dragit iväg med full fart.

Det finns en sak att begrunda här och det är att husen blivit större och lyxigare sedan 1979. Men den effekten beaktas inte i FASTPI. Den tittar bara på priser.

Så kontentan är att vi får oss större och lyxigare hus för en mindre penning.

Jag tänker kanske fel här men borde det inte vara desto lägre i högerkolumnen desto högre relativa priser? Då visar ju din uppställning att vi har rekordhöga fastighetspriser relativt till BNP/Capita. (För de åren du tog upp)

Hade du kunnat skicka källa till båda siffror då det hade varit kul att ta fram för samtliga år och räkna ut genomsnitt osv?

Edit: För att förtydliga; År 2019 kan man köpa 617 enheter hus för vad vi producerar (BNP/Capita) medan år 1999 kunde vi köpa 1078 enheter för vad vi producerar. Så 2019 får vi betydligt mindre hus i relation till BNP/Capita. Hittade siffror själv så ska sammanställa något så får vi se hur det ser ut.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2020-11-05 kl. 19:17.
2020-11-05, 19:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Detta är alltså ditt svar när jag frågar en annan person om det verkligen föreligger ökade reallöner i Sverige. Brett, hos alla som arbetar.
Nej, du ställer frågan i ett diskussionsforum i nationalekonomi. Inte i ett PM.

Och svaret är utmärkt. Vi kan se hur priset på småhus förhållit sig till BNP/Capita.
(Vi slipper frågan om inflation. Räknar med att du inte irrar iväg dit. Både täljare och nämnare är i löpande priser).

Citat:
Tror du på detta själv när Sverige varje år har massinvandring från Afrika och mellanöstern? Hur ska det bli tal om ökade reallöner då? När det du står för är ökat utbud av arbetskraften.
Tro får du göra i kyrkan. Här förväntar jag mig att du har mätdata och har räknat. Det har du väl?

Tittar vi på Singapore har dom haft väldigt hög tillväxt länge. Och dom har massiv invandring. Sverige spelar i någon gärdsgårdsserie när det gäller invandring. Att öka resurserna (arbetskraftsutbud) är inget hinder för tillväxt. Och under den tiden har dom haft kraftigt ökade löner också. Samma kan vi se i Schweiz som också har högre invandring än Sverige.

Jag har kollegor från Afrika och Mellanöstern. En av afrikanerna är matematiker. Duktig sådan. Seriös och noggrann. Företaget tjänar på honom. Och skattebetalarna tjänar på honom, eftersom han inte kostat i uppväxt, men beskattas som om han gjort det. Invandrare borde få skatteavdrag.

Nu leder dock det inte nödvändigtvis till tillväxt. Den kommer i huvudsak av innovationer och förbättringar. Och där känner du säkert till att Sverige är på stående andra plats i Global Innovation Index. Schweiz är etta.
Ranking of the most-innovative economies
Switzerland is the world’s most-innovative economy followed by Sweden, the United States of America (U.S.), the United Kingdom (U.K.) and the Netherlands, according to the GII 2020.

Skulle arbetet med innovationer och förbättringar minska för att vi anställer någon från Afrika?
Det får du i så fall förklara.

Eller är det så att du inte tittar på mätdata. Utan får känsloreaktioner när du ser en afrikan på trottoaren. Och fantiserar ihop föreställningar du sedan tror på?

Citat:
Det vill också till att Sverige har rätt sorts industripolitik för att reallöner ska öka.
Varför det? Desto mer staten lägger sig i desto mer kommer den hämma tillväxten.

Citat:
Det jag vet att du står för är inflation. Gärna en massa nya lån hela tiden. Finns inget problem att tala om överhuvudtaget för din del. Du älskar inflationen. Jag vet att du hela tiden är för en krona som tappar i styrka. "Det är bra för exporten". Så heter myten som du håller av så att dina små fjuttiga aktieinnehav kan fortsätta uppåt nominellt så att du blir glad. Det stora problemet är att det på sikt inte alls borgar för vad svensk industri behöver vilket är innovationer och köpkraft.
Där verkar du hamnat i någon slags off-topic psykos.

Berätta i stället vilka data du använder och hur dina beräkningar ser ut.
2020-11-05, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Du babblar som en papegoja, kan du inte komma med någon riktig "fakta" själv?

Du ger ju inget att argumentera emot, bara en massa rappakalja och känsloutspel. Kom tillbaka när du har lite data bakom dina påståenden.

Jag förklarar ju varför reallöneökningar inte gäller.

Men du tror att det gäller trots massinvandring och högre inflation än vad som rapporteras.

Enkla resonemang jag för, helt enkelt. Då behövs inga siffror. Jag antar att det är siffror du vill ha.
2020-11-05, 19:28
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Jag förklarar ju varför reallöneökningar inte gäller.

Men du tror att det gäller trots massinvandring och högre inflation än vad som rapporteras.

Enkla resonemang jag för, helt enkelt. Då behövs inga siffror. Jag antar att det är siffror du vill ha.

Kan du inte härleda till en enda källa med dessa siffror så är jag ledsen att säga att du har fel, sen spelar det ingen roll hur enkelt du tycker att resonemanget är, det är helt enkelt fel.
2020-11-05, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tro får du göra i kyrkan. Här förväntar jag mig att du har mätdata och har räknat. Det har du väl?

Jag vet att du påminner om en Aspergare.

Du har fått ett svar. Gå gärna tillbaka och ta del av de två anledningarna som motverkat svenska reallöneökningar. Dessa reallöneökningar finns inte.
2020-11-05, 19:37
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Jag tänker kanske fel här men borde det inte vara desto lägre i högerkolumnen desto högre relativa priser? Då visar ju din uppställning att vi har rekordhöga fastighetspriser relativt till BNP/Capita. (För de åren du tog upp)
Högra kolumn visar kr/indexpunkt. Stiger index mer BNP/Capita sjunker kvoten.
Det är också det du ser från 1999 till 2019. Kvoten sjunker. Och det är den förändringen folk i forumet skriker och bölar om. Och kallar bubbla.
Men kvoten är i paritet med 1979. Och då var husen mindre och sunkigare med dagens mått mätt.

Det sker en del lyft. Jag råkade av en händelse se ett hus jag känner till säljas nyligen för 3 MSEK mer än vad man kunde vänta sig. Jag kunde inte begripa detta, men efter lite efterforskning så hade det tagits över av nya ägare för 2 år sedan. Dessa har "lyx" renoverat upp det. Och den renoveringen kan mycket väl ha kostat 3 MSEK. Det var en VD i hantverkar-branschen som bodde där under renoveringen. Och då måste dom sälja snabbt för att inte avdragen skall försvinna. Det är bara de senaste åren man får ta med.
Och den här typen av renoveringar gör att priserna stiger och en del får för sig att det är en bubbla. Men dessa har inte anlitat hantverkare för en renovering, och förstår inte vad saker kostar.

Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Hade du kunnat skicka källa till båda siffror då det hade varit kul att ta fram för samtliga år och räkna ut genomsnitt osv?

https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CN?locations=SE
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/fastighetspriser-och-lagfarter/fastighetspriser-och-lagfarter/pong/tabell-och-diagram/fastighetsprisindex-fastpi/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in