Citat:
Ursprungligen postat av
armatura
Tycker att det är värt att hålla isär valfusk och rent slarv eller sabotage från enskilda, där den första förutsätter mer systematiskt agerande från någon sida. Med tanke på hur smutsigt valet är skulle jag inte bli förvånad om det finns inslag av aktioner från enskilda (däremot håller jag valfusk som extremt osannolikt). Det har ju varit förvånansvärt mycket "slarv" som uppmärksammats, dels att en extra nolla las till bidens favör och att Biden och Trumps röster förväxlades i Antrim t.ex.
Kommer oavsett att bli mycket jämt, vilket i sin tur kommer blottlägga vilken dålig idé poströstning inom ramen för det amerikanska valsystemet är. Ser man t.ex till valet år 2000 så finns det en ganska stor risk för att stora mängder röster faktiskt inte räknas.
Exemplet jag tog först var uppenbart valfusk tycker jag. Buttigieg utropade sig själv till vinnare, fick all press som tillfaller vinnaren av första primärvalet och Sanders hamnade i en mediaskugga. Det som tillät Buttigieg att göra det var att appen som skötte rösträkningen, och var utvecklad av folk som vandrat fram och tillbaka från Petes kampanj, lägligt havererade. Det riktiga resultatet var inte klart förrän långt senare än vanligt.
Men det säger inget om presidentvalet. Dock så är röstmaskinerna privatägda, med aktieägare bland senatorer.
Det framkommer exempel på att döda personer får rösta via post och dylikt.
Edit: första som citerade här var ett misstag