Citat:
Ursprungligen postat av
Willard123
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_U.S._states_and_territories_by_income
Den här listan visar ju tydligt att majoriteten av de fattigaste staterna röstar rött, de lever i någon slags fantasi att "the american dream" är möjlig och tror att demokraterna är ett hinder på vägen. Om något skulle de gynnas av en demokratiskt vinst.
Jag vet att det kan vara svårt för dig att förstå, men det finns faktiskt människor som känner en inneboende stolthet över att inte vilja ligga andra människor till last och att kunna klara sig själva oavsett om man har det riktigt djävligt.
Det finns många sådana människor i Amerika då landet byggdes av frihetstörstande européer med ett frihetsideal som innebar ett eget ansvar.
Frihet=ansvar
Det fanns många sådana människor även i Sverige, min far var en sådan.
Det var den största skammen att behöva tigga pengar av staten, att belasta det gemensamma systemet eller att inte kunna försörja sin familj. För en sådan person var inte en riktig man.
Även om han betalade höga skatter för ett generöst välfärdssystem så tog han nästan aldrig tillbaka något i gengäld. Men samtidigt ville han alltid "göra rätt för sig". Det var bara något man skulle göra, för att det var ens plikt som man och som far. Man såg resten av samhället som ens förlängda familj och att det säkert fanns stackare därute som behövde den hjälp som fanns att tillgå.
Min farfar var likadan, han tvekade till exempel länge med att uppsöka lasarettet när han hade sågat sig i benet med motorsåg. "Det var bara ett ytligt snitt, det skulle läka av sig självt"
Idag, med det splittrade mångkulturella samhället så är de människorna betydligt färre. Nu gäller det att roffa åt sig så mycket rättigheter och förmåner man bara kan åt sig själv och sina egna.
När började mentaliteten att ändras?
Kanske när folk beslutade att man inte längre skulle ta hand om sina barn eller gamla längre utan lämpade över de på staten. När dessa barn sedan växte upp så visste de själva inget annat än att lämna över det egna ansvaret till staten och upptäckte samtidigt att man kunde få en himla massa saker gratis utan motprestation. Det var ju bara de "dumma" som slet i onödan utan att få något tillbaka.
"En bra karl reder sig själv"
Det var länge sedan man hörde det..