Citat:
Ursprungligen postat av
MagnusBengtsen
Detta är alltså ditt svar när jag frågar en annan person om det verkligen föreligger ökade reallöner i Sverige. Brett, hos alla som arbetar.
Nej, du ställer frågan i ett diskussionsforum i nationalekonomi. Inte i ett PM.
Och svaret är utmärkt. Vi kan se hur priset på småhus förhållit sig till BNP/Capita.
(Vi slipper frågan om inflation. Räknar med att du inte irrar iväg dit. Både täljare och nämnare är i löpande priser).
Citat:
Ursprungligen postat av
MagnusBengtsen
Tror du på detta själv när Sverige varje år har massinvandring från Afrika och mellanöstern? Hur ska det bli tal om ökade reallöner då? När det du står för är ökat utbud av arbetskraften.
Tro får du göra i kyrkan. Här förväntar jag mig att du har mätdata och har räknat. Det har du väl?
Tittar vi på Singapore har dom haft väldigt hög tillväxt länge. Och dom har massiv invandring. Sverige spelar i någon gärdsgårdsserie när det gäller invandring. Att öka resurserna (arbetskraftsutbud) är inget hinder för tillväxt. Och under den tiden har dom haft kraftigt ökade löner också. Samma kan vi se i Schweiz som också har högre invandring än Sverige.
Jag har kollegor från Afrika och Mellanöstern. En av afrikanerna är matematiker. Duktig sådan. Seriös och noggrann. Företaget tjänar på honom. Och skattebetalarna tjänar på honom, eftersom han inte kostat i uppväxt, men beskattas som om han gjort det. Invandrare borde få skatteavdrag.
Nu leder dock det inte nödvändigtvis till tillväxt. Den kommer i huvudsak av innovationer och förbättringar. Och där känner du säkert till att Sverige är på stående andra plats i Global Innovation Index. Schweiz är etta.
Ranking of the most-innovative economies
Switzerland is the world’s most-innovative economy followed by Sweden, the United States of America (U.S.), the United Kingdom (U.K.) and the Netherlands, according to the GII 2020.
Skulle arbetet med innovationer och förbättringar minska för att vi anställer någon från Afrika?
Det får du i så fall förklara.
Eller är det så att du inte tittar på mätdata. Utan får känsloreaktioner när du ser en afrikan på trottoaren. Och fantiserar ihop föreställningar du sedan tror på?
Citat:
Ursprungligen postat av
MagnusBengtsen
Det vill också till att Sverige har rätt sorts industripolitik för att reallöner ska öka.
Varför det? Desto mer staten lägger sig i desto mer kommer den hämma tillväxten.
Citat:
Ursprungligen postat av
MagnusBengtsen
Det jag vet att du står för är inflation. Gärna en massa nya lån hela tiden. Finns inget problem att tala om överhuvudtaget för din del. Du älskar inflationen. Jag vet att du hela tiden är för en krona som tappar i styrka. "Det är bra för exporten". Så heter myten som du håller av så att dina små fjuttiga aktieinnehav kan fortsätta uppåt nominellt så att du blir glad. Det stora problemet är att det på sikt inte alls borgar för vad svensk industri behöver vilket är innovationer och köpkraft.
Där verkar du hamnat i någon slags off-topic psykos.
Berätta i stället vilka data du använder och hur dina beräkningar ser ut.